printlogo


کد خبر: 222122تاریخ: 1399/4/31 00:00
اخبار

جزئیات وثایق لازم برای تسهیلات کرونایی کسب‌وکارها
وثیقه لازم برای وام ۱۶ میلیون تومانی بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا تنها سفته یا چک است و برای مبالغ بیشتر علاوه بر آن باید ضامن نیز باشد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جدول وثایق تسهیلات کرونایی کسب‌و‌کارهای آسیب‌دیده از کرونا را منتشر کرد. بر اساس این جدول، بنگاه‌هایی که ۱۶۰ میلیون ریال تسهیلات دریافت می‌کنند فقط سفته یا چک کفایت می‌کند اما بنگاه‌هایی که ۱۶۰ تا ۴۸۰ میلیون ریال وام دریافت می‌کنند باید یک سفته یا چک همراه با یک ضامن که می‌تواند عضو یک واحد اقتصادی دیگر یا کارمند باشد، ارائه دهند. وثیقه تسهیلات ۴۸۰ تا ۱۶۰۰ میلیون ریالی شامل سفته یا چک، همراه ۲ ضامن است و برای وام ۱۶۰۰ تا ۲ هزار میلیون ریال علاوه بر چک یا سفته باید ۳ ضامن به عنوان وثیقه ارائه شود. برای تسهیلات بیش از ۲ هزار میلیون ریال نیز لازم است از سوی صندوق‌های ضمانت یا بنا به تشخیص بانک، وثایق متعارف ارائه شود. نکته قابل توجه اینکه سقف مبلغ سفته 5/1 برابر اصل و سود تسهیلات است. مهلت ثبت‌نام متقاضیان در سامانه کارا تا پنجم مرداد تمدید شد. نرخ سود تسهیلات نیز ۱۲ درصد بوده و بازپرداخت آن از مهرماه است. 
***
وزارت راه: رقم وام اجاره هنوز مشخص نشده است
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌و‌شهرسازی از عملیاتی ‌شدن پرداخت تسهیلات کمک ودیعه اجاره در آینده نزدیک خبر داد و گفت: رقم وام اجاره هنوز مشخص نشده است. محمود محمودزاده درباره میزان مبلغ ودیعه مسکن گفت: در آینده نزدیک جزئیات و شرایط پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن اعلام خواهد شد و تا اعلام رسمی، رسانه‌ها از گمانه‌زنی و ارائه برخی پیشنهادها به عنوان موارد نهایی پرهیز کنند. محمودزاده با اشاره به ۲ برنامه پیشنهادی وزارت راه‌وشهرسازی در بخش اجاره و خرید و ساخت واحدهای مسکونی، از تصویب طرح تمدید زمان اجاره در روزهای گذشته و پرداخت کمک ودیعه در آینده نزدیک خبر داد و تاکید کرد: کلیات موضوع پرداخت کمک ودیعه مسکن قبلا تصویب شده است و دستور برای اختصاص منابع و تعریف مکانیزم‌های لازم در دستور کار قرار گرفته است. معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی تصریح کرد: برخی رسانه‌ها روز گذشته خبری با موضوع تکذیب پرداخت تسهیلات به مستأجران منتشر کردند که این محتوا، صحت ندارد و بزودی پرداخت تسهیلات عملیاتی خواهد شد. روز گذشته برخی ادعاها مبنی بر ارائه وام ۷۰ میلیون تومانی ودیعه اجاره مطرح شده بود. 
***
«طرح تولید انبوه مسکن»با حضور مسؤولان وزارت راه نهایی شد
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از بررسی نهایی «طرح تولید انبوه مسکن» با حضور مسؤولان وزارت راه‌و‌شهرسازی در نشست دیروز این کمیسیون خبر داد. این طرح که با همکاری و مشارکت مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت راه‌و‌شهرسازی، بخش خصوصی، تولید‌کنندگان مسکن، بانک مرکزی و دیگر کارشناسان تهیه و تدوین شده است، بر تامین زمین ارزان‌قیمت، تسهیلات ارزان‌قیمت و مصالح ساختمانی ارزان‌قیمت برای ساخت خانه تاکید دارد. هدف‌گذاری مجلس ساخت ۶ میلیون واحد مسکونی از سال ۹۹ تا ۱۴۰۵ است که در قالب طرحی ارائه خواهد شد و بر اساس آن وزارت راه‌‌و‌شهرسازی مکلف خواهد شد سالانه ساخت یک میلیون واحد مسکونی را در دستور کار قرار دهد. سیدالبرز حسینی در تشریح نشست دیروز کمیسیون عمران مجلس که با حضور مسؤولان وزارت راه برگزار شد، گفت: در این نشست طرح تولید انبوه مسکن مورد جمع‌بندی قرار گرفت، یکی از موارد بررسی شده بحث ارائه تسهیلات مسکن بود، همچنین در این جلسه مقرر شد صندوق زمین و مسکن تشکیل شود تا اعتبارات اجرای این طرح در آن متمرکز باشد. نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «یکی دیگر از موارد مورد بررسی در نشست امروز بحث تامین مصالح ساختمانی برای اجرای طرح تولید انبوه مسکن بود»، گفت: در شرایط کنونی، نمایندگان در رابطه با افزایش چشمگیر قیمت فولاد و سیمان سوال‌هایی از وزرای اقتصاد، صنعت و راه دارند، از این رو مقرر شد روز سه‌شنبه(امروز) نشستی با حضور مسؤولان مربوط برای بررسی این موارد برگزار شود تا پس از آن طرح جمع‌بندی نهایی شده و برای اعلام وصول به صحن علنی ارسال شود.

Page Generated in 0/0046 sec