printlogo


کد خبر: 222144تاریخ: 1399/5/1 00:00
همه پروازهای دیپلماتیک به ریاض تا اطلاع ثانوی لغو شد
اخبار ضدو نقیض از حال شاه بیمار سعودی

گروه بین‌الملل: با آنکه عربستان در 2 روز گذشته حاضر به اطلاع‌رسانی درباره اوضاع بیماری ملک‌سلمان، پادشاه این کشور نشده است اما برخی تحولات این کشور نشان از شمارش معکوس برای اعلام خبر مهمی دارد. لغو همه سفرهای دیپلماتیک به عربستان نیز دلیل مهم دیگری بر آغاز تحولات بزرگ در عربستان است. دیروز رسانه‌های غیر‌رسمی و کاربران شبکه‌های اجتماعی اخباری مبنی بر مرگ ملک‌سلمان، پادشاه ۸۵ ساله عربستان سعودی منتشر کردند. رسانه‌های رسمی عربستان تا لحظه تنظیم این گزارش این خبر را تأیید نکرده‌اند و این در حالی است که برخی سعودی‌ها فاش کردند مقامات این کشور برای جلوگیری از وقوع بحران غیرمترقبه در عربستان بویژه در سایه همه‌گیری کرونا این خبر را مخفی کرده‌اند. آنچه دیروز در رسانه‌های خبری منتشر شد و باعث جلب توجه بسیاری از کارشناسان شده است، انتقال شبانه ملک‌سلمان به بیمارستان است به طوری که برخی کارمندان دولتی به شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند انتقال ملک‌سلمان به بیمارستان با وجود امکانات پزشکی پیشرفته در کاخ سلطنتی بوده است. به گفته کارشناسان، ظاهرا اقدامات محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان و بازداشت برخی شاهزادگان در ماه‌های اخیر، به دور از آنچه در حال حاضر رخ می‌دهد، نبوده است. در حقیقت به نظر می‌رسد منازعات در عربستان با منازعات در داخل خاندان سلطنتی برای دستیابی به قدرت مرتبط است و شایعاتی درباره مرگ سلمان بن‌عبدالعزیز وجود دارد. هنوز هیچ منبع مستقل یا رسمی‌ای این خبر را تأیید یا تکذیب نکرده است. ملک سلمان روز دوشنبه برای انجام برخی معاینات به سبب التهاب حاد کیسه صفرا در بیمارستان تخصصی ملک‌فیصل ریاض بستری شد و هنوز جزئیاتی درباره وضعیت جسمانی او فاش نشده است. این در حالی است که مسؤولان این کشور می‌گویند ملک‌سلمان همچنان در قید حیات است و تحت معاینات پزشکی قرار دارد. نشریه «دلیل الوطن» دیروز در این باره نوشت: در 48 ساعت گذشته، تعدادی از فعالان شبکه‌های اجتماعی خبر مرگ ملک‌سلمان بن‌عبدالعزیز آل‌سعود را منتشر کردند اما تا به این لحظه او در قید حیات و در بیمارستان تخصصی ملک‌فیصل تحت معاینات پزشکی است. یک منبع مسؤول در عربستان هم اعلام کرد ملک‌سلمان بن‌عبدالعزیز آل‌سعود تحت معاینات پزشکی است و اخبار منتشر‌شده در شبکه‌های اجتماعی صحت ندارد. پایگاه خبری «أنبا‌الیوم» مصر نیز به نقل از «اسامه نقلی» سفیر عربستان در قاهره اعلام کرد انتظار می‌رود مقامات سعودی وضعیت اضطراری اعلام کنند. این سفیر افزوده است همه پرواز‌های دیپلماتیک به عربستان متوقف شده و نیرو‌هایی از ارتش به ریاض اعزام شده‌اند. پایگاه مذکور همچنین نوشت: سفیر عربستان گفته است دربار پادشاهی عربستان در آماده‌باش کامل به سر می‌برد. 
 
* احتمال پادشاهی محمد بن‌ سلمان قبل از پایان دوره ترامپ
نگاه کارشناسان به بیماری ملک‌سلمان هم چیزی جز زمینه‌‌چینی برای پادشاهی محمد بن‌سلمان نیست. محمود رفعت، کارشناس عرب‌زبان حقوق بین‌الملل با انتشار پست توئیتری به حوادث و تحولات اخیر در عربستان سعودی واکنش نشان داد. وی در این باره اعلام کرد: به نظر ورود ملک‌سلمان به بیمارستان یا به عبارت بهتر وارد کردن آن به بیمارستان با هدف انتصاب محمد بن‌سلمان به عنوان پادشاه جدید پیش از انتخابات آینده آمریکا در ماه نوامبر باشد. کارشناس حقوق بین‌الملل در ادامه گفت: بدون تردید اگر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروزی جو بایدن باشد، محال است بن‌سلمان به کرسی پادشاهی دست پیدا کند. وی همچنین یادآور شده است: روی کار آمدن بن‌سلمان در عربستان و تکیه زدن وی بر کرسی پادشاهی به مثابه یک فاجعه برای عربستان است و آغازی برای پایان آن محسوب می‌شود. از سوی دیگر، «محمد المختار الشنقیطی» نویسنده موریتانیایی نیز در موضعی مشابه اعلام کرد: آیا زمان آن فرا رسیده است که ملک‌سلمان پیش از رفتن ترامپ از کاخ سفید از قصر پادشاهی‌اش بیرون رانده شود؟ در همین ارتباط، پایگاه «العهد‌الجدید» اعلام کرد: به نظر می‌رسد سعودی‌ها مسأله را مخفی می‌کنند. موضوع بسیار بزرگ‌تر از انجام آزمایش‌های پزشکی است.
 
* تیراندازی در اطراف کاخ پادشاه
در پی اعلام خبر بستری شدن سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان در بیمارستان تخصصی ملک‌فیصل ریاض، برخی منابع محلی از شنیده شدن صدای تیراندازی در اطراف کاخ سلطنتی در محله الخزامی این شهر خبر دادند. هر چند دولت عربستان بشدت خبر تیراندازی در اطراف کاخ سلطنتی را سانسور می‌کند اما تصاویری از این درگیری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. 
 
* کمربند امنیتی در اطراف مکه
همچنین «زیاد ‌الوطیان» فرمانده اداره امنیت حج از تدابیر جدید امنیتی در جریان مراسم حج امسال خبر داد. بر اساس این گزارش، وی در این باره گفت در مراسم حج امسال یک کمربند امنیتی اطراف مکه مکرمه ایجاد می‌شود. این مقام نظامی سعودی هدف از این اقدام را ممانعت از مشارکت افراد فاقد مجوز در مراسم حج عنوان کرد. وزارت حج و عمره عربستان چندی پیش با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد حج امسال با حضور 10 هزار نفر از اتباع خارجی مقیم این کشور به همراه شهروندان سعودی برگزار می‌شود. 
 
* شاخص بورس عربستان سقوط کرد
پس از انتشار خبر بستری شدن سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان در بیمارستان، شاخص بورس این کشور6/0 درصد سقوط کرد که در پی آن، شرکت صنایع پایه عربستان (‌SABIC)، تولیدکننده مواد پتروشیمی، 5/1 درصد و بانک الراجحی 5/0 درصد زیان دیدند. 

Page Generated in 0/0052 sec