printlogo


کد خبر: 222145تاریخ: 1399/5/1 00:00
دور دنیا

پنتاگون «اف‌۳۵‌» سفارش داد
وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد پس از حذف ترکیه از برنامه ساخت جنگنده‌های اف‌۳۵، کمپانی لاکهید مارتین قراردادی به ارزش ۸۶۰ میلیون دلار برای تامین ۱۴ فروند از این جنگنده‌ها از سوی پنتاگون دریافت کرده است. وزارت دفاع آمریکا در این بیانیه آورده است: کمپانی لاکهید مارتین در تگزاس موفق شد قرارداد ۸۶۰ میلیون دلاری را برای تولید و تامین 8 فروند اف۳۵ لایتنینگ ۲ برای نیروی دریایی و 6 جنگنده اف۳۵ دیگر برای نیروی هوایی آمریکا به دست بیاورد. این اقدام در پی حذف ترکیه از برنامه ساخت اف۳۵ صورت گرفته است. پنتاگون گفته قرار بود تامین تجهیزات این جنگنده‌ها از ترکیه خواسته شود اما حالا به دست کمپانی لاکهید مارتین در تگزاس و کالیفرنیا و وارتون انگلیس سپرده می‌شود. 
***
آخرین وضعیت سلامتی امیر کویت
وضعیت مبهم سلامتی امیر کویت طی روزهای اخیر موجب شده است گمانه‌زنی‌ها پیرامون شخصیت‌هایی که ممکن است پس از درگذشت وی به عنوان جانشین او منصوب شوند، افزایش یابد. رسانه‌های مختلف اعتقاد دارند در صورتی که اتفاقی برای امیر کویت رخ دهد و او جان خود را از دست بدهد، بیشترین شانس برای تصاحب جایگاه وی متعلق به شیخ نواف است. از آنجایی که شیخ نواف از لحاظ جسمانی نیز مشکلی ندارد و قادر به اداره امور کشور است، بنابراین بیش از دیگران از شانس نشستن بر کرسی پادشاهی برخوردار است. البته ممکن است در نهایت وی از رسیدن به این جایگاه باز بماند. 
***
ماهواره نظامی کره‌جنوبی در فضا
وزارت دفاع کره‌جنوبی اعلام کرد نخستین ماهواره صرفا نظامی - مخابراتی خود را با کمک شرکت خصوصی آمریکایی «اسپیس اکس» به فضا فرستاده است. این ماهواره که «آناسیس‌-۲» نام دارد سوار بر موشک فالکون ۹ از مرکز فضایی کندی در فلوریدای آمریکا به فضا فرستاده شد. با ارسال این ماهواره به فضا و در صورت موفقیت در استفاده از آن، کره‌جنوبی در میان اندک کشورهایی قرار می‌گیرد که ماهواره‌های مخابراتی تنها با هدف نظامی در مدار زمین قرار داده‌اند. آنطور که سازمان صنایع دفاعی وزارت دفاع کره‌جنوبی اعلام کرده قرار است این ماهواره در ۶۳۰ کیلومتری زمین با مرکز عملیات فضایی تولوز فرانسه ارتباط برقرار کند. کنترل این ماهواره پاییز سال جاری در اختیار ارتش کره‌جنوبی قرار می‌گیرد. پروژه ارسال این ماهواره بخشی از بسته مشوق‌هایی است که با خرید ۴۰ فروند جنگنده اف۳۵ آمریکا، به کره‌جنوبی داده شده‌ است. 
***
تمدید بازداشت استاندار قدس اشغالی
مقامات اسرائیلی اعلام کردند مقرر شد مدت زمان بازداشت عدنان غیث، استاندار قدس یک هفته دیگر تمدید شود. وی پیش از انتقال به سلول تحقیقات در زندان عسقلان به سلول المسکوبیه، ویژه تحقیقات نظامی منتقل شد. مقامات صهیونیستی اخیرا استاندار قدس را بازداشت کردند؛ این هجدهمین بار است که او از زمان تصدی این پست در سال ۲۰۱۸ بازداشت می‌شود. 
***
قرارداد آمریکا برای خرید سامانه ضدپهپاد
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد نیروی زمینی ارتش این کشور یک قرارداد جدید به ارزش ۱۹۰ میلیون دلار با یک شرکت برای تولید یک سامانه متحرک دفاع یکپارچه هوایی ویژه محافظت از نیروهای زمینی در برابر حملات پهپادی امضا کرده است. در بیانیه وزارت دفاع آمریکا آمده است: شرکت دی‌آر‌اس ساستینمنت سیستمز (DRS Sustainment Systems) در سنت لوئیس ایالت میسوری، برنده قرارداد ۱۹۰ میلیون دلاری مربوط به توسعه، تولید، استقرار و پشتیبانی سیستم دفاع یکپارچه در برابر پهپادهای کوچک با سطح سرعت و تحرک کم شده است. وزارت دفاع آمریکا خاطرنشان کرد قرار است کار روی این قرارداد برای مدت 5 سال به طول بینجامد و برآورد می‌شود در تاریخ ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۵ تکمیل شود. 
***
زندان برای رئیس‌جمهور سابق اکوادور
دادگاه تجدیدنظر در اکوادور رئیس‌جمهور سابق این کشور به همراه تنی چند از مسؤولان اسبق را به اتهام رشوه‌خواری به ۸ سال زندان محکوم کرد. حکمی که فروردین‌ماه سال جاری علیه رافائل کوره‌‌آ، رئیس‌جمهور سابق اکوادر به همراه معاون وی جرج گلاس و ۱۶ نفر دیگر از مقامات سابق این کشور صادر شده بود از سوی دادگاه تجدیدنظر تایید شد. کوره‌آ از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ رئیس‌جمهور اکوادور بود و دیگر مقامات سابق این کشور متهم به رشوه‌خواری هستند.  این حکم در حالی علیه کوره‌آ صادر شده که وی پس از اتمام دوره ریاست‌جمهوری خود اکوادور را ترک کرده و به بلژیک رفته و هم‌اکنون در این کشور اقامت دارد. کوره‌آ به همراه ۱۹ نفر دیگر از جمله معاون خود که هم‌اکنون در زندان است متهم به دریافت ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار رشوه هستند. 
***
مانور مشترک دریایی هند و آمریکا در اقیانوس هند
یک ناو هواپیمابر آمریکایی و گروه رزمی همراهش، رزمایش مشترکی را با کشتی‌های جنگی هند در حوزه اقیانوس هند در بحبوحه تداوم تنش‌های مرزی پکن و دهلی نو برگزار کرد. در این رزمایش که روز دوشنبه برگزار شد، ناو هواپیمابر آمریکایی یو‌اس‌اس نیمیتز شرکت داشته است. گفته شده مجموعا 8 کشتی جنگی آمریکایی و هندی در این رزمایش شرکت داشتند. این مانورها همزمان با افزایش تنش‌ها به دلیل تشدید فعالیت‌های چین در دریای چین جنوبی، جایی که نیروی دریایی آمریکا اخیرا در آن یک رزمایش بزرگ با شرکت ۲ ناو هواپیمابر و گروه‌های رزمی برگزار کرد، انجام می‌شود. 

Page Generated in 0/0064 sec