printlogo


کد خبر: 222147تاریخ: 1399/5/1 00:00
چگونگی دور شدن سپاهان و قلعه‌نویی از جام
آنها که همیشه قهرمان بودند

محمدرضا بلندی: امیر قلعه‌نویی هنوز هم پر افتخار‌ترین مربی لیگ برتر با 5 عنوان قهرمانی است. سپاهان هم فعلا بدون در نظر گرفتن این فصل که به احتمال زیاد پرسپولیس برای چهارمین بار قهرمان لیگ برتر می‌شود، به همراه این تیم پر افتخارترین تیم باشگاهی ایران در تاریخ لیگ برتر است. سپاهانی ها فصل را عالی شروع کردند و امید می‌رفت بعد از چند سال طلسم قهرمان نشدن قلعه‌نویی و سپاهان در پایان لیگ نوزدهم بشکند اما در نیم‌فصل دوم همه چیز برای آنها وارونه شد و حالا زردها با قلعه‌نویی تنها امید به کسب سهمیه دارند و از سوی دیگر چشم به قهرمانی جام حذفی دوخته‌اند. 
سپاهان قهرمانی در لیگ را از دست داده است و حالا جام حذفی و لیگ قهرمانان را در پیش دارد. فصل گذشته که به پایان رسید، سپاهان جایگاه دوم را به دست آورده بود، آن هم فقط با ۳ اختلاف امتیاز نسبت به پرسپولیس. البته شکست برابر پرسپولیس در جام حذفی، انتهای فصل را برای زردپوشان تلخ کرد اما بعد از چند سال دوباره یکی از قدرت‌های فوتبال ایران به اوج بازگشته بود و این خبر خوبی برای مسؤولان این باشگاه و هوادارانش بود. سپاهان نفرات اصلی‌اش را حفظ و بازیکنان خوبی هم جذب کرد. تمرینات خوبی را در داخل و خارج از ایران انجام داد تا برای شرکت در لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا آماده شود. قلعه‌نویی بخوبی می‌دانست برای فصل جدید باید چیزی بیشتر از رتبه دوم لیگ برتر به دست آورد. سپاهان فصل را خوب شروع کرد و تا مدت‌ها نه شکست خورد و نه حتی گلی وارد دروازه‌اش شد. آنها تازه در نهمین بازی‌شان در لیگ آن هم روی یک ضربه پنالتی که به گواه کارشناسان اشتباه بود، دروازه‌شان باز شد. زرد‌پوشان در نیم‌فصل نخست شکست نخوردند و انتظار می‌رفت به همین روند ادامه دهند. 
 
* پیشنهاد تیم ملی
قبل از شروع مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و در حالی که سپاهان روزهای خوبی را در لیگ پشت سر می‌گذاشت، از فدراسیون خبر رسید قلعه‌نویی یکی از گزینه‌های فدراسیون برای هدایت تیم ملی است؛ خبری که با وجود قرارداد قلعه‌نویی با سپاهان کمی عجیب به نظر می‌رسید. با این حال خود قلعه‌نویی در مصاحبه‌ای این موضوع را تایید کرد. کاملا مشخص بود سرمربی پیشین تیم ملی علاقه دارد دوباره هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد اما نمی‌خواست با این کار در برابر هواداران سپاهان قرار بگیرد. او در همه مصاحبه‌هایش می‌گفت مسؤولان سپاهان باید درباره ماندن یا رفتنش تصمیم بگیرند. در حالی که همه منتظر شنیدن خبر بازگشت قلعه‌نویی به تیم ملی بودند، ۱۵ بهمن‌ماه مدیرعامل کارخانه فولاد مبارکه صراحتا با جدایی او و رفتنش به تیم ملی مخالفت کرد. 
 
* بازی جنجالی با پرسپولیس
خیلی‌ها معتقدند یکی از اصلی‌ترین دلایل دور شدن سپاهان از قهرمانی، مسابقه این تیم با پرسپولیس است که با رای کمیته انضباطی به نفع پرسپولیس مختومه شد. در آن مسابقه که اسفندماه سال قبل و پیش از تعطیلی مسابقات به دلیل شیوع ویروس کرونا قرار بود برگزار شود، پرسپولیسی‌ها برای شرکت در مسابقه به ورزشگاه نقش جهان رفتند اما خبری از کاروان سپاهان نبود. آنها زمانی به ورزشگاه رسیدند که ناظر داوری و مسابقه تصمیم گرفتند بازی را لغو کرده و پرونده را به کمیته انضباطی بفرستند که در نهایت با رای کمیته انضباطی و تایید آن در کمیته استیناف، پرسپولیس برنده آن بازی اعلام شد. قبل از آن بازی فاصله ۲ تیم ۷ امتیاز بود و سپاهان این شانس را داشت که با برد این فاصله را به ۴ کاهش دهد اما با این اتفاق فاصله به ۱۰ امتیاز رسید. 
 
* شایعه جدایی
بعد از شروع مجدد مسابقات، سپاهان بازی اول را برابر گل‌گهر با پیروزی پشت سر گذاشت اما در ۳ بازی بعدی ۲ بار مساوی کرد و برابر تراکتور هم شکست خورد؛ نتایجی که حتی جایگاه دوم این تیم را هم به خطر انداخت. در همین روزها شایعات جدایی قلعه‌نویی در پایان فصل بیشتر از قبل شنیده شد. از طرفی مسؤولان سپاهان قرارداد بعضی بازیکنان این تیم از جمله امید نورافکن را تمدید کردند. برخی می‌گویند این کار باشگاه و همچنین مخالفت با رفتن قلعه‌نویی به تیم ملی باعث شده او به نوعی با سپاهانی‌ها به مشکل بخورد و حتی بازی نکردن امید نورافکن در هفته‌های اخیر را هم به بحث تمدید قراردادش ارتباط می‌دهند. 
 
* دودستگی میان هواداران سپاهان
هر چند به نظر نمی‌رسد قلعه‌نویی اعتبارش را به خاطر این موضوع به همین راحتی خدشه‌دار کند اما با پایان فصل، قرارداد او با سپاهان به اتمام می‌رسد و جدایی محتمل‌ترین گزینه‌ای است که می‌شود برای او و سپاهان در نظر گرفت. هر چند علی پزشک، سخنگوی باشگاه در آخرین مصاحبه‌اش گفت قلعه‌‌نویی تمام تمرکزش روی سپاهان است.  با این حال فضای اصفهان مانند شروع فصل برای قلعه‌نویی مثبت نیست و برخی روزنامه‌های این شهر مستقیما از او انتقاد می‌کنند. همچنین در فضای مجازی هم میان هواداران سپاهان دو دستگی ایجاد شده و عده‌ای از قلعه‌نویی حمایت می‌کنند و عده‌ای دیگر او را مقصر ناکامی این فصل می‌دانند. آنها بعضی از خریدهای قلعه‌نویی از جمله محسن مسلمان و ابراهیمی و همچنین تصمیمش برای بازی ندادن به بازیکنانی نظیر رسول نویدکیا و رضا میرزایی را زیر سوال می‌برند. از محرم نوید‌کیا به عنوان جدی‌ترین گزینه جانشینی قلعه‌نویی یاد می‌شود. باید دید تا پایان فصل چه اتفاقاتی برای سپاهان و قلعه‌نویی رخ می‌دهد. آنها هنوز جام حذفی، رقابت برای کسب سهمیه و لیگ قهرمانان آسیا را در پیش دارند. 
 
* درگیری هواداران با قلعه‌نویی صحت ندارد
سخنگوی باشگاه سپاهان توضیحاتی را پیرامون برخی اتفاقات رخ داده در فضای مجازی، ارائه کرد. مدتی است در فضای مجازی انتقادات و اعتراضات زیادی نسبت به عملکرد تیم فوتبال سپاهان توسط هواداران منتسب به این تیم مطرح می‌شود و این ماجرا تا آنجا پیش ‌رفته که شایعاتی نیز درباره درگیری تعدادی از هواداران سپاهان با امیر قلعه‌نویی در اصفهان شنیده می‌شود. 
سیدعلی پزشک درباره شایعه درگیری سرمربی سپاهان با هواداران این تیم به فارس گفت: اصلا چنین چیزی صحت ندارد. چنین اتفاقی نیفتاده و من آن را تکذیب می‌کنم. پزشک درباره اینکه متن منتشرشده توسط یک لیدر منتسب به سپاهان در فضای مجازی حرف و حدیث‌های زیادی را در پی داشت، عنوان کرد: از کجا معلوم این افراد لیدر سپاهان باشند؟ از کجا معلوم این نوع صفحات و سایت‌ها واقعی باشند؟ هر کسی می‌تواند به اسم لیدر هر تیمی در فضای مجازی مطلبی بنویسد. آیا مطمئن هستید این افراد، سپاهانی واقعی هستند؟ سخنگوی باشگاه سپاهان با اشاره به برگزاری جلسه هیأت‌مدیره این باشگاه اظهار داشت: هیأت‌مدیره باشگاه جلسه‌ای را تشکیل داد که خروجی آن بیانیه‌ای بود که روز گذشته منتشر کردیم. از همه دوستداران و علاقه‌مندان به سپاهان درخواست کردیم به کم شدن حاشیه‌ها کمک کنند. قویا از امیر قلعه‌نویی، کادرفنی و تیم حمایت کردیم. باید همه همدل و همسو شویم تا بتوانیم در بازی‌های آینده حداکثر امتیازات را به دست آوریم. ‌مرجع هواداران ما، کانون هواداران سپاهان است که بیانیه‌ای را منتشر و از همه هواداران درخواست حمایت کرد. 
***
[باشگاه سپاهان از کادر فنی و بازیکنان خود حمایت کرد]
باشگاه سپاهان از عملکرد اعضای تیم فوتبال خود حمایت کرد. به گزارش روابط عمومی باشگاه سپاهان، در بیانیه باشگاه سپاهان آمده است:
«از آنجایی که همواره دل در گرو مکتب سپاهان داشته و تمام تلاش خود را معطوف به موفقیت سپاهان نموده‌ایم و انتقادات را به جان خریده‌ایم ولی سپاهان نامی است که باید برای آن بیش از توان گذشت و فداکاری نمود. لذا باشگاه سپاهان حمایت همه‌جانبه خود را از کادر فنی و مجموعه تیم سپاهان اعلام می‌دارد و از همه علاقه‌مندان و دلسوزان سپاهان انتظار دارد به دور از هیجانات و احساسات به صورت یکپارچه و همراه به حمایت همیشگی خود از طلایی‌پوشان همچون ادوار گذشته ادامه دهند تا با تمرکز، هم‌افزایی و حضور قدرتمند در مسابقات پیش‌رو که هر کدام به نوبه خود در سرنوشت تیم، حساس و تعیین‌کننده خواهد بود، حداکثر امتیازات لازم را کسب نماییم».

Page Generated in 0/0056 sec