printlogo


کد خبر: 222165تاریخ: 1399/5/1 00:00
نگاه

نگاهی به کتاب «ام‌کاکا» زندگینامه و خاطرات رزمنده‌ جانباز حمید حکیم‌الهی به قلم مرضیه نظرلو
ناگفته‌های یک رزمنده
مهدی خدادادی: یک رزمنده تا زمانی که خاطراتش را ثبت نکرده، هنوز چیزهایی به تاریخ، آینده و آرمانش بدهکار است. این یکی از توصیه‌های مستمر و اکید رهبر حکیم انقلاب درباره ثبت و ضبط خاطرات ارزشمند آن دوران است؛ خاطراتی که گنجینه‌ای ناب از فرهنگ ایثار، مقاومت، اخلاق، عرفان و حماسه را در دلش نهفته دارد.
«ام‌کاکا» زندگینامه و خاطرات رزمنده‌ جانباز «حمید حکیم‌الهی» یا همان «امیر کعبی»، رزمنده بهبهانی سال‌های دفاع‌مقدس است؛ خاطراتی که ماحصل 45 ساعت مصاحبه‌ حضوری مرضیه نظرلو با اوست. کتاب با زبان ساده و بی‌تکلف راوی روایت‌هایش، تصویری پرشور، صادقانه و دقیق از جنگ را به مخاطب ارائه می‌دهد؛ خاطراتی که با فراز و فرودها و حوادث زندگی او همراه شده است. مرضیه نظرلو در این اثر سعی داشته لحن گفتار و صداقت بیان راوی محفوظ بماند و این ویژگی برجسته این کتاب است. 
کتاب در 12 فصل، مخاطب را با تجربه‌ زیست یک رزمنده آشنا می‌کند؛ رزمنده‌ای که طعم تلخ فقر و یتیمی در کودکی به‌طور همزمان با زندگی او عجین می‌شود و در نوجوانی با جریان‌های مبارز علیه رژیم منحوس پهلوی آشنا شده و تا پیروزی انقلاب دست از تلاش برای به نتیجه و به هدف رسیدن برنمی‌دارد. پس از پیروزی انقلاب، او جذب کمیته پاسداران انقلاب اسلامی و پس از آن حزب جمهوری اسلامی می‌شود و با تشکیل جهاد سازندگی به جهاد پیوسته و با شهید مجید بقایی آشنا می‌شود. امیر کعبی تجربه خدمت در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را نیز در کارنامه خود دارد و بعد از طی دورانی کوتاه به عضویت سپاه پاسداران درمی‌آید و بعد از مدتی مبارزه با گروهک‌ها در بهبهان، با تهاجم نظامی عراق علیه ایران مواجه می‌شود و تا پایان جنگ، زندگی‌اش تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرد.
 کتاب «ام‌کاکا» زندگینامه و خاطرات رزمنده‌ جانباز حمید حکیم‌الهی(امیر کعبی) به قلم مرضیه نظرلو به رشته‌ تحریر درآمده و توسط واحد نشر موزه دفاع‌مقدس تهران در 417 صفحه سال 1394 در شمارگان 2 هزار جلد منتشر شده و در اختیار دوستداران کتب این حوزه از ادبیات قرار گرفته است.
***
نگاهی به کتاب «طائر قدسی» روایت زندگی شهید مدافع حرم امین کریمی به قلم مریم عرفانیان
مرد زندگی
بعضی مردها برخلاف معمول و مرسوم، اهل ظرافت هستند، ظرافتی که بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود که باعث حساسیت در انجام کارهای‌شان می‌شود. شخصیت اصلی کتاب «طائر قدسی» از این دست مردها بوده است. مریم عرفانیان، نویسنده‌ این کتاب که در اثرش به روایت زندگی شهید «امین کریمی» از شهدای مدافع حرم پرداخته، با بیان خاطراتی از زبان همسر، خانواده، دوستان، همکاران و همرزمان شهید، بخوبی توانسته این احساسات و ظرافت در شخصیت شهید امین کریمی را به مخاطب انتقال دهد؛ انسانی که با وجود علاقه‌ فراوان به خانواده و زندگی و سعی و تلاش در ساختن زندگی شاد و آرام برای خانواده‌اش، اسیر روزمرگی‌ها نمی‌شود. زندگی شهید امین کریمی و داستان اعزام او به سوریه‌ داستانی متفاوت است. زندگی امین کریمی از جایی با حضرت زینب(س) گره می‌خورد؛ از زمان چله‌ زیارت عاشورایی که همسرش با نیت پیدا شدن همسری معتقد و پاکدامن می‌گیرد و خواب شهیدی را می‌بیند که تسبیحی سبز به او هدیه می‌دهد. از مراسم عقد در شب میلاد حضرت زینب(س) گرفته تا خواب نامه‌ای از جانب حضرت زینب(س) که امین کریمی را برای محافظت در حرم به سوریه دعوت می‌کند. نامه‌ای با این مضمون: «جناب آقای امین کریمی، فرزند الیاس کریمی، به عنوان محافظ درب‌های حرم حضرت زینب(س) منصوب شده است».
مریم عرفانیان در کتاب «طائر قدسی» به زیبایی داستان این گره‌‌خوردگی زیبا، گرفتاری و دلمشغولی امین کریمی را از زبان راویان مختلف بیان می‌کند و ما را قدم به قدم تا شهادت شهید در تاسوعای حسینی سال 1394 و داستان رجعت پیکر پاکش به آغوش مام میهن پیش می‌برد. از رویاهای صادقانه خانواده برای ما حرف به میان می‌آورد و در پایان ما را با گوش جان پای وصیتنامه‌ او می‌نشاند. 
شهید مدافع حرم امین کریمی از افسران جوان، متخصص و تحصیلکرده در رشته‌ رایانه و الکترونیک، شاغل در یگان تخریب سپاه حفاظت انصار بود که با احساس نیاز به تخصصش در سوریه راهی جبهه‌ دفاع از حریم ولایت شد و در  این راه به فیض شهادت نایل آمد.
کتاب «طائر قدسی» به قلم مریم عرفانیان روایت زندگی شهید مدافع حرم امین کریمی در 256 صفحه به همت انتشارات روایت فتح سال 1397 با شمارگان 2200 نسخه چاپ و روانه بازار نشر شده است.

Page Generated in 0/0058 sec