printlogo


کد خبر: 222170تاریخ: 1399/5/1 00:00
گزاره تکان‌دهنده‌ای که از سوی رئیس پلیس تهران بزرگ مطرح شد
ظهور سرقت‌اولی‌ها به دنبال مشکلات اقتصادی
بیش از ۵۰ درصد دستگیرشدگان در حوزه سرقت برای بار اول مرتکب جرم شده بودند

طبق اعلام رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ «در 3 ماه اخیر بیش از ۵۰ درصد دستگیرشدگان در حوزه سرقت برای بار اول مرتکب جرم شده بودند و این نشان می‌دهد این اتفاقات بی‌تأثیر از شرایط روز نیست».
به گزارش «وطن امروز»، روز گذشته خبری تکان‌دهنده از سوی رئیس پلیس آگاهی تهران رسانه‌ای شد که نشان‌دهنده تاثیر مشکلات اقتصادی بر افزایش بزهکاری در جامعه است. سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ درباره تأثیر مشکلات اقتصادی و شیوع ویروس کرونا بر وقوع جرائمی مانند سرقت گفت: اگر بگوییم مسائل و مشکلات مختلف جامعه در حوزه جرائم تأثیری ندارد، حرف بیهوده‌ای است؛ یقینا مشکلات مختلف بویژه مشکلات اقتصادی در حوزه جرائم تاثیرگذار است. از سویی نیز فضای ایجاد شده متأثر از کرونا به جهت اینکه مردم بیشتر در خانه‌ها بودند و مغازه‌ها تعطیل شده بود، باعث کاهش سرقت از منازل شده بود، به طوری که شاهد کاهش ۱۴ درصدی سرقت منازل در این ایام هستیم اما در کنار این موارد یکسری سرقت‌های خرد مانند سرقت قطعات و لوازم خودرو و موبایل‌قاپی افزایش داشته است. 
در ماه‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای کم شدن جرائم کلان صورت گرفته است اما به تناسب رشد مشکلات اقتصادی، جرائم خرد و دزدی بیشتر شده و در این میان تعداد دستگیرشدگان «سرقت اولی» افزایش یافته است!
رئیس پلیس تهران با بیان اینکه آنچه باعث کشف بیشتر سرقت‌ها هم می‌شود، نابلدی سارقان است، افزود: «با توجه به شرایط موجود شاهد افزایش وقوع جرم هستیم اما به دلیل افزایش کشفیات در حال حاضر وضع خوبی داریم، چراکه کشفیات و دستگیری‌های خوبی داشته‌ایم».
سردار لطفی با اشاره به بررسی‌های پلیس آگاهی در پایان هر سال در رابطه با سارقان خاطرنشان کرد: دستگیری مجرمان سابقه‌دار نسبت به جرم اولی‌ها در سال‌های گذشته ۵۰ به ۴۵ درصد بود؛ یعنی بیش از ۵۰ درصد مجرمان سابقه‌دار بودند و کمتر از ۴۵ درصد مجرمان بار اولی بودند اما در حال حاضر تقریبا این میزان مساوی شده است و شاید در 3 ماهه اخیر بیش از ۵۰ درصد دستگیرشدگان برای بار اول مرتکب جرم شده بودند. این نشان می‌دهد این اتفاقات بی‌تاثیر از شرایط روز نیست، البته ما به دنبال بررسی علت آن هستیم، چرا که یکی از بخش‌های ما دفاتر تحقیقات کاربردی است که علل و وقوع جرم و دیگر مؤلفه‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند. در سال‌های اخیر وضع اقتصادی جامعه ایران بدتر شده است و اخباری مانند رشد «سرقت اولی‏ها» تأییدی بر این گزاره مطرح شده توسط حسین راغفر است که «هر سال ۲ درصد به جمعیت فقیر کشور افزوده می‌شود». همچنین مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز می‌گوید: «فقر هر روز بیشتر می‌شود، به طوری که اکنون ۶ دهک جامعه زیر خط فقر قرار گرفته‌اند». این موضوع به معنای افزایش بزهکاری اجتماعی و رشد آسیب‌های اجتماعی است. 

Page Generated in 0/0118 sec