printlogo


کد خبر: 222301تاریخ: 1399/5/5 00:00
دور دنیا

تیراندازی در فرودگاه نیروی هوایی آمریکا
مقام‌های آمریکایی از تیراندازی در فرودگاه هرلبرت نیروی هوایی این کشور واقع در شهر اوکالوسای ایالت فلوریدا با یک کشته و یک زخمی خبر دادند. مقام‌های فرودگاه هرلبرت نیروی هوایی آمریکا خبر دادند تیراندازی در این تأسیسات ارتش به مرگ یک نفر و جراحت یک نفر دیگر انجامید. سخنگوی این فرودگاه نیروی هوایی ارتش آمریکا که در شهر اوکالوسای ایالت فلوریدا مستقر است، اعلام کرده این تیراندازی در نتیجه یک درگیری داخلی حادث شده است. در بیانیه فیسبوکی فرودگاه هرلبرت ضمن تأیید مرگ یک نفر و جراحت یک نفر دیگر در نتیجه این تیراندازی اعلام شد انتشار هویت فرد فوت‌شده طی ۲۴ ساعت آینده انجام خواهد شد و فرد مجروح نیز برای درمان به یک بیمارستان محلی فرستاده شد. پیش‌تر در خبرها آمده بود به دنبال «یک نزاع و درگیری مسلحانه داخلی» در فرودگاه هرلبرت، این تأسیسات نظامی بسته شد و بعد از یک ساعت اوضاع به حالت عادی برگشت. 
***
انصارالله یمن: مقاومت بهترین گزینه است
جنبش انصارالله یمن در بیانیه‌ای تأکید کرد مقاومت بهترین و قدرتمندترین گزینه است که کشورهای سلطه‌گر و مستکبر را ناگزیر به احترام گذاشتن به ملت‌های مختلف و تعدی نکردن به حقوق و تمامیت ارضی آنها می‌کند. در این بیانیه آمده است: بر همبستگی‌مان با تمام آزادگان این امت تأکید کرده و مخالفت‌مان را با طرح‌های تخریبی آمریکا و اسرائیل اعلام می‌کنیم. انصارالله یمن همچنین شهادت علی کامل محسن، عضو حزب‌الله لبنان را که در حمله اسرائیل به محدوده فرودگاه دمشق به شهادت رسید به این حزب و سیدحسن نصرالله، دبیرکل آن تسلیت گفت. 
***
آمریکا یک پایگاه عراق را خالی کرد
خبرگزاری رسمی عراق گزارش داد ائتلاف آمریکایی موسوم به ضدداعش رسما پایگاه بسمایه را تخلیه کرده و آن را به نیروهای امنیتی عراق تحویل داده است. واع، خبرگزاری رسمی کشور عراق دیروز خبر داد ائتلاف آمریکایی ضد داعش رسما پایگاه بسمایه را تخلیه کرده است. طبق این گزارش، جبرالد استریکلند، فرمانده نیروهای مأموریت مشترک ائتلاف بین‌المللی درباره علت تحویل این پایگاه ادعا کرد این اقدام در پی موفقیت نیروهای امنیتی عراقی در مبارزه با داعش صورت گرفته است. این اقدام در حالی رخ داد که مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق موسوم به خلیه الاعلام الأمنی، شامگاه روز جمعه از شلیک 4 راکت به پایگاه بسمایه خبر داده بود. این فرمانده در ادامه گفت سعی دارند اردوگاه‌های خود را در جایی دیگر از عراق متمرکز کنند و خاطرنشان کرد برنامه‌ریزی برای این تحرکات نظامی از مدت‌ها پیش با هماهنگی دولت عراق انجام شده است. 
***
پرواز‌های مستقیم  از تل‌آویو به کشورهای عربی
شرکت هوایی گشر آویر (پل هوایی) رسما و برای نخستین‌بار اعلام کرد به شهرهایی چون ریاض و ابوظبی پرواز مستقیم دارد. پیش‌تر پروازها از تل‌آویو به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌ فارس به صورت غیرمستقیم صورت می‌گرفت به طوری که هواپیماهای رژیم صهیونیستی ابتدا در فرودگاه شرم‌الشیخ در مصر، عمان‌ یا لارناکا به مدت 5 دقیقه فرود می‌آمدند و سپس مسیر خود را به سمت کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس ادامه می‌دادند اما با این حال طبق گزارش عرب ۴۸، شرکت صهیونیستی یادشده بتازگی اعلام کرده است به مقاصد‌ ریاض، ابوظبی، دوبی، قطر و... پرواز مستقیم دارد.
 این شرکت در وب‌سایت خود در این باره نوشته است این سرویس ویژه و چالش‌برانگیز است و به مشتری‌های ما جایگزینی ویژه برای پیدا کردن راه‌حل‌های سازگار با نیاز‌های تجاری‌شان اعطا می‌کند. 
***
سیگنال ضدچینی و ترکیه‌ای آمریکا
در ادامه نظامی‌گری‌های آمریکا در مناطق مختلف جهان، واشنگتن 2 ناو هواپیمابر خود را به مقصد اقیانوس هند و دریای مدیترانه اعزام کرد. دیفنس اویایشن‌پست و دیگر رسانه‌های هندی، از ورود ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس نیمیتز» به اقیانوس هند برای مشارکت در رزمایش مشترک با ناوهای جنگی نیروی دریایی هند در نزدیکی جزایر اندمان و نیکوبار خبر دادند.
 رسانه‌های هندی، این اقدام آمریکا را ارسال یک سیگنال قوی برای چین توصیف کرده‌اند، چرا‌که این رزمایش در نزدیکی منطقه مورد مناقشه بین هند و چین برگزار می‌شود. طبق گزارش «تایمز هند»، نیمیتز در صدر یک ناو‌گروه آمریکایی دیروز از تنگه مالاکا وارد اقیانوس هند شده است. این ناو هواپیمابر آمریکایی پیش از ورود به اقیانوس هند، در یک رزمایش مشترک با ناو یواس‌اس رونالد ریگان در دریای چین جنوبی مشارکت کرده بود.
 از سوی دیگر، رسانه‌های یونانی و برخی خبرنگاران آمریکایی حوزه مسائل دفاعی- نظامی از اعزام ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس دوایت آیزنهاور» به دریای مدیترانه خبر دادند. طبق گزارش‌ها، قرار است این ناو در رزمایش مشترک با یونان در حوالی جزیره «کرت» (بزرگ‌ترین جزیره یونان و پنجمین جزیره بزرگ در دریای مدیترانه) شرکت کند.
 برخی رسانه‌های یونانی از قبیل «نیوز‌بامب»، حضور این ناو هواپیمابر آمریکایی در دریای مدیترانه را به تنش‌های اخیر یونان و ترکیه درباره حفاری‌های اکتشافی در قبرس و دریای مدیترانه مرتبط دانسته‌اند. رسانه‌های یونانی حضور این ناوگروه را «اولین مداخله مهم ایالات‌متحده» به دنبال تشدید تنش‌های اخیر یونان با ترکیه توصیف کرده‌اند. 

Page Generated in 0/0061 sec