printlogo


کد خبر: 222303تاریخ: 1399/5/5 00:00
پرسپولیس چگونه توانست به چهارمین قهرمانی متوالی‌اش دست یابد؟
زندگی روی ابرها

پرسپولیس 4 هفته مانده به پایان لیگ برتر برای چهارمین‌بار پیاپی قهرمان لیگ ایران شد تا با 6 قهرمانی رکورددار تمام ادوار لیگ برتر شود. آنها برای رسیدن به قهرمانی لیگ برتر و امتیاز 60 با برنامه‌تر از 3 دوره قبل بودند که با برانکو بر بام فوتبال ایران می‌ایستادند. کسب 62 امتیاز از 26 بازی که 28 امتیاز آن با یحیی از 10 بازی و کسب 9 برد و یک تساوی برابر استقلال بود، نشان می‌دهد لیاقت این تیم برای رسیدن به پوکر قهرمانی کمتر از دوران باشکوه برانکو نبوده است. خط دفاعی مستحکم قرمزها در این 26 بازی تنها 12 بار مغلوب رقبا شد و خط حمله این تیم با زدن 39 گل بعد از استقلال بهترین خط حمله لیگ تا اینجای رقابت‌هاست. پرسپولیس در حالی 20 برد تا اینجای رقابت‌ها کسب کرده که نزدیک‌ترین رقیب آنها تراکتور با 13برد در رده دوم از حیث تعداد پیروزی است. بردهای اقتصادی 3 امتیازی که ردپای مهدی ترابی در بیشتر آنها دیده می‌شود، به همراه فصل خوب دوباره علیپور با 9 گل‌زده و 5 پاس گل و کلین‌شیت‌های متعدد و تکراری علیرضا بیرانوند و رادوشوویچ از پرسپولیس تیمی ساخته که سخت گل می‌خورد و برای تسخیر دروازه رقبا برنامه خاصی را دنبال می‌کند. فصل برای قرمزها خیلی خوب شروع نشد و کالدرون که جانشین برانکو شده بود، روزهای آغازین خوبی برای پرسپولیس رقم نزد. افت علیپور در روزهای ابتدایی لیگ و شکست 2 گله آنها در تهران برابر سپاهان قلعه‌نویی حتی خوشبین‌ترین هوادار این تیم را نگران کرده بود. از تیم شکست‌ناپذیر برانکو در روزهای اولیه لیگ خبری نبود. هواداران از نوع فوتبال کالدرون راضی نبودند و کارشناسان کیفیت فنی تیم را مناسب ارزیابی نمی‌کردند. 2 شکست پیاپی برابر سپاهان و شهر خودرو در هفته‌های پنجم و ششم همه را از پرسپولیس ناامید کرده بود. تیم کالدرون مانند تیم برانکو ثبات نداشت اما دقیقا در روزهای پایانی نیم فصل شرایط برای آنها متفاوت شد؛ همان روزهایی که کالدرون ساز مخالف علیه مدیرعامل وقت کوک کرد و البته نتایج، مانع تصمیمی علیه او می‌شد. ارزش ذخایر اندوخته شده پرسپولیس با پیوستن یحیی به این تیم و کسب 28 امتیاز از 10 دیدار خیلی زود به چشم آمد تا این تیم در حالی که 4 هفته به پایان رقابت‌ها باقی مانده است، برای ششمین‌بار قهرمان لیگ برتر ایران شود و با خیالی آسوده به فکر لیگ قهرمانان آسیا و رقابت‌های حذفی باشد. در بردهای اقتصادی پرسپولیس باید بیشترین سهم را از آن 2 گلر قابل اعتماد آنها دانست؛ علیرضا بیرانوند و در مقاطعی از فصل بوژیدار رادوشوویچ، البته در کنار خط دفاعی که بارها تغییر کرد اما از استقامت آن کم نشد. در روز پایانی که محمد انصاری و محمد نادری مصدوم هستند و حسین ماهینی نیز جدا شده و شجاع خلیل‌زاده نیز محروم بود، یحیی با یک بازیکن غیرتخصصی (وحید امیری) در سمت چپ کار را دنبال کرد و البته باز هم نتیجه گرفت. اقتدار دفاعی، آن چیزی بود که سرخ‌ها را زودتر از موعد به پوکر قهرمانی رساند. 
 
* جنگ اعداد ادامه دارد
«۴» نمادی است که چندین سال است به آبی‌های پایتخت تعلق دارد و آبی‌ها برای کری‌خوانی با نماد «‌۶» پرسپولیسی‌ها از این عدد استفاده می‌کنند؛ عددی که پس از ۴ پیروزی استقلال در ۴ داربی پیاپی تبدیل به نماد استقلالی‌ها شد. البته نکته این نماد هم این است که پرسپولیسی‌ها 4 برد متوالی استقلال در داربی را قبول ندارند و معتقدند داربی ۷۲ که با تساوی ۲ - ۲ در جام ولایت به پایان رسید، نوار 3 برد متوالی آبی‌ها را پاره کرد. البته این عدد پس از اینکه توسط فرهاد مجیدی در دیدار الغرافه و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا و پس از اخراج این بازیکن به هواداران نشان داده شد، بیش از پیش مورد توجه آبی‌های تهران قرار گرفت و نزدیک به ۹ سال است عدد «۴‌» نماد هواداران استقلال است. قهرمانی پرسپولیس در این فصل و پوکر در قهرمانی باعث شد این دومین‌باری باشد که قرمزها به نماد استقلال، حمله و آن را برای خود تصاحب می‌کنند. نخستین یورش ۲۷ فروردین سال ۹۵ شکل گرفت که پرسپولیس در داربی ۸۲ موفق شد در دیداری جذاب استقلال را با نتیجه ۴ بر ۲ شکست دهد تا هواداران این تیم مدت‌ها عدد 4 را به رخ استقلالی‌ها بکشند. حالا و پس از 4 سال، پوکر قهرمانی باعث شده بسیاری از هواداران پرسپولیس در فضای مجازی با عدد 4 برای استقلالی‌ها کری بخوانند و به نوعی نماد این تیم را غصب نکنند. البته سرخ‌ها برای رقابت با دیگر تیم پرطرفدار ایران یعنی سپاهان هم به دنبال شکستن رکورد دیگری از این تیم در رقابت‌های لیگ برتر هستند. شاگردان یحیی برای شکستن رکورد بیشترین امتیاز در تاریخ لیگ برتر تنها به ۶ امتیاز از ۱۲ امتیاز باقی مانده نیاز دارند تا ۶۸ امتیازی شوند و بیشترین امتیاز یک فصل لیگ برتر را کسب کنند. البته تفاوت 2 تیم این است که سپاهان توانسته بود ۶۷ امتیاز را در لیگ ۱۸ تیمی یعنی در ۳۴ بازی کسب کند و اگر پرسپولیس به این مهم دست یابد در لیگ 16 تیمی است. 
 
* یک پوکر برای 7 پرسپولیسی
در جمع پرسپولیسی‌های حاضر در لباس این تیم، 7 بازیکن هستند که در شکل‌گیری این 4 قهرمانی نقش‌آفرینی کرده و در این مدت، لباس پرسپولیس را بر تن داشته‌اند. سیدجلال حسینی، کاپیتان ارزشمند سرخپوشان، در تمام این ۴ سال با حضور در تیم پرسپولیس افتخارآفرینی کرده و از ارکان اصلی پوکر قرمزهای پایتخت است. علیرضا بیرانوند که چندی پیش از این تیم جدا شد و به تیم آنتورپ بلژیک پیوست، در این سال‌ها سنگربان شماره یک پرسپولیس بوده و هر چند در زمان تثبیت قهرمانی چهارم این تیم جدا شده بود ولی نقش بسزایی در قهرمانی‌های این تیم داشت. 
علی علیپور، مهاجم سرخپوشان و بهترین گلزن این تیم در سال‌های گذشته، یکی دیگر از بازیکنانی است که در تمام قهرمانی‌های این تیم حضور داشته و با گلزنی‌های متعدد خود، سهم بسزایی در پوکر سرخپوشان داشته است. کمال کامیابی‌نیا، محمد انصاری، محسن ربیع‌خواه و بوژیدار رادوشوویچ دیگر بازیکنانی هستند که در شکل‌گیری پوکر پرسپولیس نقش داشته و در تمام قهرمانی‌های پرسپولیس سهیم بوده‌اند. 
***
[رسول‌پناه: رسن را حتماً حفظ می‌کنیم]
سرپرست باشگاه پرسپولیس از برنامه این باشگاه برای حفظ بشار رسن خبر داد. مهدی رسول‌پناه درباره قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر فوتبال، اظهار داشت: لازم می‌دانم این قهرمانی را به همه مردم ایران بویژه هواداران پرسپولیس تبریک بگویم. این قهرمانی بهترین نتیجه است، چرا که 4 هفته قبل از اتمام مسابقات به دست آمد و این چهارمین قهرمانی متوالی است. این قهرمانی در زمین مسجدسلیمان به دست آمد؛ تیمی که در زمین خودش نتوانسته پرسپولیس را شکست دهد. 
سرپرست باشگاه پرسپولیس درباره جشن قهرمانی پرسپولیس گفت: با سازمان لیگ و فدراسیون در ارتباط هستیم. نامه زدیم تا در بازی با ذوب‌آهن جشنی هم برگزار کنیم. با وجود اینکه متأسفانه نمی‌توانیم شاهد حضور تماشاگران باشیم اما در تلاش هستیم جشن را باشکوه برگزار کنیم. 
وی درباره پاداش بازیکنان نیز گفت: جزو قراردادشان است که پاداش بگیرند و در آخر فصل حتما پرداخت می‌کنیم. اجازه دهید مبلغ آن را نگویم. پاداش‌های قبلی را پرداخت کرده‌ایم و در آخر فصل هم پاداش قهرمانی را پرداخت می‌کنیم. 
رسول‌پناه درباره نقل و انتقالات و مذاکره با رسن، خاطرنشان کرد: همان طور که سرمربی گفت برای آخر فصل باشگاه تصمیم می‌گیرد. شاکله اصلی را نگه می‌داریم و با بازیکنان همکاری خواهیم داشت. بحث بشار رسن هم شامل همین موضوع است تا بتوانیم او را نگه داریم و با سایر بازیکنان هم صحبت می‌کنیم. حتما او را نگه خواهیم داشت. 
وی که با رادیو تهران صحبت می‌کرد درباره لیگ قهرمانان آسیا عنوان کرد: مقدمات فراهم شده است. تیم هفدهم یا هجدهم شهریور به قطر سفر می‌کند. بحث نشست‌ها هم هست که قرار شد با سرمربیان همکاری لازم را داشته باشیم. برای مقدمات کار نشستی را هم با سرمربی و سرپرست تیم خواهیم داشت.

Page Generated in 0/0062 sec