printlogo


کد خبر: 222349تاریخ: 1399/5/6 00:00
گاردین افشا کرد
نقش پمپئو در ترور حاج‌قاسم

گروه بین‌الملل: با گذشت چند ماه از ترور شهیدان حاج‌قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و یارا‌ن‌شان توسط آمریکا، همچنان پشت پرده‌های چند و چون فرمان دونالد ترامپ برای این ترور از اهمیت فراوانی برخوردار است و رسانه‌ها به دنبال یافتن جزئیاتی از آن دستور هستند. 
اخیرا «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه‌ای اعلام کرد دولت ترامپ از مدت‌ها قبل از زمان اصلی ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، برای انجام این عملیات برنامه‌ریزی کرده بود. در همین ارتباط دیروز «سایمون تیسدال» معاون سردبیر گاردین و ستون‌نویس این روزنامه با هشدار درباره مواضع خطرناک مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نوشت این پمپئو بود که رئیس‌جمهور این کشور را به صدور فرمان ترور ژنرال قاسم سلیمانی مجاب کرد. در گزارش گاردین آمده است: پمپئو ترور ماه ژانویه قاسم سلیمانی، ژنرال ایرانی را اینطور توجیه کرد که او یک تهدید قریب‌الوقوع برای منافع ایالات متحده بود. سایمون تیسدال در این یادداشت نوشته است: اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل طی ماه جاری این قتل را غیرقانونی خواند و اعلام کرد شواهدی مبنی بر حمایت از ایده پمپئو درباره وجود تهدید قریب‌الوقوع ژنرال سلیمانی برای آمریکا وجود نداشت.
معاون سردبیر و ستون‌نویس گاردین افزوده است: طبق گزارش‌ها، پمپئو ماه‌ها بود خواستار  هدف قرار دادن ژنرال سلیمانی بود و در نهایت او بود که ترامپ را به صدور فرمان این قتل متقاعد کرد. وی ادامه داده است: پمپئو سال گذشته در جریان سخنرانی در دانشگاه «ای اند ‌ام تگزاس» (TexasA&M University) با خوشحالی اذعان به دروغگویی کرد و گفت: «من مدیر سیا بودم. ما دروغ می‌گفتیم، ما تقلب می‌کردیم، ما دزدی می‌کردیم و اینطور بود که ما یک دوره کامل آموزشی (برای دروغگویی، تقلب و دزدی) داشتیم».از نظر ستون‌نویس گاردین، دولت ایالات متحده ۲ چهره از خودش به جهان نشان می‌دهد؛ اولی چهره‌ای خیرخواه، باز و کاملا سخاوتمند اما دومی، چهره‌ای تحت تسلط، محاسبه‌گری خودخواهانه و در نهایت متکی به توسل به زور بی‌رحمانه.
معاون سردبیر این روزنامه افزوده است: پمپئو که تاثیرگذارترین مشاور ترامپ و جانشین احتمالی او است، چهره‌ای بی‌پرده و عصبانی از شکل دوم قدرت مخل، مزاحم و دروغگوی آمریکاست. وی ادامه داده است: پمپئو و دیگر دوستان ستیزه‌جوی او همه آنچه در توان‌شان بوده انجام داده‌اند تا از باز بودن خطوط ارتباطی بریتانیا و متحدان اروپایی‌اش با ایران بعد از اقدام ترامپ در دبه کردن علیه توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام) ممانعت کنند. روزنامه‌نگار انگلیسی در پایان یادداشتش پمپئو را اینطور توصیف کرد: اینجا مردی بی‌پروا، جاه‌طلب و خطرناک وجود دارد که بسیار باهوش‌تر از ترامپ است و از تعصبات، ترس‌ها و  تفرقه درباره یک موجود بیگانه تغذیه می‌کند و اعضای جامعه را از هم بیگانه می‌کند. با وجود چنین دوستانی، دیگر کسی نیازی به روسیه دارد؟

Page Generated in 0/0069 sec