printlogo


کد خبر: 222351تاریخ: 1399/5/6 00:00
دور دنیا

هجوم خودرو به جمعیتی در برلین
رسانه‌های آلمانی گزارش دادند در پی هجوم یک خودرو به سمت جمعیتی در شهر برلین آلمان حد‌اقل 5 نفر زخمی شدند. این حادثه دیروز در نزدیکی‌ یک باغ‌وحش در پایتخت آلمان رخ داد و آتش‌نشانان و بالگرد امداد نیز در صحنه حاضر شدند. آتش‌نشانی شهر برلین در صفحه توئیتر خود خبر از این حادثه داد و نوشت: یک حادثه رانندگی جدی در میدان «هاردنبرگ پلاتز» 5 زخمی به جا گذاشته که حال برخی از آنان وخیم است. گزارش رسانه‌های آلمانی همچنین حاکی از آن است که این حادثه ساعت ۷:۲۰ به وقت محلی رخ داده و راننده‌ای با خودروی مرسدس‌بنز خود به میان جمعیت هجوم برده است. پلیس برلین گفته این راننده قبلا بازداشت شده بود و تحقیقات درباره علت سانحه در حال پیگیری است. به گفته پلیس این شهر، در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر انگیزه سیاسی یا مذهبی این فرد در دست نیست. 
***
تعیین نخست‌وزیر موقت سومالی
محمد عبدالله فرماجو، رئیس‌جمهور سومالی شنبه‌شب مهدی خضر جولید، معاون نخست‌وزیر را برای تصدی ‌پست نخست‌وزیری موقت به جای حسن علی خیری که دولتش رأی اعتماد پارلمان را از دست داد، مأمور کرد. ریاست‌جمهوری سومالی اعلام کرد جولید اداره دولت موقت را بر عهده خواهد داشت تا رئیس‌جمهور یک شخصیت جدید را به جای خیری جهت تصدی ‌پست نخست‌وزیری طی ۳۰ روز بر اساس قانون اساسی، تعیین کند. طبق این بیانیه، تعیین دولت موقت برای جلوگیری از خلأ دولتی تا زمان تعیین نخست‌وزیر جدید صورت گرفته است. روز شنبه، محمد شیخ عبدالرحمن مرسل، رئیس پارلمان سومالی اعلام کرد در جلسه پارلمان که با حضور ۱۷۸ نماینده از میان ۲۷۵ نماینده برگزار شد، رأی اعتماد پارلمان از دولت خیری پس گرفته شد. 
***
سرنوشت نجیب رزاق  فردا مشخص می‌شود
دادگاهی در مالزی فردا در نخستین جلسه رسیدگی به پرونده فساد علیه نخست‌وزیر سابق این کشور و ۱۶ ماه پس از آغاز بررسی درباره نقش وی در رسوایی چندین میلیارد دلاری یک صندوق پولی، حکم صادر می‌کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نجیب رزاق، نخست‌وزیر سابق مالزی و حلقه نزدیکانش به فساد مالی و کسب مال از طریق نامشروع در صندوق توسعه مالزی موسوم به MDB1 متهم شده‌اند. خشم مردمی از این رسوایی مالی چندین میلیاردی نقش اصلی را در ناکامی ائتلاف نجیب رزاق در انتخابات 2 سال پیش ایفا کرد. او دستگیر شده و اکنون با 3 مورد اتهام مجزا روبه‌رو است که شامل جلسات دادگاهی درباره این مؤسسه مالی می‌شود که نخستین جلسه آن روز سه‌شنبه(فردا) در دادگاه عالی کوآلالامپور برگزار می‌شود. محوریت این محاکمه درباره انتقال  9/9 میلیون دلار از این صندوق مالی به حساب‌های شخصی بانکی نجیب رزاق است. 
***
انفجار بمب در رأس‌العین سوریه
مرکز موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه صبح دیروز از انفجار یک دستگاه موتوسیکلت بمب‌گذاری شده در شهر رأس‌العین در شمال سوریه خبر داد. به گزارش این مرکز، در این انفجار که در نزدیکی یک انبار علوفه و خوراک دام رخ داد، 8 نفر کشته و ۱۹ نفر زخمی شدند. وزارت دفاع ترکیه تعداد کشته‌ها را 5 و زخمی‌ها را ۱۲ نفر اعلام کرده است. شهر «رأس‌العین» که در کنترل عناصر همسو با ترکیه است، روز شنبه نیز شاهد انفجار یک موتوسیکلت بمب‌گذاری شده بود که تلفات جانی در پی نداشت و صرفا خسارات مالی بر جا گذاشت. پنجشنبه هفته گذشته نیز انفجار شدید یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی شورای شهر رأس‌العین موجب کشته شدن 5 نفر شد. 

***
جواب تست کرونای بولسونارو منفی شد
رئیس‌جمهوری برزیل اعلام کرد بر اساس چهارمین آزمایش از هفتم ژوئیه که جواب آزمایش کرونایش مثبت شد، تست روز شنبه‌اش منفی بوده است. ژائیر بولسونارو در پیامی در فیسبوک و پس از اعلام اینکه جواب تست کرونایش منفی است، نوشت: صبح‌بخیر به همه! بولسونارو همچنین تصویری از خودش منتشر کرد که یک جعبه از داروی ضدمالاریای هیدروکسی کلروکین در دست داشت، اگر چه اثر این دارو برای درمان کرونا به اثبات نرسیده است. رئیس‌جمهوری برزیل کمی پس از آنکه اعلام کرد جواب تستش منفی است، محل اقامتش را با یک موتوسیکلت ترک کرد و با همراهی نیروهای امنیتی به یک مغازه رفت و در مسیرش با مردم عکس گرفت و ماسکش را برداشت و کلاه ایمنی گذاشت. 
***
نظر لبنان درباره وظایف یونیفل
«ناصیف حتی» وزیر خارجه لبنان در اظهاراتی اعلام کرد هیچ تغییری در وظایف نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان (یونیفل) در کار نخواهد بود و فرانسه نیز بر وظایف مشخص‌شده در قطعنامه ۱۷۰۱ تأکید دارد.
 بر اساس گزارش وبگاه النشره، وی در ادامه تصریح کرد حامی بی‌طرفی مثبت است، زیرا این بی‌طرفی به لبنان اجازه می‌دهد بدون وارد شدن به ائتلاف‌ها یا صف‌بندی‌های معین، مواضعی بر اساس تصمیم‌های مشروع بین‌المللی بگیرد. وی درباره تحریم «سزار» هم گفت: ما زمینه‌های همکاری با سوریه بویژه درباره ترانزیت، برق و تبادل تجارت را مطرح و تأکید کرده‌ایم که باید خارج از تحریم‌ها باشند اما پاسخی از آمریکا دریافت نکرده‌ایم. 

Page Generated in 0/0075 sec