printlogo


کد خبر: 222374تاریخ: 1399/5/6 00:00
اخبار

رشد 17 درصدی صادرات ایران به اوراسیا پس از اجرای موافقتنامه
رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: کل صادرات ایران به اوراسیا پس از اجرایی شدن موافقتنامه از 5 آبان 1398 تا آخر خرداد 99 بالغ بر 681 میلیون دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 17 درصد رشد داشته است. حمید زادبوم اظهار داشت: کل واردات ایران از اوراسیا پس از اجرای موافقتنامه تا 30 خرداد 99 بالغ بر 1736 میلیون دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 13 درصد رشد داشته است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از مجموع ۵۱/383 میلیون دلار صادرات ایران به اوراسیا در اقلام ترجیحی از 5 آبان 98 تا 30 خرداد 99 (مطابق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران) 73/۴۹ میلیون دلار معادل 13 درصد صادرات کشورمان به اتحادیه اوراسیا در اقلام ترجیحی مشمول تثبیت تعرفه شده‌ و 79/۳۳۳ میلیون دلار یعنی معادل 87 درصد صادرات در اقلامی بوده که مشمول کاهش تعرفه شدند.
***
اخذ عوارض از بزرگراه‌ها و کمربندی شهرها
معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه‌وشهرسازی گفت: اخذ عوارض از بزرگراه‌ها و کمربندی شهرها که در دست احداث است، بزودی اجرا می‌شود. محمود غفاری اظهار داشت: سال ۹۹ برای نخستین‌بار این فرصت فراهم شد که در بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی هم از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کنیم و اگر قرار باشد فقط از منابع عمومی استفاده کنیم کافی نیست. معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه‌و‌شهرسازی ادامه داد: در یک دوره مشخص و در قالب تعیین دوره احداث که ۳ ساله تعیین شده، این کمربندی‌ها احداث می‌شود و در دوره بهره‌برداری که اصل و سود سرمایه‌گذاران باز می‌گردد این سرمایه می‌تواند از طریق عوارض بازگردد. معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه هم‌اکنون گزارش واگذاری این پروژه‌ها آماده و در کارگروه واگذاری تعیین تکلیف شده است، گفت: این پروژه‌ها آماده فراخوان و واگذاری برای بخش خصوصی است. وی تاکید کرد: به محض انعقاد قرارداد، این پروژه‌ها وارد مرحله فاز اجرایی می‌شوند و امیدواریم تا ۲ ماه آینده این اقدامات انجام شود.
***
متقاضیان مسکن مهر از پرداخت افزایش قیمت معاف شدند
مدیرکل راه‌و‌شهرسازی استان تهران از معافیت متقاضیان مسکن مهر شهرهای جدید از پرداخت افزایش قیمت خبر داد و گفت: مسکن مهر تهران پایان امسال مختومه می‌شود. خلیل محبت‌خواه یادآور شد:‌ در هشتاد‌و‌یکمین جلسه شورای مسکن استان با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران، زمان اختتامیه مسکن مهر اداره کل راه و شهرسازی استان تهران شامل 100 هزار و 211 واحد، هفته دولت سال جاری خواهد بود. وی افزود: علاوه بر این تلاش‌ها برای پایان‌بخشی به مسکن مهر استان تهران تا پایان اسفند 99 ادامه خواهد داشت. به گفته محبت‌خواه، در این جلسه مدیران عامل شهرهای جدید پردیس و پرند به ارائه گزارش پرداختند و مشکلات و موانع اجرایی‌شان را مطرح کردند. مدیرکل راه‌‌و‌شهرسازی استان تهران تصریح کرد: همچنین در این جلسه با مجوز نرخ تعدیل قیمت مسکن مهر در پرند و پردیس در چارچوب برنامه زمان‌بندی پایان پروژه تا مورخه 29 اسفند 99 و منوط به مصوبه مجمع شهرهای جدید و همچنین عدم پرداخت افزایش قیمت توسط متقاضیان مسکن مهر شهرهای جدید موافقت شد.
***
امکان فروش ۶۰ درصد سهام عدالت برای همه بعد از عید غدیر خم
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران گفت: بعد از عید غدیر خم علاوه بر ۳۰ درصد قبلی، امکان فروش ۳۰ درصد دیگر و در مجموع ۶۰ درصد سهام عدالت فراهم می‌شود. حسن قالیباف‌اصل ابراز کرد: بر اساس آیین‌نامه سهام عدالت که شنبه نهایی شد و برای ابلاغ به مراجع ذی‌ربط به امضای اعضای شورای ‌عالی بورس رسید، مقرر شد کسانی که روش مستقیم را در آزادسازی سهام عدالت انتخاب کرده‌اند بتوانند بعد از عید غدیر خم (از 19 مرداد) علاوه بر 30 درصد قبلی، برای 30 درصد دیگر و در مجموع 60 درصد، حق فروش داشته باشند. رئیس سازمان بورس گفت: در روش غیرمستقیم آزادسازی سهام عدالت که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در آن دخیل هستند، پذیرش این شرکت‌ها از اواسط مرداد در بورس تهران آغاز می‌شود و آنها نیز بعد از عید غدیر می‌توانند در مجموع 60 درصد سهام خود را به فروش برسانند. وی همچنین اظهار داشت: در جلسه شنبه مقرر شد سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بازارگردانی شود تا قیمت آنها کمتر از 98 درصد خالص ارزش دارایی‌ شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس یا همان «NAV» نباشد.
***
اولویت‌دهی به رفع موانع واحدهای تعطیل شده
دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تاکید کرد: حل مشکلات و موانع واحدهای تعطیل در اولویت است و سعی می‌شود همه ظرفیت‌های مختلف برای گره‌گشایی از مشکلات صنعت به کار گرفته شود. میثم زالی با اشاره به بازدید ۲ هفته قبل خود از یک مجتمع صنایع بسته‌بندی و چاپ در شمال کشور گفت: تجهیزاتی که در این واحد صنعتی چاپ و نشر وجود دارد، از به روزترین تجهیزات صنعت چاپ در دنیا بوده و برخی از آنها حتی در خاورمیانه نیز کم‌نظیر است. وی افزود: در زمینه تملیک این واحد صنعتی توسط یکی از بانک‌ها موارد قانونی قابل طرح است که متاسفانه موجبات تعطیلی بیش از 6 ساله این واحد صنعتی و بیکار شدن صدها کارگر آن بوده است. زالی تصریح کرد: پس از بازدیدی که از این واحد صنعتی داشتیم، مصمم هستیم مشکلات آن را در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور به سرعت حل کنیم تا هر چه سریع‌تر این واحد صنعتی به چرخه تولید بازگردد.

Page Generated in 0/0054 sec