printlogo


کد خبر: 222407تاریخ: 1399/5/7 00:00
تد کروز، سناتور نزدیک به ترامپ پیشنهاد داد همه کنسولگری‌های چین در آمریکا تعطیل شود
پا روی دم اژدها!

گروه بین‌الملل: ماجرای تنش آغاز‌شده میان پکن و واشنگتن به سرعت در حال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تنش دیپلماتیک دنیاست. آمریکایی‌ها در چین 6 کنسولگری دارند و چینی‌ها در آمریکا کمتر. داستان تعطیلی یک کنسولگری چین در آمریکا و واکنش متقابل چینی‌ها انگار بر آمریکایی‌ها گران آمده و سناتور تدکروز جمهوری‌خواه که ترامپ ریاست‌جمهوری‌اش را به نوعی مدیون وی و همسرش است، حالا از تعطیلی دیگر کنسولگری‌های چین در آمریکا سخن می‌گوید. پیش‌بینی روند آینده این تنش کار ساده‌ای نیست اما می‌توان از هم‌اکنون حدس زد با ادامه این روند شاید خیلی زود داستان به سفارتخانه‌ها، اخراج دیپلمات‌ها و کاهش سطح روابط منتهی شود. اگر اوضاع آمریکا عادی بود احتمال این سناریو چندان زیاد نبود اما ترامپ لااقل در 4 سال گذشته ثابت کرده قابل پیش‌بینی نیست. ترامپ هم‌اکنون با سخت‌ترین شرایط ممکن برای یک رئیس‌جمهور در طول تاریخ آمریکا مواجه است. از یک سو آمریکا درگیر سخت‌ترین بیماری تاریخ بشر در 100 سال گذشته بوده و با رهبری ترامپ، توانسته(!) جایگاه نخست پرتلفات‌ترین کشور دنیا را از آن خود کند و از سوی دیگر تظاهرات ضدنژادپرستی در آمریکا حالا در دو ماهگی خود است و داستان برای نیروهای امنیتی آمریکا که عادت به طولانی شدن چنین اعتراضاتی نداشته‌اند در حال فرسایشی شدن است. بالاتر از همه اینها اینکه ترامپ تا کمتر از 100 روز دیگر باید با جو بایدن دموکرات که حالا حتی نظرسنجی‌های داخلی جمهوری‌خواهان هم به وی روی خوش نشان داده‌اند مبارزه کند. همه اینها به کنار؛ آمریکا در دوره ترامپ بلایی سر روابط خود با دوستانی چون چین و متحدانی چون آلمان آورده که بعید است حتی اگر بایدن بر سر کار بیاید لااقل تا چند سال چیزی تغییر کند.


* اظهارات خصمانه سناتور نزدیک به ترامپ علیه چین
به گزارش «وطن امروز»، تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس در ارتباط با اقدامات دولت ترامپ علیه چین گفت: مهم‌ترین پیامد سیاست اتخاذ شده علیه چین این است که مردم تهدید چین را بویژه اینکه ویروس کرونا به خاطر پنهان‌کاری عمدی حزب کمونیست چین در سراسر جهان شیوع یافت، درک می‌کنند. سناتور تندروی جمهوری‌خواه با اشاره به بسته شدن یکی از کنسولگری‌های چین در هیوستون گفت: بسته شدن کنسولگری چین در هیوستون به این خاطر بود که این مکان در فعالیت‌های جاسوسی مشارکت داشته است. این تازه‌ترین نشانه از وخیم شدن روابط میان واشنگتن و پکن است و این احتمال وجود دارد که دیگر کنسولگری‌های چین نیز بسته شوند. پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دستور بسته شدن این کنسولگری را صادر کرد و کارمندان آن را به سرقت مالکیت معنوی آمریکا متهم کرد، هفته گذشته رسما ساختمان این کنسولگری را تصاحب کرد. تد کروز پیش از این در سفر به هنگ‌کنگ، چین را بزرگ‌ترین تهدید ژئوپلیتیک آمریکا در قرن معاصر معرفی کرده بود.


* بسته‌ شدن کنسولگری آمریکا در چنگدو چین
 اظهارات خصمانه و اقدامات جنجالی کاخ سفید علیه چین سرانجام با واکنش عملی پکن مواجه شد و دیپلمات‌های آمریکایی مجبور شدند پیش از مهلت تعیین شده از سوی پکن، کنسولگری آمریکا در چنگدو را تخلیه کنند. هر چند واشنگتن از این اقدام ابراز تاسف کرده و چینی‌ها نیز خواهان بازگشت آمریکا از مسیر اشتباه تنش‌آفرینی هستند اما به نظر می‌رسد توافق در کوتاه‌مدت دور از دسترس خواهد بود و احتمالا شاهد کاهش سطح روابط 2 کشور خواهیم بود. پیگیری رویه سیاست خارجی تنش‌زا در دولت ترامپ و سوء مدیریت وی در جریان اعتراضات داخلی و مقابله با کرونا باعث شده ایالات‌متحده به یکی از کشورهای منفور جهان مبدل شود.
 به دنبال اتمام مهلت ۷۲ ساعته چین برای تعطیلی کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو واقع در جنوب غرب پکن، این کنسولگری از صبح دیروز تعطیل و پرچم آمریکا هم از بالای ساختمان آن پایین کشیده شد. آمریکا ۲۱ جولای از چین خواسته بود کنسولگری خود در هیوستون تگزاس را ببندد. پکن نیز در واکنش به این اقدام ۲۴ جولای(۳ مرداد) از واشنگتن خواست کنسولگری این کشور در چنگدو را  تعطیل کند. آخرین مهلت تخلیه کنسولگری ایالات‌متحده در چنگدو ساعت ۱۰ صبح دیروز بود اما آخرین گروه از کارکنان کنسولگری چنگدو ۴ ساعت زودتر از این مهلت یعنی ساعت ۶ صبح ساختمان را ترک کردند. وزارت خارجه چین هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد بعد از خروج دیپلمات‌های آمریکایی، ماموران چینی از در جلو وارد کنسولگری شده و ساختمان را تحویل گرفته‌اند. این اقدام چین در حالی است که ماموران آمریکایی برای تصرف ساختمان کنسولگری چین در هیوستون در اقدامی خشونت‌آمیز اقدام به شکستن قفل‌ها و تخریب در ورودی کرده بودند. به دنبال تعطیلی کنسولگری آمریکا در چنگدو، علاوه بر پایین کشیده شدن پرچم آمریکا، علائم و نوشته‌های روی دیوار ساختمان هم پاکسازی شد. چین در بیانیه‌ای تاکید کرده بود اقدامی که توسط پکن صورت گرفته، پاسخی مشروع و ضروری به اقدام ناعادلانه ایالات‌متحده است. این اقدام مطابق حقوق بین‌الملل، هنجارهای اساسی روابط بین‌الملل و شیوه‌های دیپلماتیک عادی است. در ادامه این بیانیه آمده بود: اوضاع فعلی در روابط چین و آمریکا آن چیزی نیست که چین خواستار آن باشد. ایالات متحده مسؤول همه این مشکلات است. وزارت‌خارجه چین در پایان یک بار دیگر از ایالات‌متحده آمریکا خواسته بود بلافاصله تصمیم اشتباه خود را پس بگیرد و شرایط لازم را برای بازگرداندن روابط دو‌جانبه ایجاد کند. سخنگوی وزارت خارجه چین هم دیروز در کنفرانس خبری خود گفت: بستن کنسولگری آمریکا در چنگدو یک «پاسخ ضروری» بود و اقدامی که توسط پکن صورت گرفت پاسخی مشروع و ضروری به اقدام ناعادلانه ایالات‌متحده بود.


* واشنگتن بستن کنسولگری در چنگدو را تأیید کرد
ساعتی بعد از بیانیه وزارت خارجه چین مبنی بر تعطیل شدن کنسولگری آمریکا در شهر «چنگدو» و کنترل آن توسط مسؤولان چینی، وزارت خارجه آمریکا بسته شدن این کنسولگری را تایید کرد و به این اقدام واکنش نشان داد. به نوشته خبرگزاری تاس، وزارت خارجه آمریکا تعطیل شدن کنسولگری این کشور در چنگدو چین را تایید کرد. آنطور که خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس خبر داد، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده کنسولگری این کشور در چنگدوی چین ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی بسته شده است.
 این وزارتخانه تاسف خود را از اقدام چین در تعطیل کردن کنسولگری واشنگتن در چنگدو اعلام کرد و البته خبر داد دیگر دفاتر دیپلماتیک آمریکا در چین باز هستند و به کار خود ادامه خواهند داد. آمریکا علاوه بر سفارتخانه در پکن ۶ کنسولگری در شهرهای گوانگجو، شانگهای، شن‌یانگ، چنگدو، ووهان و هنگ‌کنگ دارد و کنسولگری چنگدو، تنها کنسولگری آمریکا در جنوب غرب چین بود.

***

[ادامه اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا]
اعتراضات مردم آمریکا علیه سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور همچنان  در شهرهای مختلف ادامه دارد و پلیس ضمن درگیری با معترضان، شماری از آنها را بازداشت کرد. در نیویورک بیش از یکهزار نفر از اهالی این شهر شامگاه یکشنبه راهپیمایی اعتراضی علیه نابرابری نژادی و سیستم تبعیض‌آمیز آمریکا برگزار کردند. این گروه تجمع خود را از تایمز اسکوئر منهتن آغاز کرد و پس از چند ساعت، همچنان در خیابان‌های این شهر شعار سر می‌داد که «بدون عدالت، صلح هم نیست». برای راهپیمایی روز یکشنبه، ۹ منطقه بخش بروکلین، ۶ منطقه بخش منهتن و ۴ منطقه بخش کوئینز پیش‌بینی شده بود و زمان آن را تا نیمه‌شب تعیین کرده‌ بودند. خبرگزاری فرانسه در گزارشی پیرامون تحولات اعتراضی در آمریکا نوشت: معترضان در شهر آستین ایالت تگزاس علیه اقدام ترامپ برای افزایش شمار نیروهای امنیتی در شهرهای مهم تظاهرات کردند و اعتراضاتی در شهرهای لوئیس‌ویل در ایالت کنتاکی، نیویورک، اوماها در نبراسکا، ریچموند در ویرجینیا و شهرهای لس‌آنجلس و اوکلند در ایالت کالیفرنیا نیز برگزار شد. روز شنبه نیز اعتراضات با شدت در شهرهای مختلف دنبال شد. در همین ارتباط پلیس اعلام کرد در جریان تظاهرات شنبه‌شب یک نفر بر اثر تیراندازی در شهر آستین کشته شد و فرد ضارب در بازداشت پلیس است. پلیس شهر سیاتل در ایالت واشنگتن نیز ۴۵ معترض را دستگیر کرد. پلیس و نیروهای امنیتی فدرال در شهر پورتلند ایالت اورگون نیز با معترضان درگیر شده و با توسل به زور و استفاده از گاز اشک‌آور معترضان را متفرق کردند. پورتلند در کانون سیاست جنجالی ترامپ برای اعزام نیروهای امنیتی فدرال به این شهر قرار دارد.  به گزارش رسانه‌های محلی، ماموران فدرال در هفته‌های گذشته در سراسر شهر با خودروهایی که هیچ نشانی از نهادهای امنیتی روی آنها نیست، به گشت‌زنی پرداخته و برخی معترضان را بدون هیچ دلیل مشخصی با خود می‌برند.


Page Generated in 0/0071 sec