printlogo


کد خبر: 222410تاریخ: 1399/5/7 00:00
دور دنیا

تپانچه؛ هدیه اون به افسران ارتش
رهبر کره‌شمالی مراسم شصت‌و‌هفتمین سالگرد پایان جنگ کره را با حضور در یک گورستان جنگی و اهدای تپانچه به افسران ارتش جشن گرفت. کیم جونگ اون دیروز به سربازان کشته شده این کشور در خلال جنگ ۲ کره که در گورستان نظامی کره‌شمالی دفن شده‌اند، ادای احترام کرد و به این ترتیب، شصت‌و‌هفتمین سالگرد پایان جنگ با کره‌جنوبی را برای پایان دادن به جنگ ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ برگزار کرد.
***
تداوم حمله پهپادی ترکیه به مواضع «پ‌ک‌ک»
منابع عراقی در منطقه کردستان روز یکشنبه گفتند یک پهپاد ترکیه 2 خودرویی را که عناصر پ‌ک‌ک سرنشین آن بودند، در ناحیه بامرنی از توابع العمادیه در شرق استان دهوک هدف قرار داد که در نتیجه آن دست‌کم ۲ نفر کشته و چند نفر زخمی شدند. ترکیه ماه گذشته میلادی عملیاتی موسوم به «پنجه ببر» را علیه پ‌ک‌ک در شمال عراق آغاز کرد. این عملیات طولانی‌ترین عملیات نظامی ترکیه در خاک عراق طی چند سال گذشته  بود و تاکنون نظامیان این کشور تعدادی از روستاها و مناطق کوهستانی استراتژیک در مرز ترکیه را به تسلط خود درآورده‌اند.
***
وزیر جدید اتحاد کره‌جنوبی منصوب شد
مون جائه ‌این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی لی این‌یونگ، سیاستمداری که ۴ دوره قانون‌گذار از حزب حاکم بوده را به عنوان وزیر جدید اتحاد 2 کره منصوب کرد. سخنگوی کاخ آبی، کاخ ریاست‌جمهوری کره جنوبی، در متنی خطاب به خبرنگاران این انتصاب را تایید و اعلام کرد کار وی از همان روز آغاز شده است. این سیاستمدار از حزب حاکم دموکرات کره‌جنوبی که هدایت نمایندگان حزب خود در پارلمان این کشور را برعهده داشت، اوایل ماه میلادی جاری برای تصدی این سمت نامزد شد. رئیس‌جمهور کره‌جنوبی امیدوار است لی بتواند نقشی موثر در بهبود روابط سئول-پیونگ‌یانگ ایفا کند. بنا بر گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، وزیر جدید اتحاد مدت‌ها در فعالیت‌های مرتبط با صلح مشغول بوده است.
 ***
تمایل جانسون به شکست ترامپ
یک نشریه انگلیسی گزارش داد نخست‌وزیر این کشور بشدت مایل به باختن دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر آمریکا و پیروزی جو بایدن در این انتخابات است. بر اساس گزارش نشریه ساندی تایمز، دولت انگلیس به صورت خصوصی موضع‌اش این بوده که مایل به باختن دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا و روی کار آمدن جو بایدن به جای ترامپ است. منابعی در دولت انگلیس به ساندی‌تایمز گفتند، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس با پیش‌بینی اینکه بایدن به صورت بالقوه پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست تلاش کرده از دولت ترامپ فاصله بگیرد.
***
حمله رسانه‌ای ریاض به قطر
«عادل الحسنی» از سران «مقاومت جنوبی» در یمن به نقل از منبعی آگاه اعلام کرد «محمد آل‌جابر» سفیر عربستان سعودی در یمن از «معین عبدالملک» نخست‌وزیر دولت مستعفی و تعدادی از وزرا خواسته ضمن به راه انداختن هجمه رسانه‌ای علیه قطر، در کنار عربستان سعودی و امارات بایستند. الحسنی افزود بسیاری از وزرا به وی پاسخ داده‌اند که این موضوعی مربوط به خود کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس است و ربطی به آنها در یمن ندارد. وی تأکید کرد اینها دستورات «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی است. در همین ارتباط، «معمر الاریانی» وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی یمن در روزهای گذشته اظهارات تندی علیه قطر مطرح کرد به نحوی که با واکنش دوحه روبه‌رو شد. بحران میان قطر و برخی کشورهای عربی از ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ با قطع کامل روابط دیپلماتیک عربستان سعودی، مصر، امارات عربی متحده و بحرین با این کشور آغاز شد. کویت چند بار برای حل این بحران میانجی‌گری کرده اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.
***
حمله طالبان به بالگرد دولت افغانستان
صبح دیروز یک فروند بالگرد بلک هاوک متعلق به ارتش افغانستان در شهرستان کجکی ولایت هلمند سقوط کرد. به گزارش تلویزیون یک افغانستان، خلبان این هواپیما کشته شده اما به سایر سرنشینان آسیبی نرسیده است. وزارت دفاع ملی افغانستان تاکنون در این باره اظهارنظری نکرده است. این در حالی است که «عمر زواک»، سخنگوی والی هلمند گفت یک هواپیما در شهرستان کجکی این ولایت فرود اضطراری داشته و به کسی آسیبی نرسیده‌ است. در همین حال برخی رسانه‌ها از هدف قرار گرفتن یک بالگرد که مشغول حمل سربازان زخمی بوده توسط طالبان خبر دادند. قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان با انتشار توئیتی هدف قرار دادن بالگرد ارتش افغانستان در شهرستان کجکی استان هلمند توسط نیروهای این گروه را تایید کرد.
***
افشای نظرسنجی محرمانه در ارتش صهیونیستی
رادیو کان رژیم صهیونیستی دیروز از انجام یک نظرسنجی در اداره اطلاعات رفتاری ارتش اسرائیل خبر داد که به صورت محرمانه انجام شده است. طبق این نظرسنجی که از میان سربازان ذخیره ارتش صهیونیستی به عمل آمده است، یک بحران عمیق در میان این نیروها وجود دارد و اغلب آنها گفته‌اند آماده ورود به هیچ جنگی نیستند. به عقیده پرسشگران در این نظرسنجی، فقط ۱۵ درصد نیروهای ذخیره با این گزاره که «نیروهای ذخیره به قدر کافی آموزش دیده‌اند»، موافق بودند. در پی این نظرسنجی همچنین مشخص شد کیفیت سلاح‌ها و لوازم به کار گرفته شده در میان نیروهای ذخیره بی‌کیفیت است. یک افسر عالی‌رتبه در این باره به رادیو «کان» گفت: این نظرسنجی عمق بحرانی را نشان داد که از مدت‌ها پیش افسران و سربازان درباره آن هشدار می‌دادند.


Page Generated in 0/0166 sec