printlogo


کد خبر: 222429تاریخ: 1399/5/7 00:00
اخبار

تراز تجاری منفی کشور در بهار امسال؛ بدهی خارجی کم شد
بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، ارزش واردات گمرکی کشور در ۳ ماهه نخست امسال 7 میلیارد و 620 میلیون دلار بود. همچنین در ۳ ماهه نخست سال 99 میزان صادرات گمرکی کشور 6 میلیارد و 364 میلیون دلار گزارش شده است. بر این اساس، تراز تجاری کشور در ۳ ماهه بهار منفی یک میلیارد و 256 میلیون دلار بوده است. همچنین میزان بدهی خارجی ایران در پایان خرداد 99 براساس سررسید اولیه بدهی‌ها 8 میلیارد و 655 میلیون دلار است که 7 میلیارد و 163 میلیون دلار آن بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و یک میلیارد و 492 میلیون دلار از این میزان بدهی‌های کوتاه‌مدت است. طبق گزارش بانک مرکزی بدهی خارجی کشور نسبت به پایان سال ۹۸ معادل 16/4 درصد کاهش داشته است.
***
تعلل دولت در تصویب حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی
عضو کمیته مزد شورای عالی کار با اشاره به مصوبه افزایش حق مسکن کارگران گفت: چند‌ ماه از سال گذشته است و هنوز افزایش 200 هزار تومانی حق مسکن کارگران (از 100 هزار تومان به 300 هزار تومان) که شورای عالی کار یک ماه پیش آن را مصوب کرد اجرا نشده است. مقرر بود این حق مسکن از ابتدای تیرماه پرداخت شود، این در حالی است که در چند ماه اخیر قیمت مسکن و اجاره مسکن افزایش سرسام‌آوری داشته است. محمدرضا تاجیک با بیان اینکه حق مسکن کارگران با وجود رشد سرسام‌آور قیمت اجاره پرداخت نشده است، گفت: با پیگیری‌هایی که از وزارت کار داشتیم اعلام کردند حتما قبل از مرداد‌ماه 99 وضعیت حق مسکن به نتیجه می‌رسد اما اکنون 6 مرداد است و خبری از تصویب مصوبه افزایش حق مسکن نیست. وی افزود: هر زمانی که حق مسکن کارگران تصویب و اجرایی شود، معوقات آن از اول تیرماه به آنها پرداخت می‌شود. مصوبه افزایش حق مسکن صورتجلسه شورای عالی کار است که به امضای وزیر صنعت و وزیرکار رسیده است و باید هر چه سریع‌تر تصویب شود. وزیر کار به ما قول داده بودند که این مصوبه در کوتاه‌ترین زمان عملیاتی می‌شود. کارگران درباره این موضوع بسیار شاکی هستند و دائما از ما سوال می‌کنند و می‌خواهند مطالبات‌شان را پیگیری و بررسی کنیم.
***
تأمین مالی از بازار سرمایه ۵ برابر شد
مطابق بررسی‌های صورت گرفته در معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، تامین مالی از طریق بازار سرمایه در فصل اول سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشدی 6/4 برابری داشته است. در فصل بهار امسال 19/85 هزار میلیارد تومان تأمین مالی سرمایه‌ای از طریق بازار سرمایه انجام شده است. این در حالی است که این رقم برای فصل نخست سال ۱۳۹۸ تنها 0/9 هزار میلیارد تومان بوده است. از سوی دیگر رقم تأمین مالی بازار بدهی که در فصل بهار سال ۱۳۹۸ برابر با 8/13 هزار میلیارد تومان بوده است، در ۳ ماهه نخست امسال به 35/19 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بر اساس این گزارش در 3 ماهه نخست سال قبل، 8/22 هزار میلیارد تومان تأمین مالی از طریق بازار سرمایه انجام شده بود که این رقم در مدت مشابه امسال به ۱۰۴ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته که رشدی 6/4 برابری را نشان می‌دهد.
***
تأثیر منفی تعطیلی پروژه‌های فنی و مهندسی عراق بر صادرات ایران
عضو هیأت‌مدیره اتاق بازرگانی ایران گفت: تعطیلی پروژه‌های فنی و مهندسی عراق تأثیر منفی بر میزان صادرات کالا و خدمات از ایران به عراق خواهد داشت. سیدحمید حسینی در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: دولت عراق برای ادامه پروژه‌های فنی و مهندسی بودجه کافی ندارد، لذا به تمام پیمانکاران داخلی و خارجی دستور داده پروژه‌ها را تعطیل کنند. وی با بیان اینکه فعالیت این پروژه‌ها به لحاظ صادرات برای ما بسیار اهمیت دارد، اظهار داشت: قطعا فعالیت این پروژه‌ها، منجر به صادرات مصالح ساختمانی، میلگرد و کالاهای مورد نیاز برای تکمیل پروژه می‌شد و با توقف فعالیت پروژه‌های مذکور صادرات ایران به عراق نیز کمتر می‌شود.
***
جزئیات لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی
وزارت اقتصاد اخیرا لایحه‌ای با هدف حمایت از تامین سرمایه شرکت‌های بورسی تدوین کرد. بر اساس لایحه وزارت اقتصاد، شرط اعمال مالیات با نرخ صفر بر بخشی از سود سال ۹۸، افزایش سرمایه شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه از محل صرف سهام است. بر این اساس شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس که سال1399 نسبت به افزایش سرمایه از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم اقدام و حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی مستندات مربوط به ثبت افزایش سرمایه را به مرجع ثبت شرکت‌ها ارائه کنند تا سقف 20 درصد مبلغ افزایش سرمایه یادشده از سود سال 98 آنها، منوط به ارائه گواهی ثبت افزایش سرمایه مشمول مالیات به نرخ صفر می‌شود.
***
ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر به ۸۳۱ مگاوات رسید
ظرفیت در حال بهره‌برداری انرژی‌های تجدیدپذیر که تا پایان خردادماه امسال ۸۲۵ مگاوات بود، با افزایش همراه شده و به ۸۳۱ مگاوات رسید. به گزارش ایرنا، مجموع ظرفیت انرژی خورشیدی کشور تا پایان تیرماه با ۶۴ نیروگاه به ۴۵ درصد رسیده و مجموع ظرفیت انرژی بادی کشور با داشتن ۲۰ نیروگاه بالغ بر ۳۴ درصد است. سهم سایر انرژی‌های تجدید‌پذیر و بهره‌وری برق ۱۲ درصد متعلق به نیروگاه‌های برقابی کوچک، 7 درصد کاهش تلفات در شبکه برق، یک درصد از بازیافت حرارت و توربین‌های انبساطی و یک درصد هم متعلق به زیست توده است. انرژی‌های تجدیدپذیر تا پایان تیرماه توانسته ۱۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را جذب کند.


Page Generated in 0/0052 sec