printlogo


کد خبر: 222432تاریخ: 1399/5/7 00:00
روز گذشته مراسم معارفه رئیس جدید دیوان محاسبات برگزار شد
بذرپاش: ذره‌ای از حقوق مردم کوتاه نمی‌آیم
رئیس مجلس: من مکلفم از قانون دفاع و مو به مو قانون را اجرا کنم؛ فرآیند انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات بر اساس قانون پیش رفت

گروه سیاسی: روز گذشته مراسم معارفه رئیس جدید دیوان محاسبات برگزار و مهرداد بذرپاش جایگزین عادل آذر شد.
به گزارش «وطن امروز»، پس از حاشیه‌های صورت گرفته در فضای مجازی درباره انتخاب رئیس جدید دیوان محاسبات، روز گذشته جلسه معارفه مهرداد بذرپاش برگزار شد تا وی به صورت رسمی کار خود را در این مرکز نظارتی آغاز کند.
رئیس مجلس سخنران مراسم روز گذشته بود. محمدباقر قالیباف در اظهارات خود با اشاره به برخی حواشی پیرامون انتخاب مهرداد بذرپاش به ریاست دیوان محاسبات، خطاب به بذرپاش گفت: هر چه بود گذشت، از امروز عمل شماست که در پیشگاه خدا، نمایندگان و مردم قضاوت می‌شود. ثابت کنید فرزند گام دوم هستید، این خواسته یکایک ما در مجلس شورای اسلامی از شماست. وی ادامه داد: من مکلف هستم از قانون دفاع و مو به مو قانون را اجرا کنم. فرآیند انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات بر اساس قانون پیش رفت. تعداد نامزدها در این دوره بیشتر بود و رقابت جدی مومنانه‌ای شکل گرفت. من موظف هستم انتخاب مجلس شورای اسلامی را پاس بدارم و از آن حمایت کنم. ان‌شاء‌الله دو برادر عزیز هم با کار و تلاش‌شان به انتخاب درست مجلس شورای اسلامی صحه بگذارند.
رئیس مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: مجلس یازدهم زمانی شکل گرفت که کشور در شرایط سخت و خاصی بوده و مردم عزیز و شریف ما سختی‌هایی را تحمل می‌کنند. این تحمل از نجابت مردم است. مردم هم به خاطر نظام و انقلاب سختی را تحمل می‌کنند اما در کنار آن توقعاتی از یکایک ما دارند، از جمله اینکه توقع دارند مشکلات را به یکدیگر پاس ندهیم. مردم مجموعه نظام را یکپارچه می‌بینند و باید یک حرف و عمل از ما ببینند. مسؤولان جمهوری اسلامی در هر قوه‌ای باید در این شرایط از مردم گره‌گشایی کنند.
وی با بیان اینکه نظارت اولویت اصلی مجلس یازدهم است، گفت: ما ۲ وظیفه قانون‌گذاری و نظارت داریم که اولویت ما نظارت است. ما در اجرا دخالتی نداریم اما وظیفه ذاتی ما نظارت بر اجرای قانون است. کشور ما هم بیش از هر زمانی به این امر نیاز دارد. ما باید از همه ابزارهای‌مان برای نظارت استفاده کنیم.
قالیباف در ادامه نظارت دیوان محاسبات را اثرگذار، عملگرا، دقیق، منصفانه، مداوم و بازدارنده توصیف کرد و گفت: ما باید تلاش مضاعف و ایثارگرانه داشته باشیم. دیوان محاسبات هم باید مجلس را در کنار خود ببیند. امیدواریم رویکرد هوشمندسازی و شفاف‌سازی در تمام قوه مقننه جاری شود، چرا که در غیر این صورت نمی‌توانیم اثرگذار باشیم.
وی در پایان علت‌العلل مشکلات امروز اقتصادی را نحوه تصویب بودجه عنوان کرد و با تاکید بر ضرورت حل این مشکل، گفت: اصلاح ساختار بودجه اهمیت زیادی دارد و این مساله مطالبه صریح مقام معظم رهبری است و باید عملیاتی شود. متاسفانه گامی در جهت اصلاح ساختار بودجه برداشته نشده است و تردیدی وجود ندارد که اگر دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه و بودجه در کنار هم قرار گیرند، می‌توانند اصلاح ساختار بودجه را محقق کنند و باید در این راستا گام بردارند. حاشیه‌سازی‌های سیاسی علیه مهرداد بذرپاش به بهانه‌ها درباره اختلاف تفسیر عده‌ای از عوامل سیاسیون در فضای مجازی درباره ملاک تعیین کار، ارتباط پیدا می‌کرد. برخی از این افراد معتقد بودند بذرپاش حدنصاب 20 سال سابقه کاری مرتبط با مسؤولیت ریاست دیوان محاسبات را ندارد. همین موضوع در فضای مجازی سرآغاز حواشی متعدد پیرامون انتخاب بذرپاش بود. البته چند نفر از اعضای کمیته دیوان محاسبات کمیسیون برنامه و بودجه و همچنین رئیس و نایب‌رئیس این کمیسیون که کمیسیون متبوع آنان وظیفه معرفی کاندیداهای ریاست دیوان به مجلس را برعهده داشت، در مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهای متعدد به شبهات مطرح‌شده در این باره پاسخ دادند. به عنوان مثال احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در اطلاعیه‌ای با اشاره به روند بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست دیوان، درباره شبهه وارد شده پیرامون سوابق کاری بذرپاش گفت: سوابق و مدارک ۲۰ سال سابقه کار از آقای بذرپاش خواسته شد و ایشان هم تمام مستندات سابقه کار خود را که «از ابتدای سال ۱۳۷۹» بود ارائه کرد و این موضوع توسط شخصیت امین و مورد وثوق، آقای مهندس منصور رحیمی، فرمانده گردان تخریب لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص)، جانباز و فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف و رئیس پژوهشکده‌ای که طی سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ آقای بذرپاش در آن مشغول به کار بودند مورد تایید قرار گرفت. سایر سوابق کاری، مسؤولیتی و مدیریتی ایشان از جمله مسؤولیت در پژوهشکده سامانه‌های هوشمند صنعتی شهید رضایی طی سال‌های 82-79، مشاور شهردار تهران از سال ۸4-۸2، مشاور رئیس‌جمهور از سال ۸6-۸4، مدیرعامل پارس‌خودرو و سایپا از سال ۸8-۸6، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان از سال ۸9-۸8،  نماینده مجلس نهم و عضو هیأت‌رئیسه، معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و... نیز بررسی و تایید شد.


* بذرپاش: سیاسی‌کاری نمی‌کنم
مهرداد بذرپاش، رئیس جدید دیوان محاسبات کشور نیز طی اظهاراتی در مراسم معارفه خود با اشاره به برخی حواشی روزهای اخیر درباره سوابقش گفت: کلکسیونی از حرف‌ها‌ زده شد؛ بعضی افراد دلسوز بودند و برخی احتمالا نگران شدند، که من از همه آنها گذشتم و به خون پدر شهیدم قسم یاد می‌کنم و با خدا عهد می‌بندم که ایستاده‌ام و ذره‌ای از حقوق مردم و بیت‌المال کوتاه نمی‌آیم و اجازه نمی‌دهم به کسی به اسم عدالت‌خواهی ظلم شود.
وی در ادامه دیوان محاسبات را از اصلی‌ترین و مفتخرترین نهادهای نظارت مالی کشور دانست و گفت: این دیوان در حوزه نظارت کمترین خطا و بیشترین کارایی را داشته اما همچنان مشکلات زیادی در کشور قابل رؤیت است.
رئیس دیوان محاسبات کشور در ادامه با بیان اینکه حسابرسی عملکرد، اصلی‌ترین راهبرد در حوزه فعالیت دیوان است، عنوان کرد: زمانی که دولت ضوابط بودجه را اعلام می‌کند، دیوان باید سریعا شاخصه‌های زمان‌بندی را نیز به آن اضافه کند، همچنین باید پیگیری کرد تا دولت بودجه‌ریزی عملکرد خود را نیز ارائه کند که تاکنون چنین اقدامی از سوی دولت‌ها انجام نشده است.
وی افزود: محافظه‌کاری عمده‌ای در میان مدیران نهادینه شده که باید از بین برود، همچنین مسؤولان نباید به خاطر نزدیکی به پایان دولت یا مجلس یا تازه‌کار بودن دولت یا مجلسی، امور را روی زمین بگذارند که در این راستا دیوان محاسبات نیز به پاسداری از بیت‌المال به عنوان مهم‌ترین وظیفه خود رسیدگی کرده و بر هیچ خطایی چشم نخواهد بست.
بذرپاش در ادامه با بیان اینکه دیوان محاسبات برخط می‌تواند مسیری برای رسیدن به حسابرسی عملکرد و بهینه‌سازی آن ایجاد کند، اظهار داشت: راه‌اندازی نهضت قیمت تمام‌‌شده از مهم‌ترین اقداماتی است که باید صورت گیرد و قیمت‌گذاری کالاها و خدمات از ابتدای تولید آن تا پایان نظارت شود، همچنین باید به گونه‌ای رفتار شود که مردم احساس کنند دیوان محاسبات به عنوان ناظر مالی کشور می‌تواند گرهی از مشکلات آنها بگشاید.
رئیس جدید دیوان محاسبات کشور ادامه داد: در این مسیر از ظرفیت عظیم نخبگان و جوانان استفاده می‌کنیم تا دیوان به جایی برسد که مردم نیز رفته‌رفته پشتیبان آن شوند.
وی در ادامه تفریغ بودجه را از اصلی‌‌ترین انتظارات مجلس از دیوان محاسبات عنوان کرد و افزود: زمان بررسی بودجه نزدیک است و نمایندگان باید برای ارائه نظر در این حوزه، به گزارش تفریغ سال گذشته رجوع کنند، از این رو باید این گزارش‌ها دقیق و به‌موقع باشد. رئیس دیوان محاسبات کشور در پایان خاطرنشان کرد: چابک‌‌سازی، شفاف‌سازی، کارآمدسازی و اجتماعی‌سازی به معنای استفاده از ظرفیت مردمی برای امور نظارتی در دستور کار دیوان خواهد بود.


Page Generated in 0/0054 sec