printlogo


کد خبر: 222503تاریخ: 1399/5/9 00:00
دور دنیا

رانت جدید عربستان برای سنتکام
رسانه‌های خبری از استفاده بیشتر تروریست‌های سنتکام مستقر در منطقه از پایگاه هوایی «شاهزاده بن‌سلطان» سعودی برای انجام سریع‌تر پروسه سوختگیری خبر دادند. به نوشته وبگاه «نیروی هوایی آمریکا»، پایگاه هوایی بن‌سلطان امکان سوختگیری سریع برای بوئینگ سوخت‌رسان «کی‌سی۱۳۵استراتو» را فراهم کرده است. وظیفه این تانکرهای سنتکام سوخت‌رسانی به هواپیماها و جنگنده‌های این نیروها در منطقه است. یکی از خلبانان تانکرهای تروریست‌های سنتکام گفته است در حال حاضر پروسه سوختگیری در پایگاه بن‌سلطان سریع‌تر شده و سوختگیری 85 هزار پوندی در کمتر از نیم ساعت انجام می‌شود. این خلبان آمریکایی در ادامه گفته این تسهیلات به ما امکان می‌دهد توانایی سوخت‌رسانی را در منطقه فراهم کنیم و عملیات جنگی را ادامه دهیم. «هور برینک» یک مقام نظامی ارشد آمریکایی نیز به اهمیت پروسه سوخت‌رسانی به جنگنده‌های آمریکا در منطقه اشاره کرد. پنتاگون چندی قبل اعلام کرد برای تقویت نیروهای تروریست سنتکام مستقر در منطقه، شماری نیرو عازم خاورمیانه می‌کند. این نیروها که متعلق به تیپ رزمی هوایی این کشور از پایگاه‌های «فورت هود» و «تگزاس» هستند قرار است در خاورمیانه مستقر شوند. به گفته مقامات آمریکایی، این نیروها به نیروهای سنتکام مستقر در منطقه ملحق شده و به آنها کمک می‌کنند. قرار بود این نیروها زودتر عازم خاورمیانه شوند اما وضعیت جوی و برخی موارد دیگر مانع اجرای این ماموریت در زمان مقرر شد. 
***
پرداخت وام 50 میلیون دلاری بانک جهانی به پاکستان
بانک مرکزی پاکستان از دریافت و وصول وام 50 میلیون دلاری بانک جهانی خبر داد. سخنگوی بانک مرکزی پاکستان با تأیید وصول این مبلغ از بانک جهانی اعلام کرد ذخایر ارزی خارجی این کشور با دریافت این مبلغ به 19 میلیارد دلار رسیده است. با دریافت این کمک، عرضه دلار در بازارهای ارزی این کشور افزایش یافته و تا حدودی جلوی سقوط ارزش روپیه در برابر آن گرفته می‌شود. پیش از این نیز بانک مرکزی پاکستان در گزارشی اعلام کرده بود بدهی خارجی دولت مرکزی این کشور تا پایان ماه مه ‌به 34 هزار میلیارد روپیه رسیده است. بر اساس این گزارش، میزان بدهی دولت مرکزی به طور میانگین روزانه 14 میلیارد روپیه است. بر اساس اعلام بانک مرکزی پاکستان، این حجم بدهی جدای از مبالغ قبلی بدهی این کشور است و گزارش نهایی کل مبلغ بدهی اقتصادی پاکستان ماه آینده منتشر می‌شود. تا پایان ماه مارس 2020 بدهی ناخالص ملی این کشور به بیش از 35 هزار میلیارد روپیه افزایش یافته بود. در پایان ماه مه ‌این مبلغ 8/29 هزار میلیارد روپیه روپیه علاوه بر وام‌های و تسهیلات دریافتی از بانک مرکزی و نهادهای بخش خصوصی بوده است.
***
پول‌پاشی امارات در تونس
نورالدین البحیری، رئیس فراکسیون النهضه (صاحب ۵۴ کرسی از مجموع ۲۱۷ کرسی) در پارلمان تونس از دخالت امارات عربی متحده در امور تونس و اقداماتش علیه این فراکسیون خبر داد. البحیری گفت: «با پول‌های امارات که در میان نمایندگان [پارلمان تونس] توزیع می‌شود، فشارهایی از داخل و خارج وجود دارد تا رأی اعتماد از راشد الغنوشی، رئیس پارلمان پس گرفته شود». خبرگزاری آناتولی به نقل از این نماینده تونسی گزارش داد این اقدام در چارچوب «طرح امارات برای نابودی سیستم سیاسی تونس» است. وی بر این باور است که این طرح تخریبی امارات از پارلمان آغاز می‌شود و ابوظبی قصد دارد بتواند «با برکناری رئیس آن (پارلمان)، خلأ ایجاد کرده و پاکسازی کابینه بعدی را ناکام بگذارد. این مساله باعث خواهد شد کشور به سمت خلأ حرکت کند». 
***
میکده شخصی سفیر عربستان در لندن
سفیر عربستان در لندن در مصاحبه‌ای اقرار کرد یک میکده شخصی در خانه‌اش دارد. رابرت کارتر، روزنامه‌نگار انگلیسی در توئیتی به انتشار بخشی از مصاحبه‌اش با خالد بن‌بندر بن‌سلطان، سفیر عربستان در لندن پرداخت. کارتر در این توئیت نوشت: شاهزاده خالد بن‌بندر یک میکده شخصی در خانه‌اش دارد. وی افزود: این مرد نماینده یک کشور اسلامی است که روی پرچم آن تصویر شهادتین نقش بسته است و مقدس‌ترین اماکن اسلامی را اداره می‌کند. این روزنامه‌نگار انگلیسی در ادامه نوشت: مصاحبه کامل بسیار بدتر است و کاملا قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، جنگ عربستان علیه یمن و گسترش روزافزون روابط میان عربستان و اسرائیل را شرح می‌دهد.
***
هک شدن سیستم‌های کامپیوتری واتیکان
یک گروه خصوصی آمریکایی نظارت بر اینترنت مدعی شد هکرها در یک تلاش آشکار برای جاسوسی قبل از مذاکرات حساس این کشور با واتیکان، به شبکه‌های کامپیوتری واتیکان در 3 ماه گذشته نفوذ کرده‌اند.
 این حملات سایبری توسط شرکت خصوصی Recorded Future، شرکتی مستقر در شهر سامرویل ایالت ماساچوست تشخیص داده شده‌ است. 
***
نشست شورای امنیت درباره نقض ممنوعیت تسلیحاتی لیبی
شورای امنیت سازمان ملل نشستی را پشت درهای بسته درباره نقض‌ ممنوعیت تسلیحاتی لیبی برگزار کرد. نشست کمیته ویژه تحریم‌های لیبی وابسته به شورای امنیت به درخواست دولت وفاق ملی و با حمایت آلمان برگزار شد و تیمی از کارشناسان و نهادها و کشورهایی که در نشست برلین حضور داشتند، در آن شرکت کردند. یورگن شولتز، رئیس کمیته تحریم‌ها و معاون نماینده آلمان گفت: کشورهای مشارکت‌کننده مسؤولیت ویژه‌ای در اجرای این تحریم‌ها دارند. این نشست در شرایط افزایش تنش نظامی از سوی 2 طرف درگیر برگزار شد و حاضران از این تحولات که نقض آشکار ممنوعیت تسلیحاتی است ابراز نگرانی کردند. طاهر السنی، نماینده لیبی در سازمان ملل گفت: کشورهایی که اسامی‌شان در گزارشات کمیته ویژه نقض ممنوعیت تسلیحاتی آمده است در این جلسه شرکت داشتند. 

Page Generated in 0/0052 sec