printlogo


کد خبر: 222514تاریخ: 1399/5/9 00:00
تعداد مبتلایان کرونا در کشور به 298909 و شمار قربانیان به 16343 نفر رسید
وضعیت قرمز در 26 استان
دستور قالیباف به کمیسیون آموزش درباره کنکور: به فوریت و دقت ابعاد مختلف برگزاری کنکور را با حضور متخصصان بررسی کنید

ویروس کرونا سراسر کشور را فرا گرفته است تا جایی که از ۴۵۷ شهرستان کشور تنها ۳۷ شهرستان سفید است. 
 به گزارش «وطن امروز»، به دلیل رشد بالای آمار ابتلا و مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری «کووید-19»، مدتی است وضعیت شهرها و استان‌های کشور از زرد و نارنجی به قرمز کرونایی تغییر می‌یابد تا نگرانی‌ها برای کادر پزشکی بیش از پیش شود. استان‌هایی چون تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس که تراکم جمعیت زیادی دارند و میزان انتشار ویروس کرونا در این مناطق بیشتر است به دلیل پر بودن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و خستگی کادر پزشکی با مشکلات زیادی مواجهند. معاون بهداشت وزارت بهداشت در این باره گفت: در روز‌های اخیر میزان بستری بیماران مبتلا به کرونا در تهران به مرحله‌ای رسید که در وضعیت قرمز قرار گرفت. علیرضا رئیسی اعلام کرد: از ۴۵۷ شهرستانی که داریم فقط ۳۷ شهرستان سفید است، ۱۰۵ شهرستان زرد و بقیه نارنجی و قرمز است. بر این اساس، اکثریت مناطق کشور درگیری دارند و اکنون وضعیت ۲۶ استان‌مان قرمز است، البته وقتی اعلام می‌کنیم که یک استان قرمز است، به این معنا نیست که تمام شهرهای آن استان قرمز است، بلکه به این معناست که مجموع بستری‌های استان در میزانی قرار گرفته که به عنوان قرمز از آن نام می‌بریم. در جایی که قرمز است، به این معناست که طی ۲ هفته روزانه به طور میانگین به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، بیش از ۳ نفر بستری می‌شوند که آمار بسیار بالایی است. رئیسی ادامه داد: رنگ قرمز به این معناست که میزان بستری در حال افزایش است. از طرفی حداقل میانگین بستری برای بیماران‌مان حدود ۶ تا ۷ روز است و در‌ آی‌سی‌یو این میزان افزایش می‌یابد. بر همین اساس در استان‌هایی که قرمز اعلام می‌کنیم، مردم باید بسیار مراقب باشند تا توان نظام سلامت و تخت‌ها بتواند جوابگو باشد. رئیسی درباره شیوه‌نامه‌های برگزاری مراسم عزاداری محرم نیز گفت: همه ایرانیان و شیعیان و آزادگان دنیا، عاشق امام حسین(ع) هستند و شاید مراسم عزاداری ماه‌‌های محرم و صفر جزو مردمی‌ترین مراسمی است که در کشور برگزار می‌شود اما باید در کنار این موضوع چند نکته را هم در نظر بگیریم. از نظر دیدگاه بهداشتی هرگونه تجمع بالای ۱۰ نفر ریسک ابتلا به کرونا را بالا می‌برد. این ۱۰ نفر هم باید به صورت حفاظت شده و با حفظ فاصله و استفاده از ماسک تجمع کنند. از طرفی فضا نیز بسیار مهم است. اگر در فضای سربسته باشید و تهویه مناسب نباشد، قطعا ریسک ابتلا بالا می‌رود. 
 
* ۸۵ درصد مردم ماسک بزنند آمار کرونا پایین می‌آید
استفاده از ماسک مهم‌ترین شیوه جلوگیری از ابتلا و انتشار ویروس کروناست. معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه الان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به حدود ۷۵ درصد رسیده است، گفت: اگر ۸۵ درصد مردم ماسک بزنند آمار کرونا پایین می‌آید. رئیسی با اشاره به اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، گفت: براساس ارزیابی‌هایی که اردیبهشت ۹۹ داشتیم، قریب به ۸۰ درصد کل کشور پروتکل‌ها را رعایت می‌کردند که این عدد در خرداد به ۲۰ درصد رسید. وی در ارتباط با استفاده از ماسک، گفت: با اجباری شدن استفاده از ماسک از ۱۵ تیر ۹۹ تاکنون، این شاخص در کل کشور به حدود ۶۸ درصد و در ادارات دولتی به ۸۴ درصد رسیده است. معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: انتظار داریم استفاده از ماسک افزایش یابد. معمولا بالای ۸۵ درصد استفاده از ماسک اثر مستقیم خودش را می‌گذارد. وی همچنین درباره وضعیت برگزاری کنکورهای سراسری، گفت: فعلا تاریخ برگزاری کنکور سرجای خودش است و قرار شده در 4 روز برگزار شود. رئیسی درباره زمان کاهش ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در کشور، گفت: اول باید بدانیم که این ویروس همچنان ناشناخته است و شیوع آن در بسیاری از کشورها دوباره افزایش یافته است. این ویروس سریعا همه چیز را دور می‌زند. این همه از رمدسیویر صحبت می‌کنیم اما هنوز این ویروس داروی ثابت‌شده‌ای ندارد. فعلا راهی جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی نداریم. 
 
* آمادگی وزارت بهداشت برای کمک گرفتن از روحانیت و مداحان جهت برگزاری مراسم محرم
برگزاری مراسم محرم و صفر با توجه به ارادتی که شیعیان به این ایام باعظمت دارند نگرانی‌هایی را برای مسؤولان حوزه بهداشت کشور ایجاد کرده است که شیوع این بیماری مشکل‌آفرین نشود. وزیر بهداشت در این باره گفت: در این وزارتخانه به عنوان افرادی که معتقد به بزرگداشت ایام سوگواری امام حسین(ع) هستیم، آمادگی کامل داریم از ظرفیت‌های بی‌بدیلی که در روحانیت، جامعه مداحان و هیأت‌های مذهبی است، برای برگزاری مراسم محرم کمک بگیریم. سعید نمکی در نشست بررسی پروتکل‌های بهداشتی ایام عزاداری محرم و صفر، اظهار داشت: محرم به عنوان یک ماه باعظمت برای شیعیان کشور مطرح است و با روشی که مقام معظم رهبری هم فرمودند؛ هم باید عظمت عشق به سالار شهیدان و شهدای کربلا را بتوانیم به گونه‌ای به تصویر بکشیم و هم در جهان به عنوان مدافعان سلامت و به عنوان الگویی از شیعه که مراقب سلامت مردم سرزمین‌مان هستیم، مطرح شویم. وی اضافه کرد: از طرف دیگر ممکن است دشمنان ما از هرگونه حربه برای ضربه زدن به حیثیت تشیع و بویژه کشورمان که پرچمدار راستین قیام حضرت اباعبدالله(ع) است، استفاده کنند. ما و همکاران‌مان در وزارت بهداشت به عنوان افرادی که معتقد به بزرگداشت ایام سوگواری شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش هستیم، آمادگی کامل داریم از ظرفیت‌های بی‌بدیلی که در روحانیت، جامعه مداحان و هیأت‌های مذهبی است، کمک بگیریم که هم محرمی با تکیه بر عظمت عاشورا و قیام حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) داشته باشیم و هم شاهد کاهش اضطراب و گرفتار نشدن شیعیان به کرونا باشیم.
 
* ۴۰۲۷ بیمار در شرایط وخیم
آمار فوتی‌های کرونا پس از مدتی به زیر 200 نفر در یک شبانه‌روز رسید. سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و ۶۳۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند و یکهزار و ۶۰۴ نفر از آنها در مراکز درمانی بستری شدند. سیما سادات‌لاری گفت: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۲۹۸ هزار و ۹۰۹ نفر رسید. وی افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۶ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۶ هزار و ۳۴۳ نفر رسید. سادات‌لاری همچنین گفت: ۴۰۲۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
 
* دستور قالیباف به کمیسیون آموزش در مورد کنکور
رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار پیگیری نگرانی‌های موجود درباره برگزاری کنکور سراسری از سوی کمیسیون ‫آموزش و تحقیقات مجلس شد. به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «بسیاری از دانش‌آموزان عزیز داوطلب ‫کنکور‬ و خانواده‌های محترم آنان، نگران پیامدهای برگزاری آزمون سراسری در شرایط فعلی هستند. از کمیسیون ‫آموزش و تحقیقات‬ خواستم به فوریت و به دقت، ابعاد مختلف این موضوع را با حضور متخصصان بررسی کنند و در صورت لزوم آن را از مراجع ذی‌صلاح پیگیری نمایند».‬‬‬
***
[داروهای کرونا را از بازار آزاد تهیه نکنید]
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با تأکید بر اینکه مردم برای تهیه داروهای بیماران مبتلا به کرونا از مراجعه به بازار آزاد خودداری کنند، گفت: داروهای این بیماران در بیمارستان تأمین می‌شود و نیاز بازار آزاد، کاذب است. سید‌حیدر محمدی در گفت‌وگو با فارس درباره قیمت داروی فاویپیراویر گفت: قیمت هر عدد از این دارو 19 هزار تومان است و تنها در بیمارستان‌ها توزیع می‌شود. وی افزود: در حال حاضر فاویپیراویر مورد نیاز سیستم درمان از محل تولید داخل تأمین می‌شود و داروهای موجود در بازار، قاچاق یا تقلبی است. مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه نیاز تهیه دارو در بازار آزاد نیاز کاذب است، عنوان کرد: موارد مصرف این دارو تنها برای بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه است که سازمان غذا و دارو در حد نیاز سیستم درمان، این دارو را تأمین کرده است. وی درباره داروی رمدسیویر نیز خاطرنشان کرد: نرخ داروی رمدسیویر وارداتی حدود یک میلیون و 300 هزار تومان است و قیمت نمونه تولید داخل آن حداقل یک‌سوم نرخ نمونه وارداتی خواهد بود که بزودی پس از انجام مراحل پایانی قانونی، وارد بازار دارویی کشور خواهد شد.

Page Generated in 0/0062 sec