printlogo


کد خبر: 222516تاریخ: 1399/5/9 00:00
مسؤولان از شفاف‌سازی درباره فرآیند مبهم عضویت دختر رئیس‌جمهور در دانشگاه شهید بهشتی طفره می‌روند
برادرزاده‌ هم مثل عمو؟!

با گذشت چند روز از انتشار خبر عضویت دختر روحانی در هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی،  مسؤولان از شفاف‌سازی درباره فرآیند مبهم این عضویت طفره می‌روند. 
به گزارش «وطن امروز»، نام دختر حسن روحانی، رئیس‌جمهور به عنوان عضو جدید هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درج شده اما مسؤولان این دانشگاه از توضیح برای شفاف‌سازی درباره این موضوع طفره می‌روند. 
چند روز پیش تسنیم، در گزارشی با اشاره به اینکه «ظاهرا برخی مسؤولان دانشگاه بنا دارند خانم مریم روحانی دختر حسن روحانی، رئیس‌جمهور را به عنوان عضو هیأت علمی گروه مهندسی بافت و علوم سلولی کاربردی این دانشگاه به خدمت بگیرند اما این مسأله مورد اعتراض برخی مسؤولان است»، گزارشی مبسوط را منتشر کرد. این گزاره از گزارش این خبرگزاری اما برای 45 روز پیش بود که مراجعه به سایت دانشگاه در آن زمان نشان می‌دهد چنین اتفاقی رخ نداده است و هنوز مریم روحانی، عضو هیأت علمی این دانشگاه محسوب نمی‌شود. 
مدیران دانشگاه شهید بهشتی از همان ابتدا از پاسخ به این مسأله که آیا ایشان قرار است عضو هیأت علمی شود یا خیر، طفره می‌رفتند و در نهایت با این پاسخ تماس خبرنگاران را قطع می‌کردند که «هر فردی می‌تواند درخواست بدهد و بر اساس شایستگی بررسی و تصمیم‌گیری خواهد شد اما اینکه کسی بتواند جذب شود یا خیر را باید هیأت جذب نظر بدهد. گروه هم حتما ارزیابی می‌کند و نظرش را به هیأت جذب اعلام می‌کند». 
دکتر صدوقی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی و دبیر هیأت جذب این دانشگاه نیز همان ایام می‌گوید اصلا نام خانم مریم روحانی را ندیده است، چرا‌که دانشگاه به دلیل مسائل کرونا مدتی تعطیل بوده و او هم حضور ذهنی درباره اسامی که درخواست عضویت در هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی داده‌اند ندارد. 
طبق اظهارات مدیران دانشگاه شهید بهشتی، قرار بوده مصاحبه‌های هیأت علمی بعد از ماه رمضان انجام شود اما به یکباره نام مریم روحانی در لیست اعضای هیأت علمی دانشگاه درج می‌شود. 
پاسخ خجسته، مدیر گروه مهندسی بافت درباره درج نام مریم روحانی در اعضای هیأت علمی این گروه و نه به عنوان یکی از افراد مجری طرح و پروژه علمی در دانشگاه بهشتی، این بود که «ممکن است آنها که سایت دست‌شان است از این موضوع اطلاعی نداشته باشند! ولی قطعا جذب صورت نگرفته است. ما الان همکاران زیادی داریم که طرح می‌گذرانند. لذا شما اگر با هیأت جذب تماس بگیرید به شما خواهند گفت درباره ایشان جذبی صورت نگرفته است. 7-6 نفر به صورت قراردادی و پروژه‌ای طرح تحقیقاتی می‌گذرانند».
ابهام درباره چگونگی قرار گرفتن نام مریم روحانی در جمع اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و پاسخ‌های غیرقابل قبول مسؤولان دانشگاه در حالی است که مشخص نیست حتی او مدرک دکتر‌ایش را از کجا گرفته است. نکته جالب توجه آن است که باقی افراد حاضر در لیست هیأت علمی در این گروه رزومه خودشان و محل اخذ دکترا را اعلام کرده‌اند و اساسا این رزومه مسأله محرمانه‌ای نیست! و فقط قسمت رزومه خانم مریم روحانی کاملا سفید و خالی است. 
فرآیند مبهم قرار گرفتن نام مریم روحانی، دختر رئیس‌جمهور در جمع اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در حالی است که پرونده مدرک برادر رئیس‌‌جمهور، حسین فریدون که آن هم در دانشگاه شهید بهشتی طی شده، هنوز باز است. حسین فریدون داوطلب آزمون دکترای نیمه‌متمرکز سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۲ در آزمون دکترای علوم سیاسی شرکت کرد، نامبرده در مرحله تکمیل ظرفیت در دانشگاه گیلان در رشته روابط بین‌الملل با در نظر گرفتن شرایط ۳۰ درصد جانبازی و سهمیه ۲ ایثارگران برای طی مراحل مصاحبه معرفی شده است. به‌‌رغم اعلام دانشگاه گیلان مبنی بر کان‌لم‌یکن تلقی شدن وضعیت پذیرش و ثبت‌نام در صورت عدم مراجعه برای مصاحبه شفاهی، او برای شرکت در مصاحبه در دانشگاه گیلان حاضر نمی‌شود. نامبرده پس از عدم ثبت‌نام در دانشگاه گیلان، طی درخواستی از سازمان سنجش آموزش کشور، خواستار معرفی به دانشگاه شهید بهشتی برای شرکت در آزمون اختصاصی پردیس خودگردان این دانشگاه و برای تحصیل در رشته روابط بین‌الملل در مقطع دکترا می‌شود. سازمان سنجش آموزش کشور طی نامه‌ای به صورت محرمانه و مستقیم خطاب به محمدمهدی طهرانچی، رئیس وقت دانشگاه شهید بهشتی ضمن اشاره به درخواست فریدون برای ثبت‌نام در پردیس دانشگاه شهید بهشتی و اعلام معدل کارشناسی با معدل 38/17 و کارشناسی ارشد با معدل 57/17 اعلام می‌دارد استفاده از آزمون دکترای سال ۹۲ برای پذیرش نامبرده با رعایت سایر ضوابط آن دانشگاه از نظر این سازمان بلامانع است. همچنین رئیس سازمان طی یادداشتی همراه با نامه فوق‌الذکر به دانشگاه شهید بهشتی اعلام می‌کند که لطفا این نامه به صورت محرمانه به گروه فرستاده شود و مقرر شد در صورت موافقت دانشگاه، به شکل محرمانه به اطلاع معاون وزیر علوم برسد. معدل کارشناسی اعلام شده از سوی سازمان با معدل واقعی تطابق ندارد و مطابق دانشنامه صادره از سوی دانشگاه آزاد اسلامی در تاریخ ۳۰ مرداد سال ۷۳ معدل او با میانگین کل 33/13 بوده است. سازمان سنجش علت این امر را خود‌اظهاری حسین فریدون اعلام کرده است و وظیفه کنترل صحت اظهارات را بر عهده دانشگاه شهید بهشتی می‌داند. تخلفات فریدون و افشای آنها باعث پیگیری نمایندگان مجلس شد که دست آخر اردیبهشت‌ماه امسال مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره مدرک تحصیلی حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور را در دستور کار قرار داد. کمیسیون آموزش و تحقیقات با بررسی مستندات و اجماع نظر مسؤولان ذی‌ربط اعلام کرد: درباره پذیرش و نحوه جذب حسین فریدون برای تحصیل در مقطع دکترا، تخلفات و عدم رعایت شئونات قانونی اجرا‌ شده و کمیسیون خواستار ارسال پرونده به قوه‌قضائیه و مراجع ذی‌ربط شد. حالا علاوه بر حسین فریدون، پرونده‌ای برای دختر روحانی باز شده است. 
***
[نامه بسیج دانشجویی شهیدبهشتی به رئیس دانشگاه درباره مریم روحانی]
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در نامه‌ای به زالی، رئیس این دانشگاه، خواستار شفاف‌سازی پرونده مریم روحانی، فرزند رئیس‌جمهور در جذب هیأت علمی این دانشگاه شد. متن نامه به شرح زیر است:
استاد ارجمند جناب آقای دکتر زالی، رئیس محترم دانشگاه
سلام علیکم، با صلوات بر حضرت محمد(ص) و آل‌ پاکش، ضمن تشکر از زحمات جنابعالی در عرصه مقابله با کرونا، احتراما با توجه به شایعات و شائبه‌هایی که درباره انتخاب خانم دکتر مریم روحانی، فرزند ریاست محترم جمهوری، به عنوان عضو هیأت علمی گروه مهندسی بافت و علوم سلولی کاربردی دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بدون طی شدن روال قانونی ایجاد شده است، منجمله عدم درخواست گروه مربوطه و تأیید رئیس دانشکده و نیز عدم ارتباط رشته تحصیلی ایشان (بیوتکنولوژی پزشکی) با گروه مذبور، از جنابعالی به عنوان رئیس دانشگاه و رئیس هیات اجرایی جذب دانشگاه، تقاضا می‌گردد همچون همیشه که دأب جنابعالی بر شفافیت بودن است، در این باره روشنگری‌های لازم را مبذول فرمایید.  بسیج دانشجویی طبق وظیفه شرعی خود مبنی بر عدالتخواهی در حیطه آموزش، مطالبه‌گری در این موضوع را تا حصول نتیجه ادامه خواهد داد.  پیشاپیش از توجه جنابعالی متشکریم؛
و من‌الله التوفیق-  حمیدرضا دهقان، مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

Page Generated in 0/0059 sec