printlogo


کد خبر: 222521تاریخ: 1399/5/9 00:00
اخبار

کاهش ۸۵ درصدی جرائم فیشینگ پس از عملیاتی‌سازی رمز دوم پویا
با عملیاتی‌ شدن رمز دوم پویا از دی‌ماه سال گذشته، میزان «افشای اطلاعات حساس کارت بانکی» و رخدادهای مرتبط با «فیشینگ درگاه‌های پرداخت» در اسفندماه ۱۳۹۸ نسبت به میانگین رخدادهای شناسایی‌شده در ۹ ماه ابتدایی سال، به ترتیب حدود ۹۰ و ۸۵ درصد کاهش داشته است. به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، این آمار از نتایج رصد رخدادهای سایبری شبکه بانکی به دست آمده است. از سوی دیگر اطلاعاتی که بانک مرکزی درباره تعداد دستورات قضایی ابلاغ‌شده به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در حوزه جرائم سایبری در اختیار دارد، نشان‌دهنده کاهش قابل‌ توجه تعداد این دستورات، همزمان با عملیاتی‌سازی رمز دوم پویا است. رشد ۴۰۰ درصدی پرونده‌های تشکیل‌شده در پلیس فتا با موضوع برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز در ابتدای سال ۱۳۹۸ در مقایسه با نیمه اول سال ۱۳۹۷ و تخمین رشد نگران‌کننده تعداد این پرونده‌ها تا انتهای آن سال، نگرانی‌های جدی ایجاد کرده بود که موجب شد بانک مرکزی به ‌منظور صیانت از دارایی‌های مشتریان بانکی، با ترسیم یک طرح اقدام مشترک در نظام بانکی، پویاسازی رمزهای دوم کارت‌های بانکی را تا پیش از پایان سال ۱۳۹۸، در دستور کار خود قرار دهد. فیشینگ به تلاش برای به دست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و...  از طریق جعل یک وب‌سایت، آدرس ایمیل و... گفته می‌شود. 
***
تسویه ۸۳ درصد مطالبات کشاورزان
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از خرید بیش از ۶میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم تا هفتم مردادماه امسال خبر داد و گفت: تاکنون ۸۳ درصد از پول گندم‌های تحویلی به مراکز خرید تسویه شده است. یزدان سیف اظهار داشت: در مقایسه با هفتم مردادماه سال گذشته، خرید تضمینی رشد ۸ درصدی در کشور دارد و در حال حاضر مراکز خرید در ۳۱ استان آماده تحویل گندم کشاورزان هستند. سیف اضافه کرد: مطالبات گندم‌کارانی که تا ۲۳ تیرماه گندم خود را به مراکز خرید تحویل داده و اطلاعات‌شان در سامانه ثبت شده به طور کامل پرداخت شده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تاکنون ۱۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به گندم‌کاران پرداخت شده است. وی افزود: ارزش کل خرید تضمینی گندم به بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.  
***
سوءاستفاده از کارتن‌خواب‌ها برای ثبت شرکت صوری و فرار مالیاتی
مدیر کل دفتر حقوقی و قراردادهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: طی سال‌های اخیر، اشخاصی فرصت‌طلب با ثبت شرکت صوری (کاغذی) به نام افراد فاقد صلاحیت و اهلیت، اقدام به اعمال مجرمانه از قبیل فرار مالیاتی، پولشویی، قاچاق کالا یا اخذ تسهیلات بانکی به صورت غیرمجاز کرده‌اند که با توجه به اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴ و به استناد بند «۵» ماده ۲۷۴ قانون یادشده، این اشخاص تحت تعقیب قضایی و اعمال مجازات کیفری قرار می‌گیرند. حسین تاجمیر ‌ریاحی خاطرنشان کرد: بررسی‌های انجام‌شده حاکی از آن است که افراد سودجو، اشخاص بی‌بضاعت و فاقد صلاحیت و اهلیت مثل کارتن‌خواب‌ها را اجیر کرده و حتی بدون حضور آنان در مراجع ثبت شرکت‌ها و صرفا از طریق تنظیم وکالتنامه‌های با حق توکیل بلاعزل، اقدام به ثبت شرکت کرده و از اشخاص یادشده در سمت‌های مدیرعامل، رئیس هیأت‌مدیره یا نایب‌رئیس استفاده می‌کنند، بدون اینکه آن اشخاص خودشان اطلاعی از موضوع داشته باشند. وی افزود: به منظور پیشگیری از ثبت شرکت‌های صوری، باید اقدامات لازم در هنگام ثبت شرکت از قبیل راستی‌آزمایی و بررسی اطلاعات موجود در بانک‌های اطلاعاتی به عمل آید تا به نام اشخاص فاقد شرایط، شرکت به ثبت نرسد. 
***
ارزآوری با ممانعت از سوختن فلر
عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است با ساخت پالایشگاه‌های جدید بویژه بیدبلند خلیج ‌فارس‌، وضعیت جلوگیری از سوختن گازهای همراه نفت بهتر شده است. محمد‌طلا مظلومی‌آبزرگه در گفت‌وگو با خانه ملت، بر ضرورت جمع‌آوری و بازیافت گازهای فلر پالایشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: طبق برنامه، سوختن گازهای فلر هر سال باید 20 درصد کاهش یابد که با ساخت پالایشگاه‌های جدید بویژه بیدبلند خلیج‌ فارس‌، وضعیت جلوگیری از سوختن گازهای همراه نفت بهتر شده است، لذا میزان کاهش سوختن فلر اگر متناسب با برنامه ششم هم پیش نرفته باشد فاصله چندانی نیز با برنامه ندارد. نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جلوگیری از سوختن گازهای فلر برای کشور درآمدزایی و ارزآوری فراوانی به همراه دارد، افزود: اگر چه به دلیل تحریم ایران واردات تجهیزات این مهم نیز با مشکل رو‌به‌رو شده است اما وزارت نفت همت و انگیزه بسیاری برای تحقق جلوگیری از سوختن 90 درصد گازهای مشعل دارد. به گفته این نماینده مجلس، وزارت نفت باید برای جمع‌آوری گاز فلر برنامه‌ریزی داشته باشد و با سرمایه‌گذاری آن را به فرآورده‌های مفید تبدیل کند، چرا که جمع‌آوری گاز فلر علاوه ‌بر فواید اقتصادی، عدم آلودگی زیست‌محیطی را نیز به دنبال دارد. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سوختن گازهای مشعل و فلر خسارت‌های بسیاری به‌ دنبال دارند در حالی که با ممانعت از سوختن این گازها با صادرات‌ یا تبدیل‌شان به محصولات مختلف می‌توان درآمد بسیار مناسبی را کسب کرد. 
***
افتتاح ۵ طرح بزرگ صنعتی
سرپرست وزارت صمت روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت‌دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فردا (پنجشنبه) در ایستگاه هشتم پویش تولید، تداوم و امید، 5 طرح بزرگ صنعتی و معدنی با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود که حجم سرمایه‌گذاری آنها ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است. وی عنوان کرد: این طرح‌ها شامل یک طرح فولادی در استان خوزستان، یک طرح تولید کربنات سدیم در استان فارس، 2 سیلوی گندم در شهرستان‌های اقلید و فاراب استان فارس و طرح تولید تخته‌های ‌ام‌دی‌اف در استان مازندران است و برای ۱۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و حدود 5 برابر آن به طور غیر‌مستقیم، اشتغال‌زایی شده است. 

Page Generated in 0/0063 sec