printlogo


کد خبر: 222525تاریخ: 1399/5/9 00:00
رونمایی از ابتکارات جدید دفاعی در دومین روز چهاردهمین رزمایش پیامبر اعظم(ص)
موشک زیر کشت
برای نخستین‌بار در دنیا، شلیک موشک‌های بالستیک از اعماق زمین توسط نیروی هوافضای سپاه انجام شد

گروه سیاسی: نیروی هوافضای سپاه برای نخستین‌بار در دنیا توانست موشک بالستیک را از اعماق زمین، بدون داشتن سکو و تجهیزات مرسوم شلیک و اهداف تعیین شده را منهدم کند. در رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک موشک بالستیک جدید نیز که پیش از این دیده نشده بود، به‌نمایش در آمد. 
به گزارش «وطن امروز»، روز دوم برگزاری رزمایش پیامبر اعظم 14 شاهد ابتکارات جدیدی در فضای نظامی کشور بود که اخبار آن به سرعت مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت. متخصصان نیروی هوافضای سپاه توانستند در یک طرح ابتکاری، موشک‌های بالستیک را از عمق زمین و در حالی که در استتار کامل بودند، شلیک کنند. این دستاورد مهم می‌تواند سازمان‌های اطلاعاتی دشمن را در رویارویی احتمالی با چالش‌های جدی روبه‌رو کند. در تصاویر منتشر شده از رزمایش پیامبر اعظم ۱۴، یک موشک بالستیک جدید نیز که پیش از این دیده نشده بود به نمایش در آمد. این موشک سوخت جامد که به نظر می‌رسد از خانواده موشک‌های فاتح باشد، از درون کپسول شلیک می‌شود که برای نخستین‌بار است بالستیک‌های ایرانی از چنین لانچری استفاده می‌کنند. لانچ (Launch) در ادبیات انگلیسی به معنای آغاز کردن (Start) و در دانش مهندسی هوافضا به معنای پرتاب (پرتاب کردن) است. Launcher (پرتابگر) در دانش هوافضا به وسیله‌ای گفته می‌شود که به حالت دستی (Manual) یا حالت خودکار (Automatic) گلوله، توپ و موشک شلیک می‌کند. 
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری چهاردهمین رزمایش پیامبر اعظم(ص) سپاه پاسداران در خلیج‌فارس و غرب تنگه هرمز، به تشریح اقدامات بدیع و ابتکاری سپاه در این رزمایش پرداخت و گفت: رزمایش‌های سپاه به طور معمول با ابتکارات همراه بوده و در این رزمایش برای نخستین‌بار در دنیا، شلیک موشک‌های بالستیک از اعماق زمین توسط نیروی هوافضای سپاه انجام شد. 
وی افزود: در چهاردهمین رزمایش پیامبر اعظم(ص) بدون استفاده از سکوها و تجهیزات مرسوم، موشک‌های مدفون شده زمین را شکافتند و اهداف از پیش تعیین شده را با دقت بالایی مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند. 
فرمانده نیروی هوافضای سپاه عبور از سپر موشکی و منهدم کردن سامانه‌های پدافندی دشمن را اقدامی نو و بدیع در چهاردهمین رزمایش پیامبر اعظم(ص) سپاه عنوان و تصریح کرد: در این رزمایش برای نخستین‌بار سامانه تاد را مستقر کردیم و با موشک‌های ضدرادار آن را مورد هدف قرار دادیم؛ همچنین پهپادهای رزمی هوافضای سپاه از فاصله دور اهداف از پیش تعیین شده بویژه پل فرماندهی ماکت ناو هواپیمابر آمریکا را با دقت مورد هدف قرار دادند. 
وی افزود: در این رزمایش جنگنده‌های «سوخو‌22» سپاه اهداف با سطح مقطع کم را از فاصله دور مورد اصابت موشک‌های بالدار قرار داده و منهدم کردند. 
سردار حاجی‌زاده با اشاره به تمرین جنگ مشترک هوافضای سپاه با نیروی دریایی در رزمایش پیامبر اعظم(ص) گفت: سامانه و تجهیزاتی که در مجموعه نیروی هوافضای سپاه اعم از موشکی، پدافندی، پهپادی و دیگر امکانات قرار دارد، در کنار سایر تجهیزات سپاه در نیروهای دریایی و زمینی موجب ایجاد هم‌افزایی و توان بازدارندگی در کنار سایر نیروهای مسلح می‌شود که ثمره آن امنیت کامل امروز ایران اسلامی است. 
فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در پایان تاکید کرد: با مجموعه امکاناتی که امروز در اختیار داریم، می‌توانیم هرگونه هدف متخاصم را در هر نقطه از منطقه خلیج‌فارس، دریای عمان و اقیانوس هند مورد هدف قرار دهیم. 
 
* پرواز سوخو با بمب‌های بالدار یاسین
در دومین روز مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج‌فارس و غرب تنگه هرمز، هواپیما‌های سوخو‌22 (Su22Fitter) سپاه، اهداف از پیش تعیین شده در جزایر فارور را به وسیله بمب‌های بالدار مورد هدف قرار داده و منهدم کردند. 
تصاویر منتشر شده از اجرای این عملیات توسط جنگنده‌های نیروی هوافضای سپاه نشان می‌دهد «فیترها» با استفاده از بمب‌های بالدار یاسین که پیش‌تر توسط وزارت دفاع توسعه یافته بود، اهداف خود را منهدم کرده‌اند. 
همچنین آخرین برد تست این بمب که پیش از این ۶۰ کیلومتر اعلام شده بود، در این رزمایش به ۱۰۰ کیلومتر افزایش یافته که قابلیت اجرای عملیات آفندی در خارج از رینگ‌های پدافندی را به طور کامل میسر کرده است. 
بمب یاسین مردادماه سال گذشته توسط وزارت دفاع رونمایی شده بود و پیش از رونمایی رسمی آن هم، در آیین الحاق جنگنده‌های سوخو‌22 به ناوگان نیروی هوافضای سپاه در مردادماه ۱۳۹۷ به عنوان یکی از تسلیحات این جنگنده به نمایش درآمد. 
مزیت استفاده از این بمب که در زمره تسلیحات هواپایه دورایستا محسوب می‌شود، قابلیت اجرای عملیات خارج از رینگ‌های پدافندی دشمن است. به این معنا که جنگنده خودی بدون آنکه در معرض خطر اصابت توسط سامانه‌های پدافندی برد متوسط دشمن قرار بگیرد، قادر خواهد بود هدف خود را منهدم کند. نحوه عملکرد بمب‌های دورایستا و هدایت شونده مبتنی بر کامپیوتر پروازی است که روی آنها قرار دارد و مختصات نقطه هدف توسط اپراتور روی آن وارد می‌شود. کامپیوتر پروازی بمب با انجام خودکار محاسبات، سرعت و ارتفاع لازم برای رها کردن (Release) بمب از جنگنده را در اختیار خلبان خواهد گذاشت. 
سطوح کنترل پروازی تاشو (بال و بالک) که بر قسمت فوقانی این بمب نصب شده است، بمب را قادر خواهد کرد به سمت هدف، پروازی دقیق داشته باشد و مسیر خود را اصلاح کند. 
درباره جنگنده‌های سوخو‌22 (فیتر) نیز باید گفت این جنگنده‌ها با هدف اجرای عملیات‌های هوا به زمین توسط شوروی طراحی و ساخته شد و کشور عراق به عنوان یکی از همپیمانان شوروی، از جمله کاربران این هواپیما بود که از آن در طول 8 سال جنگ تحمیلی علیه کشورمان نیز استفاده کرد. 
با وقوع جنگ اول خلیج‌فارس و حمله ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا به عراق، برخی هواپیماهای عراقی از جمله سوخو‌22 به ایران گریختند تا از آسیب‌های این جنگ در امان بمانند. 
از آن زمان تا همین چند سال گذشته، سوخوها در خط پروازی قرار نداشتند تا آنکه متخصصان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روندی طولانی پس از تحویل این جنگنده‌ها، اقدام به راه‌اندازی آنها کرده و سوم مردادماه سال 97 نیز 10 فروند از این جنگنده‌ها بعد از ارتقا یافتن به دست کارشناسان داخلی به خطوط عملیات پروازی اضافه شدند. 
جنگنده سوخو‌22 اساسا هواپیمایی با قابلیت‌های ممتاز به خود بوده و هنوز هم در سطح جهانی در عملیات‌های مختلف جهت پوشش هوایی ایفای نقش می‌کند که نمونه بارز آن فعالیت‌های گسترده علیه نیروهای تکفیری و داعش در خاک سوریه توسط نیروی هوایی این کشور است. 
 
* پیام رزمایش پیامبر اعظم 14
سردار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه در حاشیه برگزاری رزمایش پیامبر اعظم 14، دفاع از جزایر ایرانی خلیج‌فارس را از اهداف این رزمایش عنوان کرد و پیام آن را صلح و دوستی با کشورهای مسلمان منطقه توصیف کرد. سردار تنگسیری تمرین دفاع از جزایر خلیج‌فارس و حاکمیت و منافعی که در این منطقه راهبردی وجود دارد را از جمله اهداف برگزاری رزمایش پیامبر اعظم(ص) توصیف و تصریح کرد: بیگانگان هزار مایل طی می‌کنند و رزمایش بر مبنای تهدید و علیه قایق‌های تندرو انجام می‌دهند اما خلیج‌فارس خانه ما است و این رزمایش پس از انجام ۱۳ رزمایش در منطقه خلیج‌فارس برگزار می‌شود. 
 دریادار تنگسیری در پایان پیام رزمایش پیامبر اعظم(ص) سپاه را دوستی و همگرایی برای کشورهای مسلمان منطقه توصیف و اظهار کرد: رزمایش ما تهدیدی برای کشورهای دوست و همسایه نیست، بلکه هشدار به کسانی است که بخواهند خللی در امنیت ما ایجاد کنند و ما به عنوان سربازان ملت عزیز و مدافع منافع آنان اجازه سوءاستفاده به دشمنان را نه ‌تنها در خلیج‌فارس، بلکه هیچ نقطه‌ای از جغرافیای ایران اسلامی نخواهیم داد.
***
[پایگاه  آمریکایی «العدید» با «ماهواره نور» رصد شد]
نیروی هوافضای سپاه پاسداران که پیش از این خبر از پایش و رصد منطقه رزمایش پیامبر اعظم۱۴ به وسیله ماهواره نور داده بود، تصاویر تهیه شده توسط ماهواره نور را منتشر کرد. بر اساس این تصاویر، ماهواره نور توانسته است یک تصویر سراسری با رزولوشن بالا را به روش تصویربرداری موزاییکی از پایگاه آمریکایی العدید در قطر که مرکز تجمع نظامیان آمریکایی است تهیه کند. ماهواره نور نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران است که اردیبهشت‌ماه سال جاری توسط نیروی هوافضای سپاه به فضا پرتاب شد و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین با موفقیت قرار گرفت. پایگاه هوایی العدید که مرکز نیروهای هوایی ارتش آمریکا محسوب می‌شود، بزرگ‌ترین پایگاه هوایی آمریکا در غرب آسیا محسوب می‌شود و به گفته منابع مختلف، ۱۳ هزار تروریست آمریکایی در این پایگاه مستقر هستند. روز گذشته نیز شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از مقام‌های نظامی آمریکایی گزارش داد پس از شلیک موشک‌های بالستیک توسط ایران در چهاردهمین رزمایش پیامبر اعظم، 2 پایگاه نیروهای هوایی سنتکام یعنی «العدید» در قطر و «الظفره» در امارات عربی متحده «برای مدت کوتاهی» در وضعیت آماده‌باش قرار گرفتند و نیروهای آنها به پناهگاه رفتند.

Page Generated in 0/0059 sec