printlogo


کد خبر: 222530تاریخ: 1399/5/9 00:00
حمایت از فرهاد بهتر از خالی کردن پشت تیم و رفتن سراغ گزینه‌های دور است
رؤیافروشی ممنوع

علی مغانی: تابستان ۹۹، در روزهایی که استقلال افتان و خیزان لیگ را ادامه می‌دهد، هواداران استقلال در «گذشته» مانده‌اند؛ پاییز ۹۸ و روزهایی که آبی‌ها بی‌رحم‌ترین تیم لیگ بودند. حق هم دارند. استقلال بعد از ۶ فصل پرحادثه که ناکامی‌ها پررنگ‌تر از موفقیت‌ها بود، در قواره یک «قهرمان» ظاهر شده بود. این فقط عقیده هواداران متعصب استقلال نبود، حتی مربیان تیم‌هایی که با استقلال روبه‌رو می‌شدند هم در مصاحبه‌های مطبوعاتی به این مسأله اذعان می‌کردند اما یک اتفاق تلخ از سر بی‌تدبیری و سوءمدیریت، همه چیز را زیر ‌و ‌رو کرد. 
 با رفتن استراماچونی، ناکامی و شکست، آرام‌ آرام به اردوی استقلال خزید. «تیم بی‌مربی» در 2 بازی خانگی آسان، 5 امتیاز را مفت از دست داد و تیمی که در هفته سیزدهم صدرنشین بود، بعد از خداحافظی با مربی ایتالیایی و ورود فرهاد مجیدی تا امروز حتی رنگ «۲ برد پیاپی» در لیگ را هم ندیده است. وضعیت این روزهای استقلال را با رقیب دیرینه‌اش پرسپولیس مقایسه کنید که در نیم‌فصل گابریل کالدرون را از دست داد اما در ۱۵ بازی اخیر، ۱۴ برد به دست آورده است!
 در شرایط فعلی، حتی قهرمانی در جام حذفی هم نمی‌تواند موفقیت بزرگی برای استقلالی‌ها تلقی شود، چرا که در تاریخ این باشگاه هیچ‌وقت سابقه نداشته بین 2 قهرمانی استقلال در بالاترین سطح فوتبال (لیگ یا جام باشگاه‌های تهران) 8 سال وقفه بیفتد. با این وضعیت، آنچه هوادار ناراضی را سر شوق می‌آورد، وعده «بازگشت استراماچونی» به تیم است؛ وعده‌ای که اگر چه هیچ مقام رسمی به شکل صریح آن را مطرح نکرده اما زمزمه‌های آن در شبکه‌های اجتماعی آغاز شده است. 
 استراماچونی در کمتر از ۶ ماه حضورش در ایران اثبات کرد به‌ رغم خصوصیات اخلاقی منحصر به فردش و روحیه ناسازگارش، به لحاظ فنی چه مربی بادانشی است. در اینکه او دوران بسیار موفقی را پشت سر گذاشت هیچ تردیدی نیست و چه بسا اگر امروز مربی استقلال بود، لیگ نوزدهم سرنوشت دیگری داشت اما بیایید کمی واقع‌بین باشیم؛ در همین روزها که هشتگ «استراماچونی را برگردانید» در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، استقلال به خاطر پرداخت نکردن بدهی ۳۵۰ هزار دلاری بویان نایدنوف، موقتا از 3 پنجره نقل و انتقالاتی محروم شده و به محض اینکه پول هافبک سابقش را فراهم کند، با چالش ‌طلب 550  هزار دلاری وینفرد شفر روبه‌رو خواهد شد. 
 بعد از آن نوبت خود استراماچونی می‌رسد که پرونده شکایتش در فیفا هنوز به حکم قطعی نرسیده اما از شواهد اینگونه برمی‌آید که احتمالا آبی‌ها مجبور خواهند شد یکی از سنگین‌ترین غرامت‌های تاریخ باشگاه را به او بپردازند. این مربی ایتالیایی تقاضای دریافت یک سال و نیم باقیمانده از قراردادش را کرده که اگر در این پرونده پیروز شود، استقلال ناگزیر است بیش از یک میلیون و 500 هزار یورو غرامت بپردازد. 
 از اینکه استراماچونی در تیزر پخش مسابقه اینترمیلان و اسپال، به هوادارانش در ایران پیام می‌دهد، می‌توان اینگونه برداشت کرد که خود او هم تمایل دارد دوباره در استقلال کار کند اما برای استخدام مجدد استراماچونی، باید قرارداد تازه‌ای با او بست. قراردادی که غرامت قبلی را پاک نمی‌کند و باید دوباره با او سر میز مذاکره نشست و تعهد میلیون دلاری تازه‌ای امضا کرد. 
 در روزهایی که با هر تغییر «کانال» دلار، فوتبال ایران بیشتر به پرتگاه ورشکستگی نزدیک می‌شود و استقلال هم مثل سایر باشگاه‌ها، با مشکلات مالی شدیدی روبه‌رو است، وعده بازگشت استراماچونی از جانب هر کسی که باشد، بیشتر به «رویا‌فروشی» شباهت دارد تا نقشه‌ای مبتنی بر واقعیت. اگر وضعیت درآمدزایی فوتبال، همینی باشد که امروز هست، استقلال لااقل به این زودی قادر به جذب استراماچونی و مربیانی در سطح او نیست. این واقعیت تلخی است که هواداران استقلال باید آن را بپذیرند. 
 
* وقتی ۷، دست ۷ را گرفت
تیم فوتبال استقلال موفق شد در دیدار معوقه هفته بیست‌وسوم لیگ برتر فوتبال، مقابل پارس‌جنوبی‌جم با نتیجه
۲ بر صفر به برتری برسد. گل دوم استقلال در این بازی در حالی توسط شیخ دیاباته به ثمر رسید که این مهاجم گل اول را نیز پایه‌گذاری کرده بود. به نظر می‌رسد این روز‌ها مهاجم مسلمان اهل مالی آبی‌پوشان حسابی به کمک فرهاد مجیدی آمده و دست او را در شرایط سخت گرفته است. 
این بازیکن با عملکرد خوب خود در بازی‌های اخیر استقلال دوباره به روز‌های اوجش بازگشته و علاوه بر حضور در کار‌های تیمی و ترکیبی، بخوبی از پس وظیفه گلزنی‌اش برمی‌آید. نمایش او باعث شده هواداران استقلال وی را تحسین کنند و از عملکردش رضایت داشته باشند. یکی از نکات جالب توجه اینجاست که دیاباته شماره 7 تیم استقلال را برتن می‌کند؛ شماره‌ای که پیش از این متعلق به فرهاد مجیدی، سرمربی کنونی استقلال بود. مجیدی هم درست مثل دیاباته در شرایط سخت به کمک تیمش می‌آمد و حالا دیاباته دقیقا نقش او را اجرا می‌کند.
***
[شفر از استقلال جریمه روزانه هم می‌گیرد!]
پرونده شکایت وینفرد شفر از استقلال به ‌معنای واقعی کلمه بغرنج شده و اگر طرف ایرانی حداکثر تا هفته اول شهریور نتواند این داستان را به سرانجام برساند، متأسفانه باید گفت اتفاقات تلخی در انتظارش خواهد بود. سرمربی اسبق استقلال از فیفا علیه این باشگاه حکم قطعی گرفته و عدم انجام تعهد تأکید‌ شده توسط کمیته انضباطی فدراسیون جهانی موجب اتخاذ تصمیمات جدیدی می‌شود که از جمله آنها می‌توان به احتمال کسر امتیاز از استقلال اشاره کرد. در همین باره شنیدیم جدا از رقم ۵۵۰ هزار دلاری که استقلال محکوم به پرداخت شده، رقمی نیز تحت عنوان جریمه روزانه به این باشگاه تعلق می‌گیرد. بر اساس قوانین فیفا، پس از صدور یک رأی و قطعی شدن آن، به باشگاه بدهکار فرصتی بین یک ماه تا ۴۵ روز برای پرداخت بدهی‌اش داده می‌شود اما در خلال این فرصت به ازای هر روز، مبلغی تحت عنوان جریمه روزانه هم به اصل‌ طلب اضافه خواهد شد و در نهایت رقم مذکور نیز باید به طور کامل تسویه‌ شود. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که در رابطه با پرونده شفر، استقلال علاوه بر ۵۵۰ هزار دلار، باید تا زمان پرداخت اصل مبلغ، روزی ۴ هزار دلار نیز (البته از زمان قطعی شدن حکم) تحت عنوان جریمه روزانه به این مربی پرداخت کند.

Page Generated in 0/0068 sec