printlogo


کد خبر: 222934تاریخ: 1399/5/21 00:00
رمزگشایی از مبلغ قرارداد برانکو با پرسپولیس
800 هزار یورو به علاوه آپشن

تقریبا در هر یک از قهرمانی‌های مربوط به پوکر پرسپولیس، هواداران این تیم درگیر استرس یک موضوع دیگر بوده‌اند. فصل گذشته درست در روزهایی که پرسپولیس سومین قهرمانی پیاپی خود را در لیگ در شهر جم جشن گرفت، هواداران این تیم نگران این بودند برانکو ایوانکوویچ از پرسپولیس جدا نشود؛ موضوعی که هر روز از سوی سرپرست یا یکی از اعضای هیأت‌مدیره پرسپولیس تکذیب می‌شد اما پس از قهرمانی جام حذفی عملا رخ داد. حالا یک سال از آن روزها گذشته و در جشن چهارمین قهرمانی متوالی پرسپولیس، افشین پیروانی، مدیر تیم در گفت‌و‌گو با شبکه ۳ اعلام کرد «قرار نیست پنجره نقل و انتقالات ما بسته شود»، با این حال همچنان پرسپولیسی‌ها نگرانند و حتی یحیی گل‌محمدی هم چندبار نگرانی خود را از حکم احتمالی فیفا ابراز کرده است. درست در همین روزها منتشر شدن بندهای آخرین قرارداد برانکو با پرسپولیس از سوی CAS نیز خبرساز شده و واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته است. 
 
* تخفیف و همکاری مالی با پرسپولیس
برانکو ایوانکوویچ که اصلا فکر نمی‌کرد پس از موفقیت‌های بزرگ و مداوم با پرسپولیس، تا امروز درگیر حواشی دریافت طلبش از این باشگاه باشد، در گفت‌و‌گویی به برخی از این حواشی پاسخ داده است: «اولا من باید قهرمانی پرسپولیس را یک بار دیگر به کادر فنی این تیم و بازیکنان تبریک بگویم. کسب عنوان قهرمانی با این اختلاف امتیاز نشان می‌دهد آنها سزاوار این عنوان بوده‌اند. یک سال از جدایی من و دستیارانم از پرسپولیس می‌گذرد و در حالی که نتایج گرفته شده از سوی ما کاملا راضی‌کننده بود، این همه حاشیه در مسیر پرداخت مطالبات کادرفنی، برای ما و هواداران آزاردهنده شده است». 
برانکو درباره انتشار بندهای قرارداد آخر خود با پرسپولیس می‌گوید: «هر چند مربیان از انتشار قرارداد خود خوشحال نمی‌شوند اما من هیچ شرمی از انتشار این قرارداد و صحبت درباره آن ندارم، چون حالا می‌توانم نکات ویژه‌ای را در ارتباط با آن روشن کنم. اول اینکه من وقتی شاهد بودم باشگاه پرسپولیس روز به روز درگیر مشکلات اقتصادی و تامین منابع مالی است، پایه قرارداد خودم را در طول 4 فصل افزایش ندادم. در واقع مبلغ نخستین قراردادم ۸۰۰ هزار دلار برای هر فصل بود و آخرین قراردادم را هم که روز بازی با الجزیره امضا کردم، ۸۰۰ هزار یورو بستم. تصمیم این بود که قراردادها از دلار به یورو تبدیل شود. این وسط فقط تفاوت ارزش یورو و دلار بود که در آن زمان فقط ۱۰ درصد بود. یعنی ۸۰۰ هزار یورو، معادل ۸۸۰ هزار دلار می‌شد. در طول این 4 سال، من تلاش کردم فصل به فصل مبلغی به قرارداد دستیارانم اضافه شود اما درباره خودم، نه اصراری به این کار داشتم و نه باشگاه پیشنهاد خودش را بالا می‌برد. فقط دقت کنید که اگر فصل به فصل ۱۰ درصد روی پایه قرارداد خودم می‌گذاشتم که اتفاقا مدیران باشگاه هم با آن مخالفت نمی‌کردند، در فصل آخر قرارداد من با آنچه دیده‌اید، چقدر متفاوت می‌شد. در قرارداد با سرمربی، مطلوب‌ترین حالت برای باشگاه این است که پرداخت‌های اصلی منوط شود به موفقیت‌های تیم. در واقع دارم درباره همان آپشن‌ها حرف می‌زنم. این حالت ایده‌آل ‌برای باشگاه پرسپولیس، در قرارداد با من شکل گرفته بود و این نشان می‌دهد من سعی داشتم بهترین حالت همکاری را برای مدیری که با او کار می‌کردم، رقم بزنم». 
 
* آپشن‌های قرارداد
موضوع دیگری که پس از انتشار قرارداد برانکو مطرح شده، آپشن‌های قرارداد او است: «رقم پایه قرارداد همان‌طور که گفتم ثابت بود اما آپشن‌ها در صورتی فعال می‌شود که شما موفقیت ایجاد کنید. مثلا موفقیت ما در راهیابی به فینال لیگ قهرمانان، چند میلیون دلار برای پرسپولیس درآمدزایی کرد و در این میان، چند صد هزار دلار هم پاداش من بود؛ همین‌طور قهرمانی‌ها و عناوین دیگر. در واقع در دوره چند ساله حضور ما، برند و اعتبار پرسپولیس تقویت شد و چند برابر پولی را که پرسپولیس باید به کادرفنی پرداخت می‌کرد، چه با پاداش‌های مستقیم AFC و چه با قوی شدن برند و فرصت بستن قراردادهای بهتر تجاری تامین کرد. همین معادله ساده باعث می‌شود من براحتی و بدون شرم درباره قرارداد خودم حرف بزنم. در واقع من و دستیارانم برای سنت به سنت مبلغی که در قراردادمان قید شده بود، زحمت کشیدیم و اعتبار و افتخار برای باشگاه کسب کردیم. بنابراین سزاوار دریافت دستمزد خود بودیم و فکر نمی‌کردیم کار به اینجا برسد که هوادارانی که بیش از ۴ سال کنار ما بودند، اینطور سر پرونده ما دچار رنج و استرس شوند. این موقعیتی نیست که من از آن لذت ببرم. من ترجیح می‌دادم باشگاه پرسپولیس زودتر این موضوع را حل کند تا این روزها اسم برانکو که می‌آید، همه هواداران پرسپولیس آن همه خاطرات خوش را مرور کنند، نه پرونده مالی و پرداخت حقوق و احتمال جریمه از سوی فیفا. در مجموع امیدوارم پرسپولیس از سوی فیفا جریمه نشود و این تیم فصل بعد هم با قدرت در لیگ برتر و مسابقات آسیا شرکت کند». 
 
* قبل از اینکه خطری تهدیدمان کند باقی‌ طلب برانکو را می‌دهیم
معاون اقتصادی باشگاه پرسپولیس گفت: به دنبال تأمین منابع جدید مالی هستیم تا مابقی مطالبات برانکو را قبل از اینکه خطری باشگاه را تهدید کند، پرداخت کنیم. رضا یلوه درباره آخرین وضعیت پرداخت بدهی‌ برانکو ایوانکوویچ اظهار داشت: ما در مجموع 60 درصد از کل بدهی‌های برانکو و دستیارانش را پرداخت کرده‌ایم، یعنی بدهی‌های زلاتکو، پانادیچ و مارکو به طور کامل تسویه شده است و 30 درصد از‌ طلب برانکو را هم به حساب او واریز کردیم. وی افزود: اکنون هم در حال مذاکره هستیم تا منابع جدیدی جذب کنیم و هر چه زودتر و قبل از اینکه خطری باشگاه را تهدید کند، مابقی پول برانکو را هم پرداخت کنیم. معاون اقتصادی باشگاه پرسپولیس درباره اینکه آیا فیفا فرصتی برای پرداخت مابقی بدهی برانکو به باشگاه داده است یا خیر، گفت: خدا را شکر فیفا حکمی صادر نکرده و حسن‌ نیت ما را دیده است. بخش بین‌الملل پیگیر موضوع است و احتمالا تا چند روز آینده نامه جدید فیفا به دست ما خواهد رسید اما در نامه قبلی پرداخت مطالبات پانادیچ و زلاتکو را از محل فیفا تأیید کردند. در این نوع پرونده‌ها فیفا وقتی می‌بیند کار تسویه را انجام می‌دهیم، شدت احکام را کم می‌کند و فرصت می‌دهد که تسویه کنیم. خدا را شکر تا الان نامه تهدیدآمیزی نیامده است و فکر می‌کنم یک ماه هم به ما فرصت داده شود. پیگیر این موضوع هم هستیم تا به خاطر این یک ماه هم جریمه‌ای شامل حال‌مان نشود و زودتر از این موعد هم پول برانکو را کامل پرداخت کنیم. یلوه درباره پرداخت بخشی از مطالبات بازیکنان خارجی پرسپولیس نیز توضیح داد: بخشی از مطالبات رسن، بودیمیر و اوساگونا هم پرداخت شد و میزان پرداختی به این بازیکنان هم به میزان پرداختی بازیکنان دیگر رسید.
***
[قهرمانی بدون سود مالی]
 پرسپولیس به عنوان فاتح مسابقات لیگ نوزدهم فوتبال ایران، جمعه‌شب جشن قهرمانی‌اش را برگزار کرد و بازیکنان این تیم جام را بالای سر بردند. با کمال تاسف باید گفت در ایران سهم باشگاهی که یک سال زحمت می‌کشد و با رنج و هزینه فراوان خودش را به قله می‌رساند، فقط همین جام فلزی است و جز آن، هیچ امتیاز ویژه‌ای نصیب تیم قهرمان نخواهد شد. حتی سهمیه صعود به لیگ قهرمانان هم منحصر به تیم اول جدول نیست، چرا که تیم قهرمان جام حذفی نیز می‌تواند به طور مستقیم در مرحله گروهی این رقابت‌ها حاضر شود و البته تیم‌های دوم و سوم لیگ نیز از مسیر پلی‌آف چنین بختی خواهند داشت. یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید بین تیم اول جدول لیگ و سایر رقبا تفاوت ایجاد کند، بحث پاداش نقدی است؛ یک امر بسیار رایج در جهان فوتبال که در ایران از اساس غایب است! تاکنون هیچ‌گاه در لیگ ایران رسم نبوده به تیم قهرمان پاداش بدهند. این مساله مسلما از ساختار معیوب اقتصادی این رشته ورزشی در کشورمان نشأت می‌گیرد. بنابراین تنها انگیزه تیم‌ها برای قهرمانی، داستان «ثبت در تاریخ» است! همین و دیگر هیچ! در این شرایط تنها نتیجه اقتصادی قهرمانی در لیگ برای تیمی که فاتح جام می‌شود، زیان مضاعف مالی است. این مساله دلیل کاملا مشخصی دارد؛ در قرارداد بازیکنان قید شده آنها در صورت کسب قهرمانی باید پاداش مضاعف بگیرند و باشگاه در این زمینه متعهد است. بازیکن هم کاری ندارد فوتبال در ایران سودآور است یا زیان ده. او پولش را می‌خواهد و بالاخره هم می‌گیرد. گفته می‌شود مجموع آپشن‌های موجود در قرارداد امسال بازیکنان و مربیان پرسپولیس برای قهرمانی، ۲۰ میلیارد تومان است. این یعنی جامی که جلال حسینی شامگاه آدینه بالای سر برد، بدون یک ریال سود، ۲۰ میلیارد تومان هم ضرر روی دست باشگاه پرسپولیس گذاشته است!

Page Generated in 0/0058 sec