printlogo


کد خبر: 222977تاریخ: 1399/5/22 00:00
دور دنیا

هشدار جانسون  درباره عواقب جدایی اسکاتلند
بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا درباره عواقب تجزیه بریتانیا هشدار داد. جانسون در واکنش به افزایش زمزمه‌های جدایی اسکاتلند از بریتانیا گفت: اگر پیوندهایی که 4 ملت تشکیل‌دهنده بریتانیا را در کنار هم قرار داده است بشکند، ضعیف‌تر خواهیم شد. نخست‌وزیر بریتانیا افزود: اتحاد در پادشاهی متحد، برای من بزرگ‌ترین مشارکت سیاسی است که تاکنون جهان به چشم دیده است. وی در ادامه گفت: شرم‌آور خواهد بود اگر این قدرت و این جادوی اتحاد را از دست بدهیم. در همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا در سال ۲۰۱۴، ۵۵ درصد مردم این منطقه با آن مخالفت کرده و ۴۵ درصد موافق آن بودند. 
***
گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه عربستان و مصر
فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی در تماس تلفنی با سامح شکری همتای مصری خود به بررسی روابط دوجانبه و مسائل دارای اهتمام مشترک پرداخت. احمد حافظ، سخنگوی وزارت خارجه مصر در صفحه فیسبوک خود با اعلام این خبر افزود تماس تلفنی وزیر خارجه سعودی پس از سفر اخیر او به قاهره و تعدادی از کشورهای آفریقایی و منطقه‌ای صورت گرفت. 2 طرف در این تماس تلفنی به بررسی راهکارهای تقویت روابط دوجانبه قاهره و ریاض و تبادل دیدگاه درباره مسائل منطقه‌ای در راستای هماهنگی برای حفظ منافع مشترک 2 کشور پرداختند. 
***
گلایه نتانیاهو از آمریکا
به‌رغم اینکه رسانه‌های صهیونیستی به نقل از منابع مطلعی ادعا کرده بودند احتمال اجرای طرح اشغال بخش‌های بزرگی از کرانه باختری در ماه جاری (آگوست) وجود دارد اما بنیامین نتانیاهو اعتراف کرد آمریکا مانع وی در اجرای این طرح شده است. نتانیاهو بامداد دیروز در مصاحبه با «شبکه ۲۰» تلویزیون اسرائیل با انتقاد از واشنگتن به دلیل ممانعت از اجرای طرح اشغال کرانه باختری، معترض شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به کارهای دیگر سرگرم است. وی در این مصاحبه گفت: از ابتدا هم مشخص بود که اجرای [طرح] الحاق فقط با موافقت ایالات‌متحده شدنی است، در غیر این‌ صورت، من مدتی قبل آن را اجرا کرده بودم. [همچنین] هر نخست‌وزیر دیگری هم بود آن را انجام داده بود. بر این اساس، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که برای نخستین‌بار علنا از مخالفت آمریکا با اجرای طرح اشغال گلایه می‌کرد، افزود: ترامپ در حال حاضر به چیزهای دیگر مشغول است و این [طرح اشغال] در اولویت ذهنی او نیست. نتانیاهو ادامه داد: امیدوارم در آینده نزدیک، بتوانیم به رسمیت شناختن طرح الحاق را در کنار دیگر مسائل دیپلماتیک مهم برای اسرائیل، پیش ببریم. 
***
ترامپ: پوتین فاکتور مهمی است
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از قصد خود برای دعوت از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای شرکت در نشست گروه 7 در آمریکا خبر داد. ترامپ در یک نشست خبری در کاخ سفید گفت: مطمئنا از او برای نشست دعوت می‌کنم و فکر می‌کنم پوتین یک فاکتور بسیار مهم است. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت قصد دارد نشست گروه 7 را بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار کند و تمایل وی به برگزاری نشست بعد از انتخابات است. وی اضافه کرد که واشنگتن هنوز برای رهبران گروه 7 دعوتنامه ارسال نکرده است و در حال بحث و بررسی آن هستیم اما احتمال دعوت از رهبران غیرعضو گروه 7 وجود دارد. نشست گروه 7 قرار بود ماه ژوئن در کمپ دیوید برگزار شود اما به اواخر سپتامبر موکول شده است. ترامپ پیش از این از طرح خود برای دعوت از روسیه، استرالیا، هند و کره‌جنوبی خبر داده بود. کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا و ژاپن اعضای گروه 7 هستند. اظهارات ترامپ برای دعوت از پوتین در حالی مطرح می‌شود که کشورهای اروپایی از جمله آلمان صراحتا با حضور پوتین در نشست گروه 7 مخالفت کرده‌اند. 
***
دستبند زدن پلیس آمریکا به دست کودک 8 ساله
بنجامین کرامپ، وکیل آمریکایی اواخر یکشنبه‌شب به وقت محلی ویدئویی را از طریق دوربین‌های نصب شده بر روی لباس پلیس آمریکا، در فضای مجازی منتشر کرد که حاوی تصاویر دلخراشی از اقدام 2 افسر پلیس فلوریدا در زدن دستبند به دستان یک پسربچه 8 ساله در مدرسه بود. ویدئوی منتشر‌شده مربوط به سال ۲۰۱۸ است که بتازگی در توئیتر منتشر و به سرعت در میان کاربران دست به دست می‌شود. کرامپ روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد این پسر ۸ ساله، یک دانش‌آموز استثنایی بوده که به دلیل ناتوانی‌هایش تحت برنامه آموزش فردی قرار داشته است. وکیل این خانواده توضیح داد: ‌«به جای احترام و اجرای این برنامه، مسؤولان مدرسه، او را با یک معلم کمکی که هیچ آگاهی یا نگرانی درباره نیازهای این پسر نداشت رها کردند و این معلم زمانی اوضاع را بدتر کرد که با توسل به زور تلاش کرد دستان پسر را بکشد و او را وادار به حرکت کند و وقتی این پسر امتناع کرد، واکنش منفی نشان داد؛ معلم به پلیس زنگ زد و پلیس او را تهدید کرد که وی را به زندان خواهد انداخت و به دستانش دستبند زد». 
***
نامزد ناکام انتخابات بلاروس به لیتوانی گریخت
لیناس لینکویسیوس، وزیر خارجه لیتوانی در پیامی توئیتری خبر داد رقیب اصلی الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس در انتخابات جنجالی اخیر، از کشورش متواری شده و به لیتوانی گریخته است. همزمان با شدت گرفتن دخالت‌های خارجی در امور داخلی بلاروس به بهانه برگزاری انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری این کشور و انتشار خبرهایی مبنی بر خشونت‌ها در اعتراض به نتایج آن، خبرها از فرار اسوتلانا تیخانوفکسایا، رقیب ناکام این انتخابات به لیتوانی حکایت دارد. لیناس لینکویسیوس، وزیر خارجه لیتوانی در پیامی توئیتری نوشت: اسوتلانا تیخانوفکسایا حالش خوب است؛ او در لیتوانی است. 

Page Generated in 0/0069 sec