*با درایت، سختکوش و ناجی صنعت
محمد خدابخشی در دفاع از وزیر پیشنهادی صمت، گفت: شخصی که برای تصدی وزارت به مجلس معرفی شده است، فردی است که امتحان خود را در دوران تصدی قائممقامی وزارت صمت در حوزه بازرگانی و همچنین سرپرستی این وزارتخانه بخوبی پس داده است، از این رو مشکلات موجود و انتقادات همراهان متوجه دولت است و نه فقط این وزارتخانه. همه مسؤولیتها و انتظارات را نباید از وزارتخانهای خاص مطالبه کنیم. وی گفت: مدرسخیابانی توانمندی، درایت و سختکوشی خود را با اقدام عملی و پرهیز از حاشیه به اثبات رسانده و ۱۸ سال سابقه کارشناسی و مدیریتی در این مجموعه عظیم را ثبت کرده است. نایبرئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: در بازه زمانی تحریم و فشارهای شدید بینالمللی برای انزوای ایران و مسدود شدن کانالهای بانکی که تأمین کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید با دشواری همراه بود و بسیاری از واحدهای تولیدی را با مشکل مواجه کرده بود، وی توانست با تکیه بر توان و ظرفیت داخلی اقدام به احیای صنعت و پایداری تولید کند.
* باتجربه و دارای تحصیلات مرتبط
همچنین سیداحمد رسولینژاد گفت: در برخی از دورهها افرادی به عنوان وزیر به مجلس پیشنهاد شدهاند که یک روز کار دولتی نداشتهاند اما وی در ۳۰ سال اخیر در تمام سطوح کار کرده و پله پله در بخشهای صنعت و بازرگانی مشغول فعالیت بوده است. وی گفت: مدرسخیابانی تحصیلات متالوژی از دانشگاه علم و صنعت دارد و مهندسی صنایع را نیز در همان دانشگاه اخذ کرده و سلامت و دیانت از ویژگیهای او است، از این رو توانایی لازم برای اداره وزارت صمت را دارد. نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس با بیان اینکه مشکلات در درون کشور زیاد است و ما برای همان طرح سوال از رئیسجمهور را مطرح کردهایم، تصریح کرد: اگر این اتفاق رخ میداد بخشی از ابهامات و سوالات رفع میشد، از طرف دیگر دولت یک تیم اقتصادی دارد، حال اینکه تمام مشکلات را متوجه یک فرد کنیم که تنها ۳ ماه سرپرست وزارتخانه بوده است درست نیست.
مخالفان چه گفتند؟
* قانون شکنی و بیتوجهی به قاچاق
عضو هیأترئیسه مجلس در مخالفت با حسین مدرسخیابانی برای تصدی وزارت صمت اظهار داشت: ما با خیابانیها اختلاف کارشناسی نداریم، بلکه مشکل ما این است که این افراد قانونشکنی میکنند و هیچ توجهی به اجرای قوانین ندارند. حسینعلی حاجیدلیگانی متذکر شد: 7 سال است طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دولت وظیفه داشت برای کالاها شناسه رهگیری ایجاد کند تا قاچاق کالا صفر و اشتغال میلیونی شود و همچنین ۲۵ میلیارد دلار تقاضا برای ارز کاهش یابد اما متأسفانه شناسه رهگیری و کد «یکتا» را اجرا نکرده و قانونشکنی کردند. عضو هیأترئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مدرسخیابانی به جای آنکه مسؤولیت قاچاق کالا را به عنوان یکی از مسؤولان وزارت صمت بپذیرد، در برنامهای که به مجلس ارائه داده، عدد قاچاق را نصف کرده و این عدد برخلاف تحقیق و تفحص مجلس از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. سوال ما این است که آیا مساله قاچاق کالا با بازی با اعداد حل میشود؟
* ناتوانی از تنظیم بازار
نماینده مردم سبزوار هم در این باره گفت: مدرسخیابانی با فشارهای رئیس دفتر رئیسجمهور و جهانگیری، قائممقام وزارت بازرگانی شد و آنان در همه این مدت اصرار به تفکیک وزارت صمت داشتند. علیاصغر عنابستانی اظهار داشت: مدرسخیابانی و همکارانش ادعا میکنند ما قطعه برای ساخت خودرو نداریم؛ سوال ما این است که شما چه کاره بودید و چرا میگویید که قطعه نداریم؟ آیا نمیبینید که کف پارکینگها پر از خودرو شده و عدهای در حال احتکار قطعات خودرو هستند؟ وی ادامه داد: جای تأسف دارد که قیمت میلگرد از ۳۸۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش یافته است. قیمت لوازم خانگی در این 3 ماه حداقل ۴۰درصد افزایش یافته و از سوی دیگر، قیمت کالاهای اساسی بویژه لبنیات و حبوبات بسیار گران شده است. عنابستانی گفت: مدرسخیابانی در این دوران به تولید داخلی بشدت لطمه زده و صادرات هم کاهش بسیار زیادی داشته است.
دفاع مدرسخیابانی از سوابق و برنامههای خود
بعد از سخنرانی مخالفان و موافقان برنامه وزیر پیشنهادی وزارت صمت، مدرسخیابانی پشت تریبون مجلس حاضر شد و به بیان دیدگاههای خود پرداخت و به برخی انتقادات که از سوی برخی نمایندگان مطرح شده بود، پاسخ داد. وزیر پیشنهادی صمت گفت: از رویکردهای اصلی برنامه من که حاصل کار کارشناسی و حضور میدانی در واحدها و شهرکهای صنعتی و معدنی است، استفاده از نخبگان علمی و دانشگاهی و صنعتگران برای بهبود معیشت و اشتغال مردم است که دشمنان آن را نشانه گرفتهاند. مدرسخیابانی گفت: از واردات کالاهای غیرضرور و دارای مشابه تولید داخل بشدت جلوگیری میکنم. در زمان قائممقامی وزارت صمت، ممنوعیت ۲۵۰۰ قلم کالای غیرضروری را تصویب کردم که جلوی خروج 4 میلیارد دلار ارز از کشور گرفته شد. وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: در حال حاضر 3 قلم کالا امکان ورود به داخل را دارد؛ کالاهای اساسی، ماشینآلات صنعتی تولیدی و مواد اولیه ضروری برای تولید داخل. همچنین 2 موضوع شفافسازی و تمرکززدایی و تفویض اختیارات به استانها را در دستور کار دارم که در این راستا اخیرا برخی اختیارات شورای معادن را به شورای معادن استانها واگذار کردم. وی در ادامه ابراز کرد: امیدوارم افزایش تابآوری تولید داخل و رفع وابستگی به نفت که آرزوی دیرینه رهبر انقلاب است، محقق شده و در چاههای نفت برای همیشه بسته شود. آنهایی که میگویند مدرس خیابانی باعث کاهش صادرات شده است، بدانند زمانی که قائممقام بودم 3/41 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی با حجم ۱۳۵ میلیون تن کالا به ۱۰۰ کشور دنیا محقق شد. مدرسخیابانی افزود: صادرات ۵۷ میلیون تن زنجیره فولاد معادل ۹ میلیارد دلار زمانی که قائممقام وزارت صمت بودم، تحقق یافت. این در حالی است که به دلیل کرونا، آلمان و اسپانیا ۴۵ و انگلیس ۲۰ درصد کاهش صادرات داشتهاند. رشد اقتصادی چین پس از ۲۰ سال متوقف شده است اما کشوری که ۱۵ کشور همسایه دارد، نباید روند صادرات آن متوقف شود. ما به استانهای مرزی توجه بیشتری خواهیم کرد. راه افزایش تولید، توجه به استانهای مرزی و صادرات از این استانهاست. وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه مقایسه ایران در حالی که تحت شدیدترین تحریمهاست، با کشورهای دیگر اشتباه است، گفت: کرونا باعث شد این مقایسه ما با دیگر کشورها به صورت برابر انجام شود. ما نگذاشتیم در دوران کرونا، قفسه فروشگاهها خالی شود اما دیدیم که در دیگر کشور، فروشگاهها خالی شد و مردم بر سر دستمال کاغذی دعوا میکردند. همچنین در حالی که کشورهای دیگر، سر ماسکدزدی دعوا داشتند، ما توانستیم روزانه ۱۱ میلیون ماسک تولید کنیم و حتی صادرات گان و ماسک هم داشته باشیم ولی پس از موج دوم کرونا، متوقف شد. در حال حاضر نیز ظرفیت تولید روزانه ۲۲ میلیون ماسک را داریم. وی با بیان اینکه از دیگر برنامههای مهم من در وزارت صمت، تکمیل طرحهای نیمهتمام صنعتی و احیای واحدهای صنعتی متوقف شده است، افزود: در برنامه داریم تا پایان سال ۵۰۰ واحد صنعتی احیا شود که تاکنون ۴۳۰ واحد آن احیا شده است. مدرسخیابانی درباره صنعت خودروسازی گفت: غولهای خودروسازی که در دوره برجام به کشور آمدند، نخستین صنایعی بودند که با بازگشت تحریمها، کشور را ترک کردند. فکر میکردند میتوانند خودروسازی ما را تحریم کنند اما در 4 ماه ابتدای امسال ۱۴۰۰ دستگاه تولید خودرو داشتهایم. پس از 2 سال کاهش تولید خودرو، شاهد رشد ۲۰ درصدی تولید خودرو بودیم. ایرانخودرو به تنهایی در 4 ماه امسال ۳۳ درصد رشد تولید خودرو داشت. همچنین تعهدات خودروسازان ۷۱ درصد کاهش یافت. همچنین ۱۹۰ هزار دستگاه خودروی کف پارکینگی در حال حاضر به کمتر از ۸۰ هزار دستگاه رسیده است.