printlogo


کد خبر: 223170تاریخ: 1399/5/27 00:00
رسانه‌های آمریکا از خشم ترامپ بر وزیردفاع آمریکا و احتمال زیاد برکناری وی سخن می‌گویند
شمارش معکوس برای اخراج آقای مطیع!

گروه بین‌الملل: ماندن با ترامپ کار راحتی نیست حتی اگر وفادارترین فرد به او باشی. این گزاره را لیست بلند اخراجی‌های کاخ سفید در 4 سال ریاست‌جمهوری ترامپ اثبات می‌کند. 
حمایت ترامپ از وفاداران به خود تا آنجاست که حتی کوچک‌ترین مخالفتی با هر اقدام و تصمیم ترامپ حتی اگر به ضرر آمریکا باشد، نکنند. 
جدیدترین قربانی ترامپ آنگونه که رسانه‌های آمریکایی روایت می‌کنند به احتمال زیاد اسپر، وزیر دفاع این کشور خواهد بود. دلیل قربانی شدن هم چیزی نیست جز اینکه سخنان وی درباره مخالفت با استفاده از ارتش در جریان اعتراضات ضدنژادپرستی مردم آمریکا به مذاق ترامپ خوش نیامده است. عجیب اینکه مارک اسپر همواره به دلیل مطیع بودن برابر همه تصمیمات ترامپ مورد انتقاد کارشناسان پنتاگون هم بود و حالا فقط به صرف یک انتقاد نامش در لیست مغضوبین ترامپ قرار گرفته است. 
به گزارش «وطن امروز»، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا طی یک کنفرانس خبری در ملک خود در شهر «بدمینستر» ایالت «نیوجرسی» در پاسخ به سوالی درباره گمانه‌زنی‌ها‌ درباره اخراج «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا گفت «اخراج هر کسی را مد نظر» قرار می‌دهد. پایگاه اطلاع‌رسانی هیل گزارش کرد اظهارنظر ترامپ درباره اخراج اسپر بعد از آن مطرح شد که اواخر هفته گذشته گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور آمریکا - که پیش از این جابه‌جایی‌های زیادی را در دولت خود انجام داده - گزینه اخراج رئیس‌ پنتاگون را بررسی می‌کند. ترامپ در پاسخ به این سوال که «آیا به اخراج [اسپر] فکر می‌کنید آقای رئیس‌جمهور؟» گفت: «من به اخراج هر کسی فکر می‌کنم». یکی از خبرنگاران حاضر در این کنفرانس خبری سپس درباره احتمال جابه‌جایی‌های بیشتر در دولت ترامپ سؤال پرسید که رئیس‌جمهور آمریکا پاسخ داد: «درک من این است که اگر (در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰) پیروز شویم، رئیس‌جمهور خواستار استعفای همه و بازگرداندن افراد مورد خواست خود می‌شود. قبلا هم اینطور بوده است و در ادامه نیز شاهد رخ دادن چیزی شبیه به همین خواهیم بود». وی در ادامه افزود که «به جز استثنائات اندکی، کابینه بسیار خوبی» داشته است. ترامپ در این باره گفت: «صراحتا نمی‌گویم که از همه راضی هستم اما در مجموع فکر می‌کنم کابینه بسیار خوبی داریم». بنا بر گزارش‌های رسانه‌ای، اسپر در میان آن دسته از چندین مقام‌ دولت ترامپ محسوب می‌شود که در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر ۲۰۲۰، تغییر خواهد کرد.  
 
* اختلاف ترامپ با وزرای دفاع
اخبار مرتبط با احتمال اخراج مارک اسپر بعد از آن شایع شد که در ماه ژوئن (اواسط خردادماه) اسپر با تصمیم ترامپ برای استفاده از ارتش به منظور سرکوب اعتراضات تبعیض نژادی پلیس آمریکا مخالفت کرد و مقابل رئیس‌جمهور کشورش ایستاد. آن زمان، ترامپ به طور مداوم تهدید می‌کرد که برای سرکوب معترضان به بی‌عدالتی نژادی و خشونت پلیس از ارتش استفاده خواهد کرد. 
در ادامه این تنش‌ها، ماه جولای (۲۷ تیرماه)، اسپر اعلام کرد اهتزاز پرچم کنفدراسیون در پایگاه‌های نظامی آمریکا و ساختمان پنتاگون ممنوع می‌شود، این در حالی بود که ترامپ همچنان از نمایش این پرچم به عنوان یک مساله آزادی بیان دفاع می‌کرد. اسپر طی یادداشتی درباره تصمیم به ممنوعیت اهتزاز پرچم‌ کنفدراسیون که نماد برده‌داری محسوب می‌شود، گفته بود: «پرچم‌هایی که به اهتزاز در‌می‌آوریم باید با ضرورت‌های نظامی نظم و انضباط خوب، رفتار با عزت و احترام به مردم‌مان و رد نمادهای تفرقه‌انگیز تطابق داشته باشد». 
چند روز قبل هم خبرگزاری رویترز به نقل از منبعی که نام او را فاش نکرد، خبر داد که رئیس‌جمهوری آمریکا در محافل خصوصی درباره احتمال تغییر وزیر دفاع این کشور پس از انتخابات آبان‌ماه با مشاورانش گفت‌وگو داشته است. پیش از تأیید اسپر در سنا به عنوان وزیر دفاع آمریکا، جایگاه ریاست پنتاگون به مدت تقریبا 7 ماه توسط سرپرست‌های موقت اداره می‌شد و قبل از آن «جیمز متیس» وزیر دفاع سابق آمریکا نیز در اعتراض به تصمیم ترامپ برای خروج نظامیان آمریکا از سوریه و افغانستان استعفا کرده بود. برخی مقامات فعلی و سابق پنتاگون اسپر را به دلیل وفاداری به ترامپ با عنوان «مارک یسپر» (اسپر بله‌قربان‌گو) خطاب می‌کنند. 
 
* کابینه هزار وزیر ترامپ
مطرح شدن احتمال اخراج وزیر دفاع آمریکا و تغییرات اساسی در کابینه ترامپ در صورت پیروزی وی در انتخابات 2020 بار دیگر روحیه متزلزل و بی‌ثبات ترامپ را به عنوان یک رئیس‌جمهور یکجانبه‌نگر یادآور شد. نگاهی به چهره‌های شاخص اخراجی‌ کابینه ترامپ از زمان آغاز ریاست‌جمهوری وی این مدعا را اثبات می‌کند.
جیمز متیس، وزیر دفاع - راین زینکی، وزیر کشور- جان کلی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری-  جف سشنز، دادستان کل - نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل - اسکات پروییت، مسؤول سازمان حفاظت محیط‌زیست - دیوید شولکین، وزیر امور بازنشستگان نظامی - اچ آرمک مستر، مشاور امنیت ملی - رکس تیلرسون، وزیر خارجه - گری کوهن، مشاور ارشد رئیس‌جمهور در امور اقتصادی - هوپ هیکس، مدیر ارتباطات کاخ سفید - راب پورتر، رئیس دبیرخانه کاخ سفید - اندرو مک‌کیب، معاون پلیس فدرال آمریکا - تام پرایس، وزیر بهداشت - استیو بنن، استراتژیست - آنتونی اسکاراموچی، مدیر ارتباطات کاخ سفید - راینس پریبوس، رئیس دفتر کاخ سفید - شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید - جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال آمریکا - مایکل فلین، مشاور امنیت ملی - سالی ییتس، کفیل دادستان کل - پریت بهارا، دادستان فدرال نیویورک - پل منافورت، مدیر کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ و جان بولتون، مشاور امنیت ملی، ۲۴ مقام  شاخص دولت ترامپ هستند که عمدتا قربانی ابراز نظر مخالف خود با رئیس‌جمهور شدند.

Page Generated in 0/0053 sec