printlogo


کد خبر: 223172تاریخ: 1399/5/27 00:00
دور دنیا

تغییر موضع آمریکا درباره مذاکرات کنترل تسلیحاتی با روسیه
نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی گفت، آمریکا از موضع خود درباره لزوم انجام مذاکرات تسلیحاتی به ‌شکل سه‌جانبه با روسیه و چین کوتاه آمده است. «مارشال بیلینگزلی» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی گفت، کاخ سفید ممکن است وارد مذاکرات تسلیحاتی با روسیه شود تا متعاقبا به چین جهت ورود به مذاکرات فشار وارد کند. بیلینگزلی در مصاحبه با پایگاه اینترنتی ژاپنی«نیکی» گفت، با اینکه آمریکا تمایل دارد توافقی سه‌جانبه با چین و روسیه حاصل شود اما اکنون حاضر است با روسیه به توافقی دوجانبه دست یابد. بیلینگزلی که قرار است روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در شهر وین دیدار کند، گفت واشنگتن از موضع توافق سه‌جانبه به ‌صورت همزمان کوتاه آمده است. 
***
طالبان: دولت افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسیم
در بحبوحه آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه قطر، طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد و تنها با نمایندگان گروه‌های مختلف وارد مذاکره خواهد شد. طالبان تاکید کرد دولت افغانستان را تنها یک نهاد غربی برای ادامه اشغال افغانستان می‌داند. پیش از این چندین مقام ارشد دولت افغانستان گفته بودند که واژه بین‌الافغانی صحیح نبوده و در واقع مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان خواهد بود. «سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان نیز در این باره گفته بود که این گروه دولت افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد. به گفته وی، طالبان پیروز جنگ بوده و برای بازگشت حکومت اسلامی به افغانستان وارد مذاکرات بین‌الافغانی خواهد شد. سخنگوی طالبان در ادامه تاکید کرده بود این گروه با تمام اقشار مردم وارد مذاکره می‌شود و قرار نیست تنها با دولت افغانستان مذاکره کند. در واکنش به بیانیه طالبان، دولت افغانستان اعلام کرده که این اظهارات تنها وقت تلف کردن و بهانه‌ای برای عدم شروع مذاکرات است و اینکه طالبان باید دولت افغانستان را به عنوان مهم‌ترین بخش مذاکرات بپذیرد. قرار بود روز یکشنبه مذاکرات صلح افغانستان آغاز شود اما برخی منابع و اعضای تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان از تعویق و تأخیر در برگزاری این مذاکرات خبر دادند. 
***
مرگ ترامپ کوچک
 برادر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ۷۱ سالگی درگذشت. ترامپ بامداد یکشنبه با انتشار پیامی خبر در‌گذشت وی را اعلام کرد. وی در این پیام نوشت: «غم‌انگیز است که بگویم برادر فوق‌العاده من، رابرت، امشب با آرامش درگذشت. او تنها برادر من نبود، او بهترین دوست من بود». ترامپ در ادامه نوشت: «بشدت دلتنگش می‌شوم اما ما دوباره همدیگر را خواهیم دید». هنوز علت مرگ وی مشخص نشده است اما ترامپ روز جمعه به خبرنگاران گفته بود برادرش بیماری ناشناخته‌ای دارد و به‌ سختی با آن کنار می‌آید. یک منبع آگاه نیز گفته رابرت ترامپ از دارو‌های رقیق‌کننده خون استفاده می‌کرده است. دستیار ترامپ گفته انتظار می‌رود که وی در مراسم دفن برادرش حضور پیدا کند. وی در حالی این خبر را اعلام کرده که ظاهرا ترامپ در روزهای آتی به دلیل سفر برای تبلیغات در انتخابات پرمشغله است. 
***
زمان استفاده همگانی از واکسن کرونای روسی مشخص شد
مدیر مرکز تحقیقات ملی روسیه گفت: استفاده عمومی واکسن تولید‌شده در این مرکز احتمالا یک ماه پس از شروع مرحله سوم آزمایشات (پس از ثبت دارو) آغاز خواهد شد، چرا‌که فعلا میزان تولید واکسن کافی نیست. «الکساندر گونتسبورگ» دیروز (یکشنبه) اعلام کرد استفاده همگانی واکسنی که این مرکز با همکاری وزارت دفاع تولید کرده، ممکن است یک ماه پس از آغاز مرحله سوم آزمایشات بالینی (پس از ثبت دارو) شروع شود. این مقام روس گفت: «من فکر می‌کنم این حداکثر تغییر زمانی پس از شروع مطالعات پس از ثبت واکسن کرونا خواهد بود. استفاده همگانی به موازات مطالعات پس از ثبت دارو ولی همراه با تغییر انجام می‌شود، برای اینکه هنوز واکسن کافی وجود ندارد». این متخصص اضافه کرد: «در مرحله نخست، واکسیناسیون‌ در 10 تا 15 منطقه روسیه ولی در مقادیر محدود انجام خواهد شد. گونتسبورگ یادآور شد مرحله سوم تحقیقات روی واکسن روسی علیه ویروس کرونا ممکن است طی 7 الی 10 روز آینده آغاز شود و ده‌ها هزار نفر در آن شرکت خواهند داشت. به گفته وی، این مرحله از آزمایشات بالینی واکسن به صورت سرپایی انجام می‌شود و داوطلبان برای معاینه و تزریق به مراکز واکسیناسیون مراجعه خواهند کرد و نیازی به بستری افراد نیست. روز شنبه 15 آگوست (25 مردادماه) وزارت بهداشت روسیه از آغاز تولید واکسن ساخته‌شده توسط مرکز گامالیا خبر داد. 
***
احتمال وقوع انفجار  در بندر «ام‌قصر» عراق
اداره کل گمرک عراق درباره وجود ۵۱۳ کانتینر حاوی مواد شیمیایی خطرناک و مواد انفجاری قوی در بندر تجاری «ام‌قصر» واقع در استان البصره هشدار داد. «خالد صلاح» مدیر اداره کل گمرک عراق از پایان بازرسی‌های دقیق و گسترده کانتینرهای حاوی مواد خطرناک در بندر تجاری ‌ام‌قصر بنا به درخواست دولت با هدف مقابله با خطر انبار کردن مواد شیمیایی در بنادر خبر داد. وی گفت مجموع کانتینرهای موجود در بندر‌ ام‌قصر ۶۴۳۱ کانتینر است که از این مجموع ۵۱۳ کانتینر حاوی مواد شیمیایی خطرناک، مواد انفجاری قوی و سمی بود که ۲۰ عدد از این کانتینرهای حاوی مواد شیمیایی که مصرف دوگانه دارند، در بندر ‌ام‌قصر تخلیه شد. 

Page Generated in 0/0055 sec