printlogo


کد خبر: 223255تاریخ: 1399/5/28 00:00
رئیس قوه قضائیه در واکنش به آغاز روابط رسمی دوجانبه بین ابوظبی و تل‌آویو:
امارات منتظر واکنش‌ها به خیانتش باشد

گروه سیاسی: آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه روز گذشته به توافق امارات و رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد. به گزارش «وطن‌امروز»، رئیس قوه‌قضائیه روز گذشته در نشست شورای عالی قضایی، توافق امارات و رژیم صهیونیستی برای توسعه روابط‌شان را نتیجه فریب خوردن اماراتی‌ها دانست و با خائنانه خواندن این توافقنامه نسبت به اسلام و قدس شریف و آرمان‌های فلسطین، به حاکمان این کشور که در برج‌های شیشه‌ای نشسته‌اند هشدار داد منتظر واکنش مردم باغیرت امارات و دیگر کشورهای جهان باشند. 
آیت‌الله رئیسی خاطر‌نشان کرد: خیانت حاکمان امارات قابل گذشت نیست و با گذشت زمان هم پاک نخواهد شد و همدستی و همراهی و همکاری امارات با رژیم کودک‌کش و متجاوز اسرائیل از چشم آزادگان جهان مخفی نمی‌ماند و در یاد ملت‌ها خواهد ماند.
گفتنی است اظهارات حسن روحانی در واکنش به عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی با واکنش ابوظبی مواجه شد. وزارت خارجه امارات در اعتراض به سخنان حسن روحانی در رابطه با عادی‌سازی روابط ابوظبی با رژیم صهیونیستی، کاردار جمهوری اسلامی ایران در ابوظبی را احضار و یادداشت اعتراضی به او تحویل داد. وزارت خارجه امارات مدعی شده است اظهارات رئیس‌جمهور ایران «تحریک‌آمیز است و پیامدهای خطرناکی بر امنیت و ثبات منطقه دارد».
حسن روحانی در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا، عادی‌سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و گفت: اقدام امارات یک اشتباه بزرگ و خیانت به آرمان ملت فلسطین و قدس شریف است. رئیس‌جمهور تصریح کرد: ایران همواره به عنوان حامی مسلمانان، همسایگان خود و امنیت‌ساز منطقه خلیج‌فارس نه فقط اکنون، بلکه در طول هزاران سال بوده است؛ امارات متاسفانه خطایی بسیار بزرگ مرتکب شده است، امیدوارم از این خطا برگردند و توجه کنند که این مسیر اشتباهی است که نه به نفع حاکمان کشور و نه به نفع امنیت خودشان است. وی گفت: به امارات هشدار می‌دهیم که مبادا بخواهد پای رژیم صهیونیستی را به منطقه باز کند، آن زمان حساب دیگری خواهد داشت و برخورد دیگری با آنها خواهد شد. حوا‌س‌شان جمع باشد، تا اینجا خطای بزرگ و عمل خائنانه‌ای انجام داده‌اند. امیدواریم متنبه شوند و این مسیر نادرست را ادامه ندهند. 
رئیس‌جمهور در اظهارات خود صراحتا مقامات اماراتی‌ها را تهدید به برخورد کرد؛ موضوعی که مورد تاکید رئیس ستادکل نیروهای مسلح نیز قرار گرفت. 
سرلشکر باقری هم در این باره گفت: قطعا رویکرد ملت ایران به این کشور همسایه از اساس تغییر خواهد کرد و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز به این کشور با محاسبات دیگری نگاه خواهند کرد و چنانچه اتفاقی در منطقه خلیج‌فارس بیفتد و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دچار خدشه هر چند اندک شود ما آن را از چشم کشور امارات عربی متحده می‌بینیم و تحمل نخواهیم کرد. 
وی تصریح کرد: توصیه می‌کنیم تا دیر نشده است امارات عربی متحده نسبت به این تصمیم تجدید‌نظر کند و مسیری را ادامه ندهد که به ضرر امنیت منطقه و کشورش باشد که این قابل پذیرش نیست. 
اظهارات مقامات ایرانی علاوه بر اقدام وزارت خارجه امارات در احضار کاردار ایران، واکنش وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه را نیز به دنبال داشت. انور قرقاش، وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه در صفحه توئیتر خود نوشت: معاهده صلح امارات عربی متحده و اسرائیل یک تصمیم مستقل بوده و علیه ایران نیست. ما این را گفته‌ایم و تکرار می‌کنیم. ما مداخله در تصمیمات‌مان را نمی‌پذیریم، وی همچنین نوشت: «ما هر گونه تهدید و وعید را نمی‌پذیریم چه از روی قلدری باشد یا نگرانی. تصمیمات راهبردی باعث تحول می‌شود و تاثیرگذار خواهد بود، تصمیم‌های آینده‌نگر ما موقعیت و قدرت رقابت امارات را تقویت می‌کند». 
مساله عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با همسایه جنوبی ایران، موضوعی نیست که مقامات ایرانی به سادگی از آن بگذرند. اسرائیل هدف‌گذاری حضور نظامی در منطقه خلیج‌فارس را دارد و این مساله برای ایران به عنوان کشوری با بیشترین مرز آبی در خلیج‌فارس و دریای عمان به عنوان یک چالش امنیتی به حساب می‌آید. بر هم خوردن امنیت خلیج ‌فارس البته بیش از آنکه برای ایران دردسرساز باشد، برای کشورهای حاشیه خلیج فارس بویژه امارات که بشدت متکی به سرمایه‌گذاری خارجی و جذب توریست است گران تمام می‌شود.

Page Generated in 0/0060 sec