printlogo


کد خبر: 223719تاریخ: 1399/6/11 00:00
موافقت حزب‌الله با گزینه جدید نخست‌وزیری
مصطفی ادیب مأمور تشکیل کابینه جدید لبنان شد

 گروه بین‌الملل: چند هفته بعد از انفجار بزرگ بیروت که در نهایت تحولات پس از آن به استعفای حسان دیاب، نخست‌وزیر لبنان منتهی شد، دیروز پس از پایان رایزنی‌های پارلمانی احزاب و جریان‌های سیاسی، «مصطفی ادیب» با ۹۰ رای موافق، مامور تشکیل کابینه جدید لبنان شد. به گزارش العهد، نشست دیروز پارلمان لبنان با حضور میشل عون، رئیس‌جمهور این کشور به منظور انتخاب نامزدهایی برای تصدی پست نخست‌وزیری لبنان برگزار شد. در این نشست احزاب و جریان‌های سیاسی لبنان بر سر تعیین مصطفی ادیب به عنوان نامزد نخست‌وزیری این کشور توافق کردند. پس از تایید نامزدی ادیب برای نخست‌وزیری، رئیس‌جمهور (میشل عون) باید از نخست‌وزیر بخواهد دولت تشکیل دهد؛ روندی که در فضای سیاسی لبنان به طور عادی چند ماه طول خواهد کشید. 
 
* مصطفی ادیب کیست؟
مصطفی ادیب دارای دکترای حقوق و علوم سیاسی است. ادیب مدرس حقوق بین‌الملل، قانون اساسی، جغرافیای سیاسی و روابط بین‌الملل در دانشگاه‌های مختلف لبنان و فرانسه است. وی سال 2000 تدریس در دانشکده نظامی بیروت را آغاز کرد و به ‌عنوان استادیار در دانشگاه‌های لبنان مشغول کار شد. رئیس جمعیت حقوق بین‌الملل و عضو انجمن علوم سیاسی لبنان، جمعیت فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های فرانسه، انجمن عربی علوم سیاسی، جمعیت بین‌المللی قانون اساسی و مرکز دیده‌بان برای صلح پایدار داخلی از دیگر سوابق نامزد تشکیل کابینه جدید لبنان است. وی مشاور «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر اسبق لبنان در سال 2000 بود تا اینکه 18 ژوئیه 2013 به‌ عنوان سفیر لبنان در آلمان تعیین شد. وی بین سال‌های 2005 و 2006، زمانی که میقاتی به نخست‌وزیری رسید، در کمیته ویژه، مأمور تدوین قانون جدید انتخابات لبنان شد. ادیب متأهل و دارای 5 فرزند است. 
 
* موافقت حزب‌الله با انتخاب مصطفی ادیب
رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان از موافقت این فراکسیون با مامور شدن مصطفی ادیب به تشکیل دولت جدید لبنان خبر داد. به گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، «محمد رعد» در جریان رایزنی‌های الزام‌آور پارلمانی برای انتخاب مامور تشکیل کابینه اظهار داشت: آمادگی کامل خود را برای همکاری مثبت اعلام می‌کنیم و از همه می‌خواهیم برای تحقق اصلاحات و بازسازی بیروت و تثبیت امنیت و ثبات و نجات از بحران اقتصادی همکاری کنند. رعد همچنین تصریح کرد فراکسیون وفاداری به مقاومت موافقت آشکار خود را با ماموریت مصطفی ادیب برای تشکیل دولت لبنان به میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان اعلام کرده است. 
 
* نگرانی اشغالگران قدس از توان موشکی مقاومت
در چند ماه اخیر نگرانی صهیونیست‌ها از توان موشکی مقاومت به بالاترین سطح خود رسیده و تقریبا بر همه مسجل است در صورت هر اتفاقی، هیچ نقطه سرزمین‌های اشغالی در امان نخواهد بود. در همین ارتباط روزنامه عبری‌زبان یسرائیل هیوم نوشت: ساختار دفاعی ما در مرز با لبنان ساختاری ناکارآمد است که تقریبا می‌توان آن را در سطح صفر دانست و تمام هیاهوی شکل‌گرفته درباره سپر شمال هم تنها یک حرکت تبلیغاتی بود.
 در سایه افزایش وحشت رژیم صهیونیستی از واکنش حزب‌الله به شهادت یکی از رزمندگانش، کمیته‌ای برای بررسی میزان آمادگی ارتش صهیونیستی در منطقه شمال فلسطین اشغالی تشکیل شد و چند روز پیش نیز گزارش خود را در این رابطه منتشر کرد. اینکه یک ساختار نظارتی همچون ساختار بازرسی کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی در گزارش خود، با وجود تمام ملاحظات امنیتی و سیاسی صریحا از ناکارآمد بودن ارتش رژیم صهیونیستی سخن بگوید، عمق ضعف رژیم صهیونیستی یا به ‌قول سیدحسن نصرالله خانه عنکبوت آنها را نشان می‌دهد.

Page Generated in 0/0063 sec