حسن روحانی دیروز در آیین بازگشایی مدارس:
امسال سال انضباط دقیق دانشآموزان است چیزی شبیه پادگانهای آموزشی نیروهای مسلح!
اسدالله خسروی*: 15 شهریور 99 را میتوان به عنوان «روز بیدولتی» ایران نامید! زنگ بازگشایی مدارس با ۲ هفته تعجیل دیروز در حالی به صدا درآمد که برخی مدیران وزارت آموزشوپرورش از اولیا خواسته بودند وضعیت رفتن یا نرفتن فرزندان خود را با مدرسه چک کنند ولی شخص وزیر گفته بود نیازی به این کار نیست و همه دانشآموزان در مدارس حضور یابند؛ نتیجه این تناقض و هرجومرج و بیبرنامگی، حاضر نشدن بسیاری از دانشآموزان در کلاسهای درس بود.
به گزارش «وطن امروز»، خیلی از دانشآموزان دیروز با شکل و شمایلی متفاوت از سالهای گذشته، ماسک بر صورت و دستکش بر دست به مدرسه رفتند. آنها در نخستین روز تحصیل در مدرسه جنبوجوش خاصی نداشتند. ترس والدین از احتمال ابتلای فرزندانشان به کرونا در چشم آنها کاملا مشهود بود؛ والدینی که از تصمیم دولت در بازگشایی مدارس آن هم در شرایطی که خیلی از شهرهای کشور در وضعیت قرمز این بیماری کشنده قرار دارند، گلهمند بودند.
* حضور در مدرسه برای زنگ 35 دقیقهای؟!
بیم از ابتلا به این بیماری از یک طرف و ناهماهنگیها و بیبرنامگی وزارت آموزش و پرورش نسبت به نحوه ساعات آموزش و حضور دانشآموزان در مدرسه از طرف دیگر، داد والدین را درآورد، چرا که کلاس اولیها قرار است امسال فقط 35 دقیقه در کلاس درس حضور یابند. سوال والدین از مسؤولان آموزشی این است: آیا زمان 35 دقیقهای برای دانشآموزان کلاس اولی واقعا اثرپذیری لازم برای آموزش را دارد؟ دیروز از طرفی والدین دانشآموزان که برخی هم کارمند یا شاغل بودند پشت در مدارس منتظر بچههایشان بودند تا این نیم ساعت بهاصطلاح کلاس درس به اتمام برسد. از طرفی معطلی رانندگان برای بازگرداندن دانشآموزان، باعث ایجاد ترافیک و شلوغی در جلوی مدارس شده بود. خیلی از والدینی هم که دیروز فرزندانشان را از ترس کرونا به مدرسه نفرستاده بودند، نگران عقبماندگی آنها از تحصیل هستند.
در این میان اما وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه باید در سال تحصیلی جدید همه در میدان باشیم(!) گفت: نگرانی خانوادهها را درک میکنیم اما به ظرفیتهای بالای جامعه اطمینان داریم؛ جامعه زنده جامعهای است که در برابر پدیدههای نوظهور در استیصال قرار نمیگیرد. محسن حاجیمیرزایی در آیین نمادین آغاز سال تحصیلی جدید که در مدرسه نوجوانان تهران برگزار شد، با بیان اینکه امروز بزرگترین و تاثیرگذارترین رویداد اتفاق میافتد، گفت: دایره کسانی که تحت تاثیر این نظم جدید قرار میگیرند بسیار است. وی افزود: سالی را آغاز میکنیم که متفاوت از سالهای قبل و جدید است؛ راهی پر از ناشناختهها و عدم قطعیتها؛ باید از مشارکت همگانی بهره ببریم. وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه ۲ دغدغه مهم سلامت دانشآموزان و ارائه آموزش باکیفیت را داریم، اظهار کرد: باید راهی را مییافتیم که این ۲ حق بزرگ اساسی تامین شود. به مجموعه توانمند و با صلاحیت وزارت بهداشت اعتماد کردیم؛ آنان بازگشایی را با رعایت پروتکلها مجاز دانستهاند و هر زمان تدبیر دیگری کنند خود را برای عمل به آن آماده کردهایم. حاجیمیرزایی افزود: رعایت فاصله بین دانشآموزان، استفاده از ماسک، کوتاه کردن زنگ کلاسها و رعایت موارد بهداشتی در سرویس مدارس از جمله پروتکلهایی هستند که با جدیت دنبال میشوند. وی با بیان اینکه درباره آموزش، به حضور دانشآموزان اولویت دادیم، گفت: مدرسه یک ساختمان نیست، مدرسه جایگاه شکلگیری شخصیت و هویت دانشآموزان و توسعه مناسبات اجتماعی و کسب مهارتهای اجتماعی است و تاثیرات تربیتی آن عمیقتر از تاثیرات آموزشیاش است. وزیر آموزشوپرورش همچنین با بیان اینکه گرفتن مدرسه از دانشآموز، تضییع حیات اجتماعی است و به مراحل رشد و تکوین شخصیت آنها آسیب میرساند، گفت: باید مدرسه جان بگیرد و نبض آن با حضور دانشآموزان بتپد. حاجیمیرزایی در ادامه تاکید کرد: باید همه در میدان باشیم، نگرانی خانوادهها را درک میکنیم اما به ظرفیتهای بالای جامعه اطمینان داریم.
* انتقاد رئیسکل نظام پزشکی از بازگشایی «حضوری» مدارس
وزیر آموزشوپرورش در حالی بر حضور دانشآموزان در مدارس تاکید دارد که رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامهای به وی بازنگری در ابلاغیه اخیر این وزارتخانه درباره بازگشایی حضوری مدارس را خواستار شد و بر لزوم اهتمام بیشتر به استفاده از آموزش در فضای مجازی و از راه دور در شرایط کرونا تاکید کرد. محمدرضا ظفرقندی در نامهای به وزیر آموزشوپرورش با اشاره به شرایط قرمز و هشدار استانها و تاکید آموزشوپرورش بر بازگشایی حضوری مدارس در همه سطوح و نگرانی خانوادهها و جامعه پزشکی آورده است: علت این تصمیم غیرمنتظره هر چه هست با شرایط خطیر بیماری کرونا و سلامت دانشآموزان و خانواده آنها سازگاری ندارد و یقینا موجب تحمیل بیماران بیشتر بر جامعه پزشکی، پرستاری و کادر درمان خواهد شد. شما بخوبی واقفید که در شرایط حضور دانشآموزان در مدرسهها بویژه در پایه دبستان بهرغم ابلاغ بخشنامهها، امکان عملی و مطمئن رعایت اصول سهگانه محافظتی و بهداشتی (شفا) میسر نیست». وی در بخش دیگری از این نامه آورده است: «موارد ذکر شده در بخشنامه ابلاغی معاون جنابعالی هم از جهات متعدد غیرعلمی و دارای تناقض است. اکثر موارد تسری بیماری در دوره بدون علامت (کمون) است و لذا عدم حضور دانشآموزان در ایام علامتدار حلال مشکل انتقال بیماری نیست. عدم حضور مراقب بهداشتی در بسیاری از مدارس و نیز عدم آمادگی خانوادهها و مدارس برای تنظیم برنامههای ابلاغی درباره بازگشایی حضوری و رفت و آمد دانشآموزان و... نیز مزید بر علت است. لازم به ذکر است اکثر کشورهایی که در کنترل این بیماری شرایط بسیار بهتری از ایران دارند و حتی مرگومیر ناشی از کرونا در آن کشورها کمتر از یکصدم موارد در کشور ما است، هنوز درباره بازگشایی حضوری مدارس تامل و احتیاط میکنند».
در بخش دیگری از نامه ظفرقندی آمده است: «جناب آقای وزیر! از نظر علوم اپیدمیولوژی و بهداشت، در شرایط همهگیری بیماریهای واگیر نخستین محلهایی که باید تعطیل شوند مدارس و آخرین محلهایی که بازگشایی میشوند مدارس هستند. اینجانب به عنوان فردی که سالها در مدارس کشور تدریس کرده و افتخار معلمی داشته و با شرایط واقعی مدارس و تجمع دانشآموزان آشنا هستم و امروز به عنوان نماینده جامعه خدوم پزشکی کشور و به منظور حفظ سلامت مردم و عبور از شرایط بحرانی موجود، ضمن اعلام نگرانی و هشدار درباره عواقب این تصمیم و مسؤولیتها و تبعات ناشی از آن، به طور جد درخواست بازنگری در ابلاغیه اخیر و اهتمام بیشتر به استفاده از آموزش در فضای مجازی و از راه دور را دارم. امید است با در نظر گرفتن راهبرد اولویت سلامت دانشآموزان و مردم بر امور دیگر و شرایط خطیر پیش رو بویژه در فصل پاییز، تصمیم صحیح و مبتنی بر تجربیات علمی مدنظر و عمل قرار گیرد».
* خبرنگار
***
[از «پادگانی نیستم» تا دستور به پادگانی شدن مدارس]
حسن روحانی روز گذشته در آیین بازگشایی مدارس اظهار داشت: امسال سال انضباط دقیق دانشآموزان است، چیزی شبیه پادگانهای آموزشی نیروهای مسلح. رئیسجمهور در حالی از مدیریت پادگانی مدارس در سال تحصیلی جدید سخن میگوید که در مناظرات انتخاباتی سال 92 اظهار داشت: هیچوقت پادگانی فکر و عمل نکردم. جزو افرادی هستم که حقوق خواندم. من سرهنگ نیستم، حقوقدان هستم. به نظر میرسد حسن روحانی بعد از قریب به 8 سال به این نتیجه رسیده که شرایط کشور گاهی نیاز ضروری به مدیریت پادگانی دارد. اظهارات روز گذشته حسن روحانی به وضوح آشکار کرد وی در سال 92 سعی داشت با دوگانهسازی واژگانی بین «رویکرد پادگانی» و «رویکرد حقوقدانی» دست به یک فضاسازی روانی بزند و از این دوگانهسازی جعلی به سود خود بهره ببرد، در حالی که تجربه کشورداری او را وادار به این اعتراف کرد که رویکرد پادگانی، لزوما بار معنایی منفی ندارد و گاهی شرط لازم و رکن اساسی مدیریت کشور در برهههای حساس زمانی است. از سویی با آنکه خیلیها معتقدند بازگشایی مدارس در شرایط سخت کرونا احتمال شیوع این بیماری را در کشور تشدید میکند اما رئیسجمهور که خود حاضر نشد به صورت حضوری زنگ مدارس را به صدا درآورد(!) تاکید دارد به هر شکل ممکن مدارس باید باز باشد. رئیسجمهور گفت: سال تحصیلی جدید با شیوه و دقت جدید، با ایثار و فداکاری بیشتر و با نظم و انضباط بیشتر برگزار میشود. امسال سال انضباط دقیق دانشآموزان است، چیزی شبیه پادگانهای آموزشی نیروهای مسلح. حسن روحانی در آیین آغاز سال تحصیلی جدید که به صورت ویدئوکنفرانس و از راه دور برگزار شد، گفت: برای ما مهم است روند آموزش در کشور جریان داشته باشد. امروز هم به مدد همه خانوادهها و دانشآموزان عزیز و معلمان گرانقدر ثابت میکنیم که دوگانگی آموزش - سلامت و خانه- مدرسه غلط است. روحانی تصریح کرد: دقتها در روند حفظ سلامت دانشآموزان بیشتر خواهد بود، چرا که یک دشمن طبیعی یعنی ویروس کرونا هم در کشور حضور دارد و این کار بر دوش معلمان، مدیران مدارس و خانوادههاست. وی اظهار داشت: ما میخواهیم بگوییم آموزش در کشور ما در سختترین شرایط تعطیل نمیشود. وی افزود: هر کسی معتقد است که آموزش باید تعطیل شود یعنی رشد و تعالی نوجوانان باید تعطیل شود و این روند توقفناپذیر است. رئیسجمهور گفت: مهارتآموزی دانشآموزان برای سلامت خود در شرایط کرونا یکی از وظایف مهم معلمان عزیز ما است، یعنی قبل از آنکه هر درسی در کلاس آغاز شود، ستاد ملی کرونا و همه ما از معلمان عزیز میخواهیم که هر کلاس با توصیه به رعایت پروتکلهای بهداشتی آغاز شود. قبل از آغاز هر کلاس ۵ دقیقه آن به موضوع سلامت و اولویت آن اختصاص یابد. وی با تاکید بر اینکه امسال آموزش سبکوسیاق جدیدی به خود میگیرد که شامل کوتاه، خلاصه و کپسولی کردن آموزش در کوتاهترین زمان است که اساس آموزش خواهد بود، تصریح کرد: آموزش امسال با سالهای دیگر متفاوت است. ممکن است معلمان مجبور شوند برخی از تکالیفی را که قبلا دانشآموز در کلاس انجام میداده است به خانه محول کنند تا آن تکالیف را در خانه انجام دهد. روحانی تاکید کرد: ممکن است آموزش حضوری به علت جمعیت کلاس و لزوم فاصلهگذاری یک روز در میان باشد. باید وسایلی را فراهم کنیم تا دانشآموز در روزی که در مدرسه حاضر نیست، از طریق فضای مجازی در کلاس حضور داشته باشد. هنر ما این است که همه دانشآموزان در ساعت مدرسه همهروزه یا به صورت فیزیکی یا از طریق مجازی در کلاس درس حضور داشته باشند. کلاسها برخی در خدمت معلم و در مدرسه و برخی در منزل از طریق فضای مجازی و صداوسیما به طور کامل برگزار میشود. رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: اگر شبههای در سلامت دانشآموز وجود دارد، او را به منزل بازگردانند و اگر اعضای خانوادهای مبتلا به کرونا شدهاند حق ندارند فرزند خود را به مدرسه بفرستند. روحانی با طرح سوالی برای 5/14 میلیون جمعیت دانشآموزی کشور اظهار داشت: از همه دانشآموزان که امروز آغاز سال تحصیلی را جشن میگیرند، سوال من این است که فرزندانم، برای مقابله با ویروس کرونا چگونه باید به اعضای خانواده خود، همکلاسیها، مدرسه و دوستان یاری و کمک کنید؟ امیدوارم بهترین پاسخها را از طرف دانشآموزان عزیز دریافت کنیم.