دولت عقبنشینی کرد، وزیر آموزشوپرورش: الزامی برای حضور دانشآموزان در مدارس نیست
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «وطن امروز»:
دولت پس از ۷ ماه هنوز زیرساختهای آموزش از راه دور را فراهم نکرده است
اسدالله خسروی*: با آنکه وزارت آموزشوپرورش در آغاز سال تحصیلی جدید حضور دانشآموزان در مدارس را ضروری عنوان کرد اما بیم ابتلا به ویروس کرونا باعث شد طی 3-2 روز اخیر کمتر از 10 درصد دانشآموزان به مدرسه بروند.
به گزارش «وطن امروز»، مشاهدات عینی از عدم حضور دانشآموزان در مدارس بیانگر آن است که دولت و در ذیل آن آموزشوپرورش به جای تاکید بر حضور دانشآموزان در کلاسهای درس، بهتر است انرژی خود را صرف آموزش کیفی از راه دور کند، چرا که خیلی از والدین حاضر نیستند با فرستادن جگرگوشههایشان به مدرسه بلای کرونا را به جان بخرند.
اگر چه پرسنل وزارت آموزشوپرورش موظف به حضور در مدارس برای تعلیم هستند اما گویا اصرار دولت بر حضور دانشآموزان در مدارس به این دلیل است که عدم حضور آنها در کلاسهای درس مشکلات زیادی را پیش پای کارکنان و کارمندان دولت میگذارد. این اصرار اما در حالی بود که در روزهای اخیر بخشی از معلمان نیز از حضور در مدرسه امتناع کردند. خانم شکوهی در تماس با خبرنگار روزنامه «وطن امروز» میگوید: «صبح وقتی فرزندانمان را به مدرسه بردیم، معلم نیامده بود. وقتی از مسؤولان مدرسه پیگیری کردیم گفتند معلم گفته در این وضعیت کرونایی به مدرسه نمیآید». این نکته اما در حالی است که ظاهرا تعداد معلمانی که در این شرایط حاضر به حضور بر سر کلاسها نشدهاند نیز کم نبوده است. از طرفی این روزها که والدین دانشآموزان نگران تحصیل و سلامت فرزندانشان هستند میگویند «چه طور ممکن است نگران رفتن فرزندانمان به مدرسه نباشیم در حالی که شخص رئیسجمهور خودش برای نواختن زنگ آغاز سال جدید تحصیلی حاضر نشد به جمع دانشآموزان بیاید؟» سردرگمی وزارت آموزشوپرورش در سال تحصیلی جدید تا جایی است که با وجود اصرار وزیر آموزشوپرورش بر تحصیل حضوری دانشآموزان در مدارس، وی دیروز از موضع خود عقب نشست و در سخنانی اعلام کرد حضور دانشآموزان در مدارس «اجباری» نیست.
محسن حاجیمیرزایی درباره وضعیت حضور دانشآموزان در مدارس اظهار کرد: از اول نیز نگفتیم که الزامی به حضور دانشآموزان هست، بلکه گفتیم اولویت و ترجیح ما، آموزش حضوری است و به دلایل متعددی، آموزش حضوری را متناسبتر ارزیابی کرده و در همه مدارس هم آموزش حضوری را عرضه میکنیم. وی ادامه داد: شنیده شد برخی مدارس غیردولتی و حتی برخی مدارس دولتی الزام کرده بودند که دانشآموزان حتما باید در مدرسه حضور پیدا کنند و ما اعلام کردیم که وظیفه ما ارائه خدمات آموزشی به همه دانشآموزان است و باید بهگونهای عمل کنیم که هیچ دانشآموزی از آموختن محروم نباشد و ترجیح ما هم این است که افراد به صورت حضوری بیایند؛ به جهت اینکه کارکرد مدرسه تنها کارکرد آموزشی نیست، بلکه کارکرد پرورشی نیز دارد و محتوای آموزشی هم به طور حضوری با کیفیت بهتری عرضه میشود، چرا که ارتباط چهره به چهره معلم و دانشآموز فوقالعاده مهم است.
حاجیمیرزایی اضافه کرد: اگر کسانی به هر دلیلی نمیتوانند از آموزش حضوری استفاده کنند یا بیمار هستند یا بیماری زمینهای دارند یا خانوادهشان نگرانی دارد، میتوانند از آموزشهای دیگری که ما پیشبینی کردیم، استفاده کنند؛ ما آموزش تلویزیونی را تحت عنوان مدرسه تلویزیونی ایران پیشبینی کردیم که تمام محتوای درسی را یاد میدهیم، ضمن اینکه «شاد» را راهاندازی کردیم که دانشآموزان و معلمان میتوانند از آن طریق کار آموزش را دنبال کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که «برای برخی دانشآموزان هنوز «شاد» بهروز نشده است و برخی هم دسترسی ندارند، چه باید کرد؟» گفت: نسخه جدید «شاد» پنجشنبه گذشته نهایی شد و باید اطلاعات بیش از 12 میلیون دانشآموز بارگذاری شده و به سامانه دانشآموزان(سناد) متصل شود و همچنین محتوای آموزشی «شاد» با یک آرایش و تقسیمبندی دیگری در اختیار دانشآموزان قرار گیرد که این کارها انجام شده است و فکر میکنم ظرف 24 ساعت آینده هیچ مشکلی در اتصال به «شاد» نداشته باشیم.
وزیر آموزشوپرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا دانشآموزان میتوانند در مدرسه حضور پیدا نکنند؟» تصریح کرد: هیچکس مجاز نیست دانشآموزان را ملزم به حضور در مدرسه کند؛ اگر کسانی به هر دلیلی ترجیح میدهند که به صورت غیرحضوری آموزش ببینند، اشکالی ندارد و ما به صورت غیرحضوری آموزش آنها را ارائه میکنیم اما به هر صورت، آموزش حضوری در مدارس ما برقرار خواهد بود و هر تعداد از دانشآموزان که مراجعه کنند ما اولویت را به آموزش حضوری میدهیم.
وی با بیان اینکه مدارس سراسر کشور فعال است و آموزش حضوری در آنها جریان دارد، گفت: گزارشهایی که از استانها دارم، در خیلی از مدارس از آموزش حضوری استقبال شده است؛ دانشآموزان هم 7 ماه از هم دور بودند و میآیند.
حاجیمیرزایی ادامه داد: نگرانیای افراد و والدین در زمینه ملاحظات بهداشتی دارند که معتقدم میتوانیم به بچههایمان اعتماد کنیم و آگاهیهای آنها را بالا ببریم؛ بالاخره آنها باید زندگی کنند و در جامعه ارتباط داشته باشند. باید بتوانیم با حفظ پروتکلها و دستورالعملهای بهداشتی، فعالیتهای خود را انجام دهیم و مصمم هستیم که همه دستورالعملهای بهداشتی را در مدارس اجرا کنیم. قطعا مسؤولان ما و مسؤولان وزارت بهداشت بر اجرای این دستورالعملها در مدارس نظارت خواهند کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا در مناطق قرمز، زرد و سفید در این زمینه تفاوتی وجود ندارد؟» اظهار کرد: در گفتوگویی که با مسؤولان وزارت بهداشت داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که همه مناطق کشور را به 2 دلیل یکسان ببینیم؛ اول اینکه احتمال انتقال از وضعیت سفید به زرد و زرد به قرمز بالاست و مسؤولان وزارت بهداشت معتقدند در برخی مواقع، نگرانیمان از مناطق سفید بیشتر است به جهت اینکه ممکن است مردم نگران نباشند و مراقبت نکنند و آنجا هم شیوع پیدا کند، لذا تأکیدشان این بود که در همه جا یک مقررات را اعمال کنیم و آن مقررات، مقررات سختگیرانه باشد و ما هم این مقررات سختگیرانه را اعلام میکنیم.
وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: نکته دوم این است که اگر بخواهیم مقرراتمان را در وضعیتهای مختلف متفاوت کنیم، با توجه به اینکه وزارتخانه بزرگی هستیم و معلمان ما از مناطق مختلف به دیگر مناطق میروند، دائما با این سوال مواجه میشویم که اگر امروز قرمز شد چه کنیم؟ فردا چه میشود؟ دائما یک تردید، ابهام و سوال برای خانوادهها و فرهنگیان است، بنابراین قرار شد همه مناطق را یکسان فرض کنیم و در سختترین شرایط، دستورالعملها را ارائه کنیم.
وی درباره تصمیم بازگشایی مدارس هم تصریح کرد: این تصمیم، تصمیم وزارت آموزشوپرورش نیست؛ تصمیم به آغاز سال تحصیلی در 15 شهریور و ترجیح آموزش حضوری و رعایت پروتکلهای بهداشتی، تصمیم ستاد ملی کروناست و ما هم مجری تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم.
* روزه سکوت وزارت بهداشت در واکنش به بازگشایی مدارس
عدم واکنش وزارت بهداشت به بازگشایی مدارس در روزهایی که کرونا در سراسر ایران همچنان جان میگیرد، برای مردم بسیار عجیب است، چرا که مسؤولان بهداشتی و جامعه پزشکی تا قبل از 15 شهریور تاکید داشتند حضور در تجمعات 10 نفره و دورهمیها، شیوع کرونا را تشدید میکند اما اکنون که حدود 15 میلیون دانشآموز قرار است به مدرسه بروند، هیچ واکنشی از وزارت بهداشت به گوش نمیرسد. البته رئیسکل سازمان نظامپزشکی در نامهای به وزیر آموزش و پرورش، ضمن اعلام نگرانی و هشدار درباره بازگشایی حضوری مدارس و تبعات ناشی از آن، اهتمام بیشتر به استفاده از آموزش در فضای مجازی و از راه دور را درخواست کرد. ظفرقندی در این نامه، علت این تصمیم غیرمنتظره (بازگشایی مدارس) را نامشخص خوانده و از نگرانی شدید جامعه پزشکی از این بازگشاییها خبر داده است. با وجود این، مسؤولان آموزشوپرورش همچنان بر بازگشایی حضوری مدارس تأکید دارند و وزیر آموزشوپرورش نیز این بازگشایی را در تفاهم با وزارت بهداشت دانسته و وزارت بهداشت نیز نسبت به این اظهارنظر، تاکنون پاسخ روشنی نداده است.
* خبرنگار
***
[احضار وزیر آموزشوپرورش به مجلس برای پاسخگویی به نمایندگان ملت]
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: کمتوجهی وزارت آموزشوپرورش به نحوه تحصیل دانشآموزان در سال جدید موجب شد تا وی برای پاسخگویی به نمایندگان مردم به مجلس احضار شود. احمد نادری در گفتوگو با «وطن امروز» با بیان اینکه وزارت آموزشوپرورش در برنامهریزی آموزش سال تحصیلی جدید، دچار سردرگمی شده است، اظهار داشت: کمتوجهی به شیوع کرونا در جامعه و اصرار بر حضور دانشآموزان برای تحصیل در مدارس در این شرایط سخت کرونایی پذیرفتنی نیست، چرا که وزارت آموزشوپرورش حتی زیرساختهای لازم آموزش از راه دور را در کشور بخوبی ایجاد نکرده است. وی با بیان اینکه مجلس با مجریان ناکارآمد تعارفی ندارد و وزرای ناتوان باید پاسخگوی کمکاری عملکرد خود و عوامل زیرمجموعه وزارتخانه باشند، گفت: با وجود هشدارهای جدی جامعه پزشکی نسبت به جلوگیری از تشدید شیوع کرونا در کشور اما کنکور سراسری با فشار رئیسجمهور برگزار شد و اکنون نیز که خیلی از استانهای کشور در وضعیت قرمز و زرد کرونایی به سر میبرند، تاکید میشود که مدارس باید باز باشد. این رویکرد دولت بازی با جان مردم و تولید نارضایتی است که وزیر آموزشوپرورش اکنون باید پاسخگوی چنین وضعیتی باشد. عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به عقبنشینی وزیر آموزشوپرورش از حضور اجباری دانشآموزان در مدارس اشاره کرد و افزود: اینکه وزیر آموزشوپرورش مدعی است وی از ابتدا نگفته است دانشآموزان باید حضوری در مدارس تحصیل کنند، بیانی اشتباه است، چرا که اسناد بخشنامه ابلاغی وزارت آموزشوپرورش در این زمینه موجود است. وی افزود: در این بخشنامه آمده است که با توجه به شیوع ویروس کرونا، کشور باید به ۳ بخش سفید، زرد و قرمز تقسیمبندی شود؛ دانشآموزانی که در مناطق سفید هستند باید به مدرسه بروند، همچنین در مناطق زرد نیز آموزش باید به صورت ترکیبی یعنی از طریق فضای مجازی یا حضور یکسوم دانشآموزان انجام شود و در مناطق قرمز آموزش باید کاملا مجازی باشد. نادری با بیان اینکه دولت پس از 7 ماه فرصت، هنوز زیرساختهای آموزشی لازم از راه دور را در کشور ایجاد نکرده است، گفت: از اسفندماه سال گذشته مدارس به صورت اسمی تعطیل شد اما دولت تاکنون نتوانسته است تمام و کمال زیرساختهای آموزش مجازی را در کشور مهیا کند تا جایی که اکنون 3 میلیون و 500 هزار دانشآموز از ابزار ارتباطی برای آموزش از راه دور محروم هستند.