printlogo


کد خبر: 224109تاریخ: 1399/6/20 00:00
اخبار

سوءقصد به جان معاون اول رئیس‌جمهور افغانستان
وزارت کشور افغانستان اعلام کرد صبح دیروز کاروان خودروهای «امرالله صالح»، معاون اول رئیس‌جمهور این کشور در شهر کابل مورد حمله قرار گرفته اما در این حمله به وی آسیبی نرسیده است. به گفته پلیس، این انفجار حوالی ساعت ۷:۳۵ دقیقه‌ صبح دیروز در منطقه چهارراه تایمی سابقه در حوزه‌ چهارم امنیتی شهر کابل رخ داده است. «طارق آرین»، سخنگوی وزارت کشور افغانستان نیز گفته است 10 کشته و ۱۲ زخمی از محل رویداد به بیمارستان منتقل شده‌اند. دفتر معاون رئیس‌جمهور افغانستان اعلام کرد در این انفجار 3 نفر از افراد وابسته به صالح مجروح شده‌اند اما به او آسیبی نرسیده است. پس از وقوع این حمله، امرالله صالح در پیام ویدئویی اعلام کرد که بر اثر این حمله چندین محافظ وی مجروح شده و وی نیز به صورت سطحی زخمی شده است. وی از تمام کسانی که در این حمله به آنها خسارت جانی و مالی وارد شده، عذرخواهی کرده است. شماری از مقامات و چهره‌‌های سیاسی افغانستان از جمله «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان پس از وقوع این انفجار در مکان معاونت اولی در ارگ افغانستان حضور یافته و با امرالله صالح دیدار کردند. صالح به صورت سطحی و از ناحیه دست چپ زخمی شده است. فرد یا گروهی تاکنون مسؤولیت این حمله را برعهده نگرفته، طالبان نیز در پیامی دست داشتن در این حمله را رد کرده است. 
***
احتمال سازش 2 کشور عربی دیگر با صهیونیست‌ها
وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی دیروز در گفت‌و‌گو با رسانه‌های رژیم صهیونیستی از احتمال بسیار بالای سازش کشورهای عربی دیگر با رژیم صهیونیستی خبر داد. الی کوهن در این باره گفت:‌ افزون بر امارات عربی متحده، برآورد می‌کنم که تا پایان سال 2 کشور [حاشیه] خلیج [فارس] با اسرائیل توافق صلح امضا کنند. این اظهارات در حالی است که خبرگزاری رسمی امارات، دیروز (چهارشنبه) اعلام کرد مراسم امضای توافقنامه عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ابوظبی روز سه‌شنبه هفته آینده (۱۵ سپتامبر برابر با ۲۵ شهریور) در کاخ سفید برگزار خواهد شد. رژیم صهیونیستی و امارات ۲۳ مرداد با وساطت آمریکا، بر سر عادی‌سازی کامل روابط به توافق رسیدند و قرار است طی چند ماه آینده، سفارتخانه‌های 2 طرف باز و این توافق نیز در کاخ سفید پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا امضا شود. 
***
احتمال بی‌خانمانی یک میلیارد نفر در جهان تا سال ۲۰۵۰
اندیشکده استرالیایی اقتصاد و صلح‌(IEP)  که سالانه شاخص‌هایی درباره وضعیت صلح و تروریسم در جهان ارائه می‌کند، با انتشار گزارشی نوشته تا سال ۲۰۵۰ بیش از یک میلیارد نفر در جهان به دلیل تغییرات محیطی، درگیری‌ها و ناآرامی‌های مدنی با بحران بی‌خانمانی مواجه خواهند شد. مرکز «ثبت تهدید زیست‌محیطی» با استفاده از داده‌های سازمان ملل و منابع دیگر، 8 نوع تهدید زیست‌محیطی را ارزیابی می‌کند و همچنین پیش‌بینی می‌کند چه مناطق و کشور‌هایی در جهان بیشتر در معرض خطر قرار دارند. این اندیشکده استرالیایی با جمع‌آوری این داده‌ها، گزارش خود را در این باره ارائه کرده است. اندیشکده اقتصاد و صلح استرالیا گزارش داده با توجه به این پیش‌بینی که جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰، به ۱۰ میلیارد نفر می‌رسد و تقلا برای دستیابی به منابع طبیعی افزایش می‌یابد و همچنین درگیری و جنگ نیز شدت می‌گیرد، بنابراین ممکن است 2/1 میلیارد نفر از مردم مناطق صحرای جنوب آفریقا، آسیای مرکزی و غرب آسیا مجبور شوند تا سال ۲۰۵۰ دست به مهاجرت بزنند. در ادامه گزارش این اندیشکده آمده است، عوامل زیست‌محیطی و درگیری‌ها موجب بی‌خانمانی حدود ۳۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ شد. در این گزارش آمده، در حالی که برخی کشور‌ها مانند هند و چین در دهه‌های آینده با کمبود آب آشامیدنی بیشتر تهدید می‌شوند اما برخی کشور‌های دیگر مانند موزامبیک، کنیا و ماداگاسکار با چند تهدید کشنده مواجه خواهند شد؛ از جمله اینکه توانایی خود برای مقابله با این تهدید‌ها را از دست می‌دهند. 
***
اعتراف نظامیان میانمار به نسل‌کشی مسلمانان
نظامیان میانمار برای نخستین‌بار به جنایت ارتش این کشور علیه مسلمانان «روهینگیا» اعتراف کردند. شبکه «الجزیره» در این باره گزارش کرد، یکی از گروه‌های حقوق بشری اعلام کرد 2 نفر از نظامیانی که از ارتش میانمار جدا شده‌اند، در یک کلیپ ویدئویی شهادت دادند به آنها دستور قتل و تجاوز به مسلمانان «روهینگیا» داده شده بود. این نخستین‌بار است که نظامیانی که در قتل‌عام و تجاوز و جنایت ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در شمال «راخین» مشارکت داشتند، به اینگونه اقدامات شنیع خود اعتراف می‌کنند و گروه حقوق بشری تصریح کرد که این نظامیان میانمار می‌توانند شواهد مهمی را برای تحقیقات بیشتر در اختیار دادگاه جرائم بین‌المللی ارائه کنند. از آگوست ۲۰۱۷ تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا برای فرار از جنایات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در استان راخین به بنگلادش گریخته‌‌اند. دولت میانمار تمام اتهامات مبنی بر مشارکت نیروهای امنیتی این کشور در تجاوز و قتل‌های گسترده و سوزاندن هزاران خانه مسلمانان روهینگیا را انکار می‌کند. شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ سازوکار مستقل تحقیقاتی را راه‌اندازی کرد تا شواهدی را درباره جرائم بین‌المللی در میانمار برای استفاده در دادرسی‌های بعدی، جمع‌آوری کند. اواخر خردادماه امسال، تعداد زیادی از گروه‌های حقوق بشری سراسر جهان از دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند درخواست کردند گزارش‌های مربوط به نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا در میانمار را برای اطلاع عموم منتشر کند. 

Page Generated in 0/0053 sec