printlogo


کد خبر: 224149تاریخ: 1399/6/20 00:00
اخبار

مهم‌ترین ابزار قضا در دستگاه قضایی علم، دانش و فقه است
آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی در آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه تهران اظهار کرد: انسان سالک اگر شناخت در حوزه‌های خداشناسی، دین‌شناسی، هستی‌شناسی و آسیب‌شناسی را پیشه کرد، یک انسان عالم و دانشمند است. رئیس قوه‌قضائیه با اشاره به سخنان ائمه اطهار(ع) مبنی بر «الْعِلْمُ عِلْمانِ: عِلْمٌ مَطْبوعٌ وَ عِلْمٌ مَسْموعٌ»، گفت: فقیه به کسی گفته می‎شود که فقه در جان او نشسته باشد و سرشت او با فقه در‌آمیخته شود. وی مهم‌ترین ابزار قضا در دستگاه قضایی را علم، دانش و فقه دانست و افزود: لازمه بنا کردن دستگاه قضایی بر فقه و حقوق اسلامی این است که نسبت به فقه و دانش قضایی کاملا به روز و بهنگام باشد و مسائل بسیار مهمی را بتواند پاسخ دهد که البته در این زمینه بسیار کار شده است. آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: امروز ما منابع عظیمی را در اختیار داریم اما فرق زمان ما با زمان «صاحب جواهر» و صاحبان بسیاری از کتب فقهی آن است که آن موقع دین حکومت نمی‌کرد اما امروز دین در متن جامعه آمده و دارد حکومت می‌کند، لذا به‌ رغم همه تلاشی که بزرگان فقها انجام دادند و فروعات بسیاری را مطرح کردند، هنوز سوالات بسیاری بی‌پاسخ است. وی افزود: مبانی و منابع پاسخگویی به سوالات موجود است و باید کار اجتهادی و فقهی انجام شود. امروز ما در دستگاه قضا هزاران سوال پیش روی قضات داریم که پاسخ آن را از حوزه‌ها و فقها و مراجع استمداد می‌کنیم و خدمت آنها می‌فرستیم. در حال حاضر مجلدات پرسمان حقوقی و فقهی و مدنی بسیاری در حوزه‌های کیفری وجود دارد؛ بخش قابل توجهی از موضوعات در حوزه استفتا از مراجع و مقام معظم رهبری کار شده و بحث‌های استدلالی خیلی خوبی ارائه کرده‌اند اما باز هم ما مسائل بسیاری پیش رو داریم. 
***
قالیباف: کمیسیون حقوقی و قضایی باید زودتر شکل بگیرد
رئیس مجلس گفت: در شرایط کنونی چاره‌ای نداریم جز اینکه کمیسیون حقوقی و قضایی شکل بگیرد. محمود احمدی‌بیغش، نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس جهت تشکیل کمیسیون حقوقی و قضایی اظهار داشت: داوطلبان عضویت در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در این دوره به حد نصاب نرسیده‌اند و باید بررسی کنیم چرا نمایندگان برای عضویت در کمیسیون حقوقی و قضایی رغبت ندارند. وی افزود: علت این مساله این است که نهاد یا سازمانی پاسخگوی این کمیسیون نیست. در ادامه قالیباف پاسخ داد: الان باید آیین‌نامه داخلی مجلس اصلاح شود که تبصره یک آیین‌نامه داخلی مجلس در این راستا مورد اصلاح قرار گرفت. قالیباف ادامه داد: در شرایط کنونی چاره‌ای نداریم جز اینکه کمیسیون حقوقی و قضایی شکل بگیرد و ان‌شاءالله آیین‌نامه داخلی مجلس به طور اساسی اصلاح خواهد شد که در دستور کار کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی است. 
***
دشمنان از آزمودن اراده و قدرت ارتش و سپاه پرهیز کنند
فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیا(ص) گفت: مولفه‌های قدرت و روش استفاده از آن را آموخته‌ایم و امیدواریم دشمنان از آزمودن اراده و قدرت ارتش و سپاه ما پرهیز کنند. سردار سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیا(ص) در جمع فرماندهان ارتش در منطقه رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ که از روز آینده (امروز پنجشنبه) در سواحل مکران برگزار خواهد شد، با بیان اینکه مشاهده توانمندی‌ها و آمادگی‌های رزمی ارتش جمهوری اسلامی ایران موجب مباهات است، تاکید کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از 4 دهه و مواجهه با بحران‌های امنیتی اوایل انقلاب و بعد 8 سال دفاع‌مقدس، از قدرت و توان آمادگی رزمی بسیار مناسبی برای پاسخ به تهدیدات برخوردار شده است. سردار سرلشکر رشید در ادامه اظهار داشت: بزرگ‌ترین دستاورد تجربه جنگ و دفاع‌مقدس ملت شریف ایران و نیروهای مسلح به مدت ۸ سال، ضرورت برخورداری از آمادگی دفاعی و استفاده از قدرت نظامی برای پاسخ قدرتمندانه به تهدیدات است. وی افزود: فرزندان رشید ایران عزیز شاکله قدرت دفاعی کشور را بر پایه فرهنگ عاشورایی، میراث ملی-تاریخی و راهبرد دوران دفاع‌مقدس بنا کرده‌اند تا مانع اشتباه محاسباتی متجاوزان به این سرزمین شوند. فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیا(ص) همچنین تصریح کرد: برای ما ارتشی‌ها و سپاهی‌ها، موجب افتخار است که دشمنان به جای خرسندی و فرصت‌طلبی در استفاده از ضعف‌ها و آسیب‌پذیری‌های‌ دفاعی ما پس از پیروزی انقلاب، امروز از قدرت فرزندان نسل انقلاب و جنگ در هراس به سر می‌برند. وی در پایان خاطرنشان کرد: مولفه‌های قدرت و روش استفاده از آن را در درون تجربه‌های بحران جنگ آموخته‌ایم و امیدواریم دشمنان از آزمودن اراده و قدرت ارتش و سپاه ما پرهیز کنند. 
***
محکومیت سوءقصد به جان معاون رئیس‌جمهور افغانستان
سخنگوی وزارت امور خارجه سوء‌قصد به معاون اول رئیس‌جمهور افغانستان را اقدامی از سوی دشمنان صلح و ثبات در افغانستان دانست. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه حمله تروریستی صبح دیروز به کاروان حامل معاون اول رئیس‌جمهور افغانستان را محکوم کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه این سوءقصد را با توجه به در پیش بودن گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، اقدامی از سوی دشمنان صلح و ثبات در افغانستان دانست. 

Page Generated in 0/0069 sec