printlogo


کد خبر: 224313تاریخ: 1399/6/24 00:00
رئیس‌جمهور در مراسم آیین بازگشایی دانشگاه‌ها با اشاره به همزمانی تحریم‌ها و کرونا:
روز تاب‌آوری مضاعف ملت است!

گروه سیاسی: حسن روحانی با اشاره به اینکه دانشگاه نقش مهمی در اعتماد و امید‌آفرینی دارد، علت اعتماد امروز مردم را قطع نشدن برق و آب در شرایط تحریم و کرونا دانست! 
به گزارش «وطن امروز»، آیین بازگشایی دانشگاه‌ها روز گذشته در شرایطی متفاوت از سال‌های پیشین برگزار شد. تالار علامه امینی دانشگاه تهران این بار میزبان سخنرانی مجازی رئیس‌جمهور برای میهمانان خود بود؛ مساله‌ای که البته با اعتراضاتی از سوی دانشجویان و برخی مسؤولان دانشگاهی از جمله رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران مواجه شد. از سویی تعدادی از دانشجویان با برگزاری تجمعاتی محدود در محوطه دانشگاه تهران شکایت خود را نسبت به غیبت رئیس‌جمهور در این مراسم عمومی و تصمیم به برگزاری حضوری بسیاری از کلاس‌های درس اعلام کردند و از سوی دیگر عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران که از سخنرانان این برنامه بود با بیان اینکه در روز‌های ابتدایی ویروس کرونا شرایطی داشتیم که حتی وسایل حفاظتی در اختیار نداشتیم و در بعضی بیمارستان‌ها رؤسای بیمارستان برای افزایش تاب‌آوری همکاران، حتی از وسایل حفاظت شخصی استفاده نمی‌کردند، با کنایه نسبت به غیبت رئیس‌جمهور در این جلسه گفت: بهتر بود رئیس‌جمهور در برنامه آغاز سال تحصیلی حضور فیزیکی داشتند تا روحیه کادر درمان عوض می‌شد و خستگی از تن ما بیرون می‌رفت. با این حال رئیس‌جمهور در آغاز سخنانش که از طریق ارتباط ویدئویی پخش می‌شد، علت عدم حضور خود در جمع حضار را رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواند و گفت: چه کنیم که اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی برای همه ما لازم الاجراست و من از روز اول مواجهه با کرونا خودم را موظف می‌دیدم در شرکتم در مجامع و برنامه‌ها پروتکل‌ها را رعایت کنم و معتقدم پروتکل‌شکنی در ذهن ما نباید باشد، ولو اینکه در برخی موارد اجرای پروتکل با عواطف انسان سازگاری ندارد.  مجموعه این عوامل و صحبت‌های رد‌و‌بدل‌ شده، آخرین سخنرانی حسن روحانی به مناسبت آیین بازگشایی دانشگاه‌ها را همانند سال‌های پیش با حواشی زیادی مواجه کرد تا اگر پیش از این عمده اعتراضات به عدم تخصیص جایگاه به دانشجویان برای حضور در سالن سخنرانی و بعضا نبود تریبون برای سخنرانی مقابل رئیس‌جمهور بود، این بار عدم حضور رئیس‌جمهور در کنار نبود تریبونی برای بیان مطالبات دانشجویان باعث افزایش اعتراض دانشجویان شود. یکی از دانشجویان دانشگاه تهران با حضور در تریبونی که دانشجویان مقابل تالار علامه امینی تشکیل داده بودند، گفت: امسال همچون سال گذشته در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها، دانشجویان هیچ جایی ندارند و شاهد تریبون‌های یک‌طرفه و تملق‌گویانه هستیم. آقای روحانی! اساسا حضور شما در دانشگاه چه دلیلی دارد وقتی کوچک‌ترین مجالی برای دانشجویان وجود ندارد که سوالات خودشان را از شما مطرح کنند؟ مگر برای خودتان کارکردی جز پاسخگویی بابت سیاهه اعمال‌تان متصورید؟ وی با اشاره به سخن مشهور رئیس‌جمهور در اوایل شیوع کرونا مبنی بر بازگشت به شرایط عادی از روز شنبه گفت: ظاهرا در شرایط قرمز کرونایی همه چیز به روال عادی برگشته است. مدارس باز شده، ادارات دولتی برقرار است، مردم به روال شغلی خود بازگشته‌اند و در این میان تنها شما هستید که فاصله‌گذاری‌تان با مردم را حفظ کرده‌اید. حقیقتا چگونه است که رئیس‌جمهور میلیون‌ها دانش‌آموز را مجبور به حضور در مدرسه می‌کند ولی خودش حاضر نیست در مراسم آغاز سال تحصیلی حضور داشته باشد؟
 
* با بی‌نظیرترین تحریم‌های تاریخ روبه‌روییم
روحانی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه توانستیم در این 7 ماه در چارچوب ضوابط پروتکل‌های خود را ادامه دهیم، گفت: از دانشگاه‌ها تشکر می‌کنم که امروز در یک آموزش ترکیبی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. اگرچه برای ما هیچ چیز جای آموزش حضوری را نخواهد گرفت. با دیدن استاد و گفت‌وگو با شاگرد، طرح مسائل و سوالات موردنظر را در فضای حقیقی و حضوری راحت‌تر، بهتر و دقیق‌تر می‌توان انجام داد اما اگر ۱۰۰ پیش ما نبود نباید از ۹۰ صرف‌نظر کنیم. آموزش مجازی می‌تواند جایگزین آموزش حضوری باشد. 
وی در ادامه با بی‌سابقه خواندن نظام تحریم‌هایی که کشورمان با آنها روبه‌رو است، ادامه داد: کشور ما امروز با 2 مشکل بزرگ مواجه است و آن تحریم بی‌نظیر در تاریخ ایران است و شاید کمتر در جهان شاهد چنین تحریمی بودیم. از آغاز تا پایان سال ۹۷ و سال ۹۸ و نیمی از سال ۹۹ با این تحریم شدید مواجه هستیم اما در عین حال نگذاشتیم دشمنان ما به هدف اصلی خود یعنی شکستن ابهت نظام، درمانده کردن مردم و تسلیم کشور در برابر خواست ناحق آنها به موفقیت و پیروزی برسند. این یک واقعیت مهم است که امروز در شرایطی هستیم که درآمد نفتی ما که در سال ۹۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار بوده، سال گذشته یعنی سال ۹۸ کمی بیش از ۲۰ میلیارد بود و این نشان می‌دهد جامعه ما با چه مشکلاتی روبه‌رو است. 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه دشمنان ما در اهداف استراتژیک، سیاسی و حقوقی خود ناکام مانده‌اند، گفت: اگر دشمن در زمینه اقتصادی برای ما مشکلاتی ایجاد کرده و اگر در زمینه منابع مالی توانسته برای ما مشکلاتی به وجود آورد اما در زمینه سیاسی و حقوقی دچار شکست‌های کم‌نظیر شده است. یعنی دشمنان ما در سازمان ملل متحد که آنجا را همیشه حیاط خلوت خود می‌دانستند و فکر می‌کردند هر زمان کاری دارند شورای امنیت و سازمان ملل در مشت آنهاست و براحتی می‌توانند اقدامات خود را انجام دهند، آمریکا حداقل با 3 شکست بزرگ تاریخی در ماه‌های اخیر مواجه شده است. 
رئیس‌جمهور افزود: در زمینه اقتصادی به‌رغم مشکلاتی که داشتیم در هر هفته شاهد افتتاح‌های بسیار بزرگ در زمینه‌های مختلف در کشور هستیم و این به آن معناست که ما سال جهش تولید را از یاد نبردیم و به آن عمل کردیم و عمل خواهیم کرد. نکته دیگر اقدام بسیار ارزشمند دانشگاه‌های ما در سال‌های گذشته است‌. ما در همه میدان‌ها توانستیم به پیش قدم بگذاریم. همه آمارها و شاخص‌ها به ما نشان می‌دهد شرایط امروز به نسبت سال ۹۲ با یک فاصله قابل توجهی موفقیت به دست آورده است. روحانی با بیان اینکه امروز، روز تاب‌آوری مضاعف برای ملت بزرگ ایران است، گفت: تاب‌آوری در برابر تحریم، تحریم بی‌نظیر با توطئه‌هایی که علیه ملت ما بوده است و تاب‌آوری در برابر ویروس کرونا؛ این تاب‌آوری مضاعف برای ملت ما است و این تاب‌آوری مضاعف در سایه اعتماد و امید امکان‌پذیر است. اگر ملتی به خودش اعتماد نکند و احساس کند در برابر فشار عظیم بیرونی شکسته می‌شود، آن ملت در اهداف ملی خود موفق نخواهد بود. 
 
* مردم می‌بینند آب و برق در شرایط تحریم قطع نمی‌شود
روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه دانشگاه نقش مهمی در اعتماد و امید‌آفرینی دارد، عنوان کرد: علت اعتماد مردم این است که می‌بینند برق‌شان در شرایط تحریم و در تابستان قطع نمی‌شود و وزارت نیرویی دارند که در طول 8 سال، ۲۰ هزار مگاوات برق جدید برای کشور تولید می‌کند. برای اینکه می‌دانند آب‌شان در شرایط سخت کرونایی قطع نمی‌شود و در طول 7 سال گذشته ۴۳ سد ملی افتتاح شده و تا پایان این دولت بیش از ۱۰ سد دیگر نیز افتتاح خواهد شد. اعتماد مردم بر مبنای کارکرد نظام و دولت است. وقتی مردم می‌بینند در شرایط کرونایی دانشگاه، تحصیل دانشجویان و فرزندان‌شان را فراموش نکرده و با هر سختی و مشکلات حضوری و غیرحضوری دانش و ترقی فرزندان‌شان را ادامه خواهد داد و وقفه ایجاد نخواهد شد و اضطراب به وجود نیامد، می‌توانند به کشور و نظام خود اعتماد کنند. 

Page Generated in 0/0058 sec