printlogo


کد خبر: 224315تاریخ: 1399/6/24 00:00
سعید جلیلی در دیدار با جمعی از دانشجویان توضیحات جدیدی از سند همکاری راهبردی 25 ساله ایران و چین ارائه کرد
پادزهر فشار حداکثری آمریکا

گروه سیاسی:‌ سعید جلیلی در جمع برخی مسؤولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران درباره سند راهبردی همکاری‌های 25 ساله ایران و چین اظهار داشت: به دلیل برخی تعلل‌ها و عدم تشخیص درست اولویت‌ها، این طرح پس از گذشت چند سال هنوز در مرحله پیش‌نویس است. 
به گزارش «وطن امروز»، سعید جلیلی در دیدار با جمعی از مسؤولان بسیج‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران در پاسخ به پرسشی درباره‌ قرارداد راهبردی ایران و چین، ضمن اشاره به سفر رئیس‌جمهور این کشور به ایران در سال 94 و اعلام آمادگی چین برای همکاری‌های راهبردی با کشورمان‌ اظهار داشت: به دلیل برخی تعلل‌ها و عدم تشخیص درست اولویت‌ها، این طرح پس از گذشت چند سال هنوز در مرحله پیش‌نویس است و مخالفت‌های صریح مقامات آمریکایی درباره آن حاکی از نگرانی و احساس خطر آنها از شکست راهبرد فشار حداکثری است. جلیلی تاکید کرد: این قرارداد نیز همانند سایر قراردادها چارچوب‌های قانونی خود را طی خواهد کرد. 
نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با توصیه دانشجویان به رصد مواضع دشمنان نسبت به موضوعات مختلف تصریح کرد: درباره دلیل عصبانیت آمریکا و اظهارات خصمانه مقامات این رژیم نسبت به چنین همکاری‌هایی تحلیل داشته باشید. 
جلیلی در این ‌باره اظهار کرد: آمریکا بر مبنای راهبرد فشار حداکثری علیه ایران و اعمال تحریم‌های ثانویه علیه کشورهایی که به تحریم‌های او پایبند نیستند، می‌خواهد از کم‌وکیف روابط اقتصادی سایر کشورها با ایران اطلاع داشته باشد تا ضمن تحریم آن کشورها، فشارها بر ایران را به نتیجه برساند. 
وی در پایان خاطرنشان کرد: گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران یعنی شکست راهبرد فشار حداکثری آمریکا و تدبیر صحیح آن است که به لحاظ مختلف از این همکاری‌ها در برابر دشمن صیانت شود. 
تدوین سند راهبردی همکاری‌های 25 ساله بین ایران و چین، یکی از مهم‌ترین اخبار سیاست خارجی ایران در ماه‌های گذشته بود که جنجال زیادی نیز به‌ پا کرد. اگرچه عده‌ای سعی داشتند این سند را ناقض استقلال ایران جلوه دهند اما بسیاری از کارشناسان با تحلیل محتوای کلی پیش‌نویس این سند، آن را وسیله مناسبی برای ارتقای جایگاه منطقه‌ای و جهانی ایران بویژه در شرایط اعمال تحریم‌های ایالات متحده ارزیابی کردند. 
کارشناسان معتقد بودند نگاه غرب‌‌گرایانه دولت حسن روحانی باعث شد دولت وی فرصت عظیم رابطه با شرق بویژه چین را از دست بدهد؛ مساله‌ای که تازه اواخر دوره دوم دولت حسن روحانی، توجه دولت او را به خود جلب کرد. شاید بتوان مساله «تعلل» در تدوین و نهایی کردن این سند را که سعید جلیلی به آن اشاره کرد، حاصل همین توجه دیرهنگام دولت روحانی به ظرفیت کشورهای غیرغربی ارزیابی کرد.

Page Generated in 0/0064 sec