printlogo


کد خبر: 224316تاریخ: 1399/6/24 00:00
اخبار

با تأکید بر اجرای گام‌های کاهش تعهدات برجام
هزار و ۴۴ سانتریفیوژ در فردو غنی‌سازی می‌کنند
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تعهدات ایران در برجام و اجرای سیاست‌های کاهش تعهدات هسته‌ای گفت: بنا بر گام چهارم سیاست‌های کاهش تعهدات برجام، یکهزار و ۴۴ سانتریفیوژ در فردو غنی‌سازی می‌کنند. 
به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی در واکنش به اظهارات برخی نمایندگان مبنی بر عدم اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجام در سایت هسته‌ای فردو، گفت: سیاست‌های گام چهارم کاهش تعهدات برجام از سوی جمهوری اسلامی ایران کاملا اجرا شده است. بر همین اساس ما یک بال را در فردو فعال کردیم. 
رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: بر اساس سیاست‌های کاهش تعهدات برجام، یکهزار و 44 سانتریفیوژ در فردو غنی‌سازی می‌کنند، بنابراین ما به عنوان مجری این سیاست‌ها کاملا به وظیفه خود عمل کردیم. 
صالحی در گفت‌وگو با خانه ‌ملت یادآور شد: ما در برجام تعهد داده بودیم این یکهزار و 44 ماشین، غنی‌سازی نکنند اما طبق کاهش تعهدات برجام غنی‌سازی به اندازه نیاز انجام می‌شود و مواد غنی‌شده را هم ذخیره خواهیم کرد. 
رئیس سازمان انرژی اتمی فزود: ما در چالش سیاسی با استکبار جهانی هستیم و این واقعیت است. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب در این چالش بوده و رفته‌رفته بهانه این چالش به مساله هسته‌ای تبدیل شد اما در نهایت ما توانستیم آمریکا را در این چالش منزوی کنیم و این دستاورد بسیار ارزشمندی برای جمهوری اسلامی ایران است. 
***
رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه ادامه می‌یابد
دیوان بین‌المللی دادگستری خبر داد در ادامه روند رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا به اتهام نقض پیمان مودت، مخالفت مقدماتی واشنگتن با شکایت یاد شده از امروز (دوشنبه ۲۴ شهریور) بررسی خواهد شد. 
به گزارش تسنیم، ایران پس از تجدید تحریم‌های آمریکا و با استناد به پیمان مودت دوجانبه سال 1955 و با توجه به آنکه پیمان، دیوان لاهه را مرجع رفع اختلافات تعیین کرده است، از آمریکا به اتهام نقض این پیمان شکایت کرد. 
دیوان لاهه که بازوی قضایی سازمان ملل به شمار می‌رود، 11 مهر 1397 پس از چند هفته بررسی شکایت ایران از تحریم‌های 15 مرداد 1397 آمریکا، با تأیید برخی درخواست‌های ایران، تا صدور رأی نهایی، رأی به تعلیق تحریم‌های واشنگتن در حوزه‌های دارویی، وسایل پزشکی، غذایی و هوانوردی داد. آرای دیوان لازم‌الاجرا بوده و غیرقابل فرجام‌خواهی است. 
به گزارش ایرنا، وزارت خارجه آمریکا پس از صدور رأی دیوان اعلام کرد پیمان مودت را فسخ می‌کند. بر اساس بند 3 ماده 23 پیمان مودت، هر یک از طرفین می‌تواند با دادن اخطار کتبی یک‌ساله، این عهدنامه را فسخ کند. اکنون آمریکا در 4 جلسه فرصت خواهد داشت مخالفت خود با این شکایت را به ‌صورت ویدئویی مطرح کند.
***
انهدام مقر گروهک‌های ضدانقلاب در منطقه کردستان عراق
معاون عملیات قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) گفت: رزمندگان قرارگاه حمزه در پاسخ به شرارت‌ها، مقر گروهک‌های ضدانقلاب در منطقه کردستان عراق را طی سلسله عملیات‌های متعدد هدف قرار دادند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سپاه بیت‌المقدس کردستان، سردار اسماعیل خلیل‌زاده با اشاره به عملیات سپاه علیه گروهک‌های ضدانقلاب گفت: از سال گذشته ایادی استکبار از طرق مختلف، ایجاد ناامنی در مرزهای کشورمان را در دستور کار خود قرار دادند. معاون عملیاتی قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) با بیان اینکه اقتدار نیروهای مسلح در مقابله موثر با گروهک‌های تروریستی ضدانقلاب باعث شد آنها نتوانند به صورت نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند، افزود: استکبار جهانی با سازماندهی هسته‌ها و اعزام عناصر وابسته خود به داخل کشور نقشه شوم ترور افراد انقلابی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. وی ادامه داد: عملیات اخیر سپاه در پاسخ به شرارت ضدانقلاب در انجام یک‌ مورد ترور در استان کردستان بود. وی افزود: در عملیات‌های چند روز اخیر مقر ضدانقلاب کاملا منهدم شد و علاوه بر این تعدادی از گروهک‌های تروریستی نیز که در جدار مرزی کشور ترکیه و کشورمان با هدف ایجاد اختلاف مستقر شده بودند، هدف قرار گرفتند. سردار خلیل‌زاده با اشاره به اینکه نیروهای لشکر 3 قرارگاه حمزه سید‌الشهدا(ع) ارتفاعات سخت مرزی را در مرز کشور ترکیه با ایران کاملا پوشش داده و محاصره کرده بودند، افزود: نیروهای این لشکر مناطق موردنظر را نیز پاکسازی کرده و محل استقرار اشرار ضدانقلاب را به صورت کامل منهدم کردند. وی افزود: در این عملیات اشرار ضدانقلاب تلفات قابل ملاحظه‌ای داشتند و تجهیزات زیادی از جمله مواد منفجره از مقر آنها کشف شد. معاون عملیات قرارگاه حمزه سید‌الشهدا(‌ع‌) گفت: در حال حاضر نیز نیروهای این قرارگاه در مرز‌های شمال غرب کشور مستقر هستند و دشمنان بدانند خط قرمز ما امنیت کشور و مردم عزیز ایران اسلامی است. سردار خلیل‌زاده تصریح کرد: پیام ما به عناصر وابسته گروهک‌های ضدانقلاب این است که اگر شرارت‌های خود را ادامه دهند، مقر ضدانقلاب در آن سوی مرز مورد هدف حملات توپخانه‌ای سپاه قرار خواهد گرفت. 

Page Generated in 0/0049 sec