printlogo


کد خبر: 224559تاریخ: 1399/6/30 00:00
دولت آمریکا از امروز ممنوعیت حضور اپلیکیشن‌های «وی‌چت» و «تیک‌تاک» در اپ‌استورهای آمریکایی را اجرایی می‌کند
خفقان بیان در آمریکا

گروه‌بین‌الملل: بدون شک هیچ رئیس‌جمهوری مانند ترامپ در تاریخ ایالات متحده آمریکا نتوانسته در نشان دادن چهره واقعی دولت ایالات متحده آمریکا برای افکار عمومی جهان موفق باشد. مقامات آمریکایی در دهه‌های گذشته و بویژه بعد از جنگ دوم جهانی در حالی با سوءاستفاده از مفاهیمی مثل حقوق بشر و آزادی بیان به تحریم و مخالفت با کشورهای رقیب و غیرهمسو پرداخته‌اند که در سال‌های اخیر به واقع نشان دادند کمترین ارزشی برای این موضوعات قائل نیستند. به جرات می‌توان گفت موضوع فیلتر کردن و ایجاد محدودیت برای اپلیکیشن‌های «تیک‌تاک» و «وی‌چت» نمونه بارز مخالفت با آزادی بیان و ارزش‌های به اصطلاح لیبرالی مبنی بر حفظ مالکیت خصوصی است؛ جایی که دولت آمریکا با تکیه بر موضوعات ذهنی و غیرمستند عملا همه این مفاهیم را به نفع خود مصادره می‌کند و به منظور حفظ برتری کمپانی‌های آمریکایی، محدودیت‌های جدی برای رقابت اقتصادی برای این اپلیکیشن‌ها وضع می‌کند. مشخصا همین رویه در رابطه با مواضع سیاسی و رویکرد این کشور به ارزش‌های حقوقی جامعه جهانی نیز حکمفرماست که منجر به لغو یا عدم عضویت در کنوانسیون‌ها و نهادهای حقوقی شده است. 
 
* آغاز پروژه فیلتر تیک‌تاک و وی‌چت از امروز در آمریکا
به گزارش «وطن امروز»، دولت آمریکا از امروز (یکشنبه) ممنوعیت حضور اپلیکیشن‌های چینی «وی‌چت» و «تیک‌تاک» در اپ‌استورهای آمریکایی را اجرایی خواهد کرد؛ اقدامی که جلوی دانلود این اپلیکیشن‌های چینی از سوی آمریکایی‌ها را از بابت نگرانی‌های مقامات این کشور درباره امنیت ملی می‌گیرد. وی‌چت که یک اپلیکیشن چند‌منظوره شامل شبکه اجتماعی و درگاه پرداخت الکترونیک است، از امروز با محدودیت‌های شدیدتری مواجه می‌شود. اما تیک تاک و کاربران فعلی آن تا ۱۲ نوامبر شاهد تغییرات چندانی نخواهند بود و کاربران آمریکایی از آن تاریخ به بعد شاهد ممنوعیت‌هایی در قبال یک سری تراکنش‌های فنی در این اپلیکیشن خواهند بود که به گفته تیک‌تاک عملا منجر به ممنوعیت کامل استفاده از آن می‌شود. این ممنوعیت‌ها که روز جمعه اعلام شد شامل دانلودها و آپدیت‌های جدید است. ویلبور راس، وزیر بازرگانی آمریکا هم به شبکه فاکس بیزینس نت‌ورک گفت: «فعالیت اساسی تیک‌تاک تا ۱۲ نوامبر دست‌نخورده باقی خواهد ماند». 
 
* باج‌گیری ترامپ از چینی‌ها
فیلتر تیک‌تاک و وی‌چت در حالی اجرایی می‌شود که دونالد ترامپ روز جمعه درباره آینده همکاری با اپلیکیشن تیک‌تاک به خبرنگاران گفت: ما یک سری گزینه‌های عالی داریم و شاید بتوانیم افراد زیادی را خوشحال نگه داریم. ما باید امنیتی کامل در قبال چین داشته باشیم. وی اما مشخص نکرد آیا از توافقی درباره فعالیت تیک‌تاک حمایت می‌کند یا خیر. ممنوعیت دانلودهای جدید این اپلیکیشن‌ها در آمریکا همچنان ممکن است از سوی دونالد ترامپ قبل از اجرایی شدن و در صورت انعقاد توافقی از سوی بایت دنس (شرکت مالک تیک‌تاک) با شرکت اوراکل آمریکا در زمینه امنیت داده‌های کاربران لغو شود. دونالد ترامپ پیش‌تر تهدید کرده بود که استفاده از تیک‌تاک در ایالات متحده را به شرطی آزاد می‌گذارد که شاخه آمریکایی آن به شرکت‌های داخلی نظیر مایکروسافت واگذار شود و بتازگی نیز اخباری درباره موافقت بایت دنس برای فروش عملیات آمریکایی آن به شرکت اوراکل منتشر شد. 
 
* موضع جو بایدن درباره تیک‌تاک
جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وعده داد در صورت شکست دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر آتی ریسک‌های امنیتی پیرامون تیک‌تاک را مورد بازبینی قرار می‌دهد. او در یک تجمع انتخاباتی در مینه‌سوتا به خبرنگاران گفت: من فکر می‌کنم نگرانی درباره اینکه تیک‌تاک به عنوان یک شرکت چینی به ۱۰۰ میلیون تن از جوانان آمریکا دسترسی دارد، بجاست. در همین حال اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا اعلام کرد، دستور یادشده از سوی وزارت بازرگانی این کشور «ناقض حقوق مردم آمریکا بر طبق اصلاحیه اول قانون اساسی به سبب محدود کردن قابلیت آنها برای ارتباط برقرار کردن و انجام تراکنش‌های مهم در 2 شبکه اجتماعی است». دستور مذکور فعالیت‌های شرکت‌های آمریکایی با وی‌چت در خارج از آمریکا را ممنوع نمی‌کند که این خبری خوب برای چند شرکت آمریکایی نظیر والمارت و استارباکس است که با مینی‌اپ‌های تعبیه‌شده در وی‌چت با مصرف‌کننده چینی در تعامل هستند. 
 
* واکنش مقامات چینی به فیلتر تیک‌تاک
در همین حال وزارت بازرگانی چین با اعلام چندباره «مخالفت قاطع» خود با این تصمیم آمریکا از واشنگتن خواست قلدری و اقدامات اشتباه را متوقف کند. این وزارتخانه عنوان کرد اگر آمریکا اشتباهاتش را اصلاح نکند چین تدابیر لازم را برای حراست از منافع و حقوق مشروع شرکت‌های چینی اتخاذ خواهد کرد. وزارت بازرگانی چین با صدور بیانیه‌ای آمریکا را به «زورگویی» متهم و تهدید کرد که اقدامات «لازم» را برای حفاظت از منافع شرکت‌های خود به عمل خواهد آورد. شرکت بایت دنس هم در بیانیه‌ای اعلام داشت: ما با تصمیم وزارت بازرگانی آمریکا مخالف هستیم. چندی قبل هم سخنگوی تیک‌تاک در واکنش به خبرها درباره احتمال مسدود شدن آن برای کاربران در آمریکا گفت: این پلتفرم به ایجاد اشتغال در بازار آمریکا کمک کرده و کاملا به حریم خصوصی کاربران خود متعهد است. او گفت: ما فقط امسال (2020) بیش از هزار نفر از شهروندان آمریکا را در تیم آمریکایی خودمان استخدام کرده‌ایم. تیک‌تاک می‌گوید تعداد کاربران آن در آمریکا برابر 100 میلیون و در کل جهان معادل یک میلیارد نفر است. 
 
* فیلتر تیک‌تاک از کی مطرح شد؟
بحث فیلتر کردن تیک‌تاک در ایالات‌متحده آمریکا نخستین‌بار اوایل آگوست امسال از سوی ترامپ مطرح شد. ترامپ در آن زمان با بیان اینکه «بزودی ممکن است یک فرمان اجرایی در این رابطه صادر کنم» به خبرنگاران گفته بود: «از آنجا که نگرانی‌هایی درباره این پلتفرم وجود دارد، ما در حال ممنوع کردن آن در آمریکا هستیم. من این اختیار را دارم. من با یک دستور اجرایی این کار را انجام می‌دهم. به عبارت دیگر آن را قطع می‌کنم». در همان زمان اپلیکیشن تیک‌تاک به اقدام جنجالی اخیر دونالد ترامپ واکنش نشان داد و تاکید کرد این شرکت هیچ برنامه‌ای برای متوقف کردن فعالیت‌هایش ندارد.
 کارشناسان معتقدند فیلتر تیک‌تاک در ادامه تنش بین آمریکا و چین انجام می‌شود که در ماه‌های گذشته منجر به تعطیلی کنسولگری‌های 2 کشور در شهرهای هیوستون آمریکا و چنگدوی چین شد. علاوه بر این، برخی سناتورهای آمریکایی ادعای احتمال مداخله چین در انتخابات آتی آمریکا را مطرح کرده‌اند و ترامپ نیز به آن دامن زده ‌است. 
 
* آغاز رأی‌گیری پیش‌ از موعد در ۴ ایالت آمریکا و نگرانی فزاینده جمهوری‌خواهان
در حالی که  ترامپ استدلال فیلتر تیک‌تاک را امنیت ملی و دخالت چین در انتخابات اعلام کرده، رأی‌‌گیری زودهنگام برای انتخاب رئیس‌جمهور آمریکا از دیروز شنبه (جمعه به وقت آمریکا) در ایالت‌های «مینه‌سوتا»، «ویرجینیا»، «داکوتای جنوبی» و «وایومینگ» آغاز شد. یکی از اصلی‌ترین دلایل انتقاد جمهوری‌خواهان به رای‌گیری پستی و زود‌هنگام این است که بخشی از مشارکت‌کنندگان پیش از برگزاری مناظره‌ها رای خود را ثبت می‌کنند و عملا فرصتی برای ترامپ به منظور اقناع آنها به نفع جمهوری‌خواهان باقی نمی‌ماند. به نوشته پایگاه هیل، رأی‌دهندگان در ایالت ویرجینیا می‌توانند تا روز ۲ نوامبر با مراجعه حضوری به حوزه‌های انتخاباتی در سراسر این ایالت رأی خود را به صندوق بیندازند. رأی‌دهندگان همچنین برای رأی دادن به صورت پستی تا تاریخ ۲۳ اکتبر فرصت دارند. در ایالت‌های مینه‌سوتا، داکوتای جنوبی و وایومینگ، شهروندانی که درخواست خود برای رأی‌دهی غیابی را ثبت کرده‌اند می‌توانند تا یک روز قبل از روز انتخابات (۳ نوامبر) به صورت پستی یا با مراجعه حضوری به نامزدهای مورد نظر خود رأی بدهند. رسانه‌های آمریکا یکی از دلایل برگزاری این رأی‌گیری‌های زودهنگام را جلوگیری از ازدحام افراد در شرایط شیوع کرونا عنوان کرده‌اند. با وجود این، برخی کاربران فضای مجازی تصاویری از ایستادن شهروندان آمریکا در صف برای انداختن رأی خود به صندوق منتشر کرده‌اند. پایگاه خبری هیل نوشته برخی ایالت‌های دیگر شامل نیوجرسی، میشیگان، ورمونت و ایلینوی در هفته آینده رأی‌گیری زودهنگام را آغاز خواهند کرد. مساله رای‌گیری پستی و زودهنگام از زمان شیوع کرونا در آمریکا بشدت از سوی ترامپ با انتقاد مواجه شده است و در عوض دموکرات‌ها قویا از آن حمایت می‌کنند. در اکثر نظرسنجی‌هایی که تا به حال انجام شده، «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه پیش افتاده و ترامپ امیدوار است که در مناظره‌های رو در رو این فاصله را کاهش دهد. 
***
[پیشتازی ۹ درصدی بایدن نسبت به ترامپ در جدیدترین نظرسنجی]
همزمان با برگزاری انتخابات زودهنگام و ثبت‌نام برای مشارکت پستی در انتخابات، نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا همچنان از دونالد ترامپ پیشی گرفته است. نظرسنجی مشترک ان‌پی‌‌آر، پی‌بی‌اس نیوزآور و موسسه ماریست حاکی است که جو بایدن معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا همچنان نسبت به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده در رقابت‌های انتخاباتی 2020 پیشتاز است. بر اساس این گزارش، بایدن با کسب 52 درصد حمایت افکار عمومی در برابر 43 درصد ترامپ، پیشتازی 9 درصدی را نسبت به نامزد حزب جمهوری‌خواه ثبت کرده است. این برای نخستین‌بار است که نظرسنجی در بین رای‌دهندگان احتمالی انجام شده است. بایدن در بین رای‌دهندگان مستقل 21 درصد نسبت به ترامپ پیشی گرفته و 57 درصد آرا را در اختیار دارد، این رقم برای ترامپ به 36 درصد رسیده است. ترامپ در انتخابات 2016 توانست رای مستقل‌ها را با اختلاف 4 درصد نسبت به هیلاری کلینتون، جلب کند. بایدن همچنین توانسته است نظر مثبت 51 درصد افراد بالای 65 سال را جذب کند، این رقم برای ترامپ به 47 درصد رسیده است. ترامپ در انتخابات 2016 توانست 52 درصد آرای افراد بالای 65 سال را کسب کند. این رقم برای کلینتون 45 درصد بود.

Page Generated in 0/0086 sec