printlogo


کد خبر: 224561تاریخ: 1399/6/30 00:00
دور دنیا

پیشنهاد نزدیکان ترامپ برای عفو آسانژ
جنیفر رابینسون، وکیل مدافع جولیان آسانژ، بنیان‌گذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس گفت ۲ نفر با ادعای نمایندگی از طرف رئیس‌جمهور آمریکا برای عفو وی شروطی گذاشته بودند. رابینسون در دادگاهی که در انگلیس برگزار شد، گفت: این افراد عفو آسانژ را به لو دادن منبع درز ایمیل‌های حزب دموکرات آمریکا مشروط کرده‌اند تا ادعای انجام آن از سوی هکرهای روسی در راستای تقویت کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۶ رد شود. به گفته وکیل آسانژ، این پیشنهاد از سوی دانا روراباچر نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا و چارلز جانسون یکی از نزدیکان ترامپ در آگوست ۲۰۱۷ (مرداد ۹۶) در محل سفارت اکوادور در لندن عنوان شده است. رابینسون گفت: روراباچر با سفر به لندن، به آسانژ که برای جلوگیری از بازداشتش به این سفارتخانه پناه برده بود گفت، همکاری او می‌تواند به «وضعیت برد- برد» منتهی شده و این فرد افشاگر بدون نگرانی از مسترد شدن به آمریکا از محل سفارتخانه خارج شود. ادعای مطرح شدن این پیشنهاد از سوی نزدیکان ترامپ، بهمن‌ماه سال گذشته نیز مطرح شده بود اما این بار وکیل آسانژ جزئیات بیشتری از آن را به دادگاه ارائه کرده است. سخنگوی وقت کاخ سفید در رد این ادعا گفته بود آقای رئیس‌جمهور شناخت اندکی از روراباچر دارد و تقریبا درباره هیچ موضوعی با او صحبتی نداشته است. 
***
مجازات 400 کارمند فاسد عراقی
«سعید یاسین موسی» عضو شورای سابق مبارزه با فساد عراق دیروز گفت: طبق احضاریه‌ها و حکم‌های جلب صادر شده، ۴۰۰ کارمند در انتظار بازخواست و مجازات قرار دارند. وی افزود: بازداشت این افراد طبق احضاریه‌ها و حکم‌های جلب صادر شده قضایی صورت می‌گیرد و قابل تجدیدنظر نیست. وی توضیح داد که در شورای سابق مبارزه با فساد پرونده‌هایی وجود داشت که در مراحل مختلف، شماری از کارمندان دولت را شامل می‌شد. مرحله نخست شامل هزار کارمند می‌شد که دست‌شان از ادامه فعالیت کوتاه می‌شد و در مرحله دوم حدود ۱۴۰ کارمند از وزارتخانه‌های مختلف به آن اضافه شدند. به این ترتیب شمار این پرونده‌ها به حدود ۱۲۰۰ پرونده می‌رسید که ۸۰۰ پرونده در دادستانی و هیأت شفاف‌سازی و دستگاه قضایی پاکسازی شدند و تنها ۴۰۰ پرونده باقی ماند که انتظار می‌رفت اقدامات قضایی مربوط به آنها تا اواخر سال ۲۰۱۹ و اوایل ۲۰۲۰ آغاز شود اما به حالت تعلیق درآمده بود. شورای عالی مبارزه با فساد عراق در دوران نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی با حضور مدیران مؤسسات مرتبط با مبارزه با فساد همچون هیأت شفاف‌سازی، دیوان نظارت مالی و دفاتر بازرسی و همچنین دادستانی تشکیل شد. مهرماه گذشته هزار کارمند دولت از رده‌های مختلف و در سازمان‌های گوناگون به دلیل داشتن پرونده‌های فساد از کار برکنار شدند. هادی العامری، رئیس سازمان بدر و ائتلاف الفتح در پارلمان عراق در واکنش به دور جدید بازداشت متهمان به فساد گفت که فساد زاده تروریسم است و باید ریشه‌کن شود و این سازمان آماده است در صورت داشتن پرونده‌های فساد در دادگاه حاضر شود. 
***
استقرار خودروهای زرهی آمریکا در سوریه
در حالی که هشدار مقام‌های سوریه و متحدانش درباره ادامه اشغالگری آمریکا در سوریه و اقداماتش در زمینه تحریک تمایلات جدایی‌طلبانه کردها ادامه دارد، واشنگتن از کویت خودروهای زرهی به شرق سوریه فرستاد. بنا بر اعلام ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا که طبق اعلام واشنگتن از سال 2014 برای مقابله با داعش ایجاد شده است، واشنگتن از لشکر زره‌پوش خود در کویت، خودروهای زرهی به شرق سوریه فرستاد. بنا بر ادعای ائتلاف آمریکا، خودروهای زرهی «ام‌2‌ ای2 بردلی» (M2A2 Bradley) این کشور وارد شمال شرقی سوریه شدند تا به «حفاظت واشنگتن از شرکای ائتلاف در ماموریت‌شان جهت شکست دادن داعش ادامه دهند. روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی درباره این اقدام آمریکا نوشت: آنها (خودروهای زرهی آمریکا) بناست «به اطمینان حاصل کردن از ایمنی و امنیت نیروهای ائتلاف کمک کنند». طبق گزارش این رسانه، آمریکا سال گذشته هم به دنبال خروج نظامیانش از شمال شرق سوریه، خودروهای زرهی به این منطقه فرستاده بود اما اکنون به نظر می‌رسد که واشنگتن یک بار دیگر به حضور پرشمارتر این خودروها در منطقه احساس نیاز می‌کند.  
***
بازداشت مجدد مسؤولان ارشد سعودی به اتهام فساد
خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد اخیرا برخی مسؤولان جدید به اتهام فساد در این کشور بازداشت شده‌اند. هیأت نظارت و مبارزه با فساد سعودی اعلام کرد این هیات در دوره گذشته به 227 پرونده جنایی 377 شهروند و افراد مقیم این کشور که دستگیر شده بودند، رسیدگی کرده و این پرونده‌ها را برای صدور حکم به دادگاه ارجاع داده‌ است. این خبرگزاری تاکید کرد که از برجسته‌ترین این پرونده‌ها، مشارکت مسؤولان شهرداری‌های وابسته به استانداری ریاض است که یکی از این افراد نماینده امور شهرداری‌ها و دیگری مدیر امور تدارکات و قراردادها در سازمان است. این منبع خاطرنشان کرد خانه‌های افراد متهم بازرسی شده و در بازرسی خانه‌های متهمان علاوه بر شمش طلا و سلاح، بیش از 45 میلیون ریال نیز کشف شد.

Page Generated in 0/0053 sec