printlogo


کد خبر: 224586تاریخ: 1399/6/30 00:00
باید برای آمریکا هزینه‌سازی کرد

دکتر فؤاد ایزدی*: پادزهر اقدامات ضدایرانی آمریکا، ایجاد هزینه برای آنهاست. آمریکا باید به ازای فعالیت‌هایش علیه منافع ایران، هزینه بدهد تا یک عامل بازدارنده در برابر ادامه اقداماتش باشد. هزینه‌سازی برای آمریکا مسأله مهمی است که ایران باید آن را در دستور کار خود قرار دهد. 
یکی از کارهایی که باید در این راستا انجام داد، خروج از NPT است. مجلس باید طی مصوبه‌ای دولت را مکلف کند ظرف 6 ماه از NPT خارج شود. خروج از NPT هم به معنای ساختن بمب نیست، این یک پروتکلی است که پذیرفتن یا نپذیرفتن آن، داوطلبانه است. 
اقدام دیگری که باید ایران در واکنش به فعالیت‌های ضدایرانی آمریکا انجام دهد، تسریع در پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای است. اگر آقای بایدن رای بیاورد، ممکن است عده‌ای دوباره علاقه‌مند شوند مذاکره کنند اما ما دیگر دست پری برای مذاکره نداریم. قبل از برجام ما 10 تن اورانیوم غنی‌شده داشتیم اما اکنون فقط 3 تن اورانیوم غنی‌شده داریم که عددی حساب نمی‌شود. به همین خاطر دست ما خالی شده است. این یک مساله جدی و مهم است که باید فعالیت هسته‌ای ایران سرعت بگیرد. حقیقتا باید گفت اقدام آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران، شروع رسمی حاکمیت قانون جنگل است. این اقدام آمریکایی‌ها مخالف‌های جدی‌ای دارد که معتقدند بر اساس حقوق بین‌الملل توجیهی برای این اقدام ایالات متحده وجود ندارد اما آمریکایی‌ها با توسل به زور می‌خواهند اراده خود را در جهان حاکم کنند. 
البته بازگشت تحریم‌هایی که ترامپ قصد دارد علیه ایران اعمال کند، چیز جدیدی نیست و ما تحت این تحریم‌ها بوده‌ایم. در واقع با بازگشت تحریم‌های سازمان ملل، اتفاق ویژه‌ای نمی‌افتد. 
یک نکته‌ای هم درباره اروپایی‌ها اضافه کنم. تحلیل اروپایی‌ها از انتخابات آمریکا این است که ترامپ در دور دوم رای نخواهد آورد و مخالفت‌هایی هم که با ترامپ می‌کنند، در چارچوب همین تحلیل است. به عبارت دیگر برآورد اروپایی‌ها از آینده ترامپ باعث شده آنها در مواردی موضع مخالف با آمریکا بگیرند اما اگر روند انتخابات آمریکا آنطور که اروپایی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند جلو نرود و ترامپ در دور دوم رای بیاورد، اروپایی‌ها رفتار خود را تغییر می‌دهند و دیگر از موضع مخالفت با آمریکا در مسائل پیش‌رو، تصمیم‌گیری نخواهند کرد.
* استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران

Page Generated in 0/0066 sec