printlogo


کد خبر: 224673تاریخ: 1399/7/1 00:00
گزارش‌ها از تکمیل ظرفیت‌تخت‌های بیمارستانی کشور حکایت دارد
پایتخت در شرایط اضطرار ی کرونا!
مشاور وزیر بهداشت در گفت‌وگو با «وطن امروز»: چنانچه آمار مبتلایان در تهران به این شکل ادامه‌دار باشد، باید منتظر افزایش شمار جانباختگان باشیم

حمیدرضا یزدان‌فرحی: رشد 20 درصدی مبتلایان بدحال کرونایی و افزایش 2 برابری میزان مراجعان به برخی بیمارستان‌ها در کنار آمار رو به رشد مرگ‌و‌میر و بستری‌شدگان باعث شده مسؤولان وزارت بهداشت خواستار برقراری دوباره دورکاری کارکنان دولت و اعمال برخی محدودیت‌ها برای کاهش شیوع این ویروس مرگبار شوند. 
به گزارش «وطن امروز»، وضعیت شیوع بیماری «کووید-19» در تهران و خیلی از استان‌های کشور از حد قرمز فراتر رفته و کارشناسان بهداشت روزهای سختی را در هفته‌های پیش رو پیش‌بینی می‌کنند. در چنین شرایطی اما خیلی از محدودیت‌های کرونایی همچون تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، دورکاری کارمندان دولت و... همچنان لغو و ترددها در حال انجام است. 
این در حالی است که سخنگوی وزارت بهداشت دیروز در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم اعمال محدودیت‌های بیشتر گفت: همه جهان اکنون به سمت بازگشایی‌ها حرکت می‌کنند. آنچه که مهم است رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. اعمال محدودیت‌های کرونایی باید در ستاد کرونا مورد تصمیم‌گیری واقع شود. آنچه که ما در وزارت بهداشت اعلام می‌کنیم این است که هر تجمعی می‌تواند آمار مبتلایان به کرونا را افزایش دهد اما هر تصمیمی که در ستاد کرونا گرفته شود باید برای آن دستورالعمل بنویسیم و آن دستورالعمل خط قرمز ما باشد. در حال حاضر بدترین مکان‌ها در رعایت پروتکل‌های بهداشتی پاساژها، نانوایی‌ها و فرودگاه‌ها هستند که سازمان‌ها و ادارات مربوط باید این موضوع را جدی‌تر بگیرند و قانون نیز از این پروتکل‌ها حمایت کند. البته اگر استانی در وضعیت بسیار شدید بیماری قرار بگیرد باید محدودیت‌ها اعمال شود. به عنوان مثال اکنون در استان قم اعلام شده است که مدارس باید به شکل غیرحضوری فعال باشند. 
سیماسادات لاری افزود: در حال حاضر درصد کل موارد بستری بیماری‌های شدید تنفسی در سنین 6 تا ۱۸ سال از ابتدای شیوع بیماری تا ۱۵ شهریور ماه 64/2 درصد بوده است که از این تعداد 24/1 درصد تست PCR مثبت داشته و نیم‌درصد نیز فوت شده‌اند. نیمه شهریور، درصد بستری‌ها به یک و نیم درصد رسید و میزان مرگ‌ نیز 7 صدم درصد افزایش یافت اما اینکه بازگشایی مدارس چقدر توانسته در درصد ابتلای کودکان موثر باشد، فعلا نمی‌توان چیزی گفت و باید ۳ تا ۴ هفته صبر کرد. 
لاری با اشاره به اینکه الگوی بیماری همچنان ابتلای بیشتر افراد مسن و آسیب‌پذیر است، تاکید کرد: در موج دوم بیماری دیدیم که پس از بازگشایی‌ها، ابتلا به بیماری در میان افرادی که در سنین کار قرار داشتند، بالاتر رفت. اکنون نیز با آغاز موج سوم بیماری، آمار فوتی‌های کرونا در سنین بالای ۷۰ سال افزایش یافته است که این موضوع می‌تواند به علت عدم رعایت نکات بهداشتی و سهل‌انگاری‌های صورت گرفته باشد. وی با بیان اینکه طی هفته گذشته با افزایش ۲۰ درصدی در بستری بیماران تهرانی مواجه بوده‌ایم، گفت: بیمارانی که مراجعه می‌کردند بدحال‌تر بودند اما این باعث نمی‌شود که بگوییم شدت بیماری افزایش یافته، چون شاید این افراد دیرتر به مراکز درمانی مراجعه کرده باشند. درباره تهران، مهم‌ترین خواسته ما برگشتن دورکاری‌هاست؛ تهران برای ما بسیار مهم است.  
وی در ادامه درباره قیمت واکسن آنفلوآنزا گفت: قیمت واکسن آنفلوآنزا بستگی به تبادل ارز دارد. بر اساس آخرین تصمیم‌گیری‌ها قرار بر این شد که حدود ۱۲ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا با ارز دولتی خریداری شده و با قیمت حدود ۴۲ هزار تومان عرضه شود، البته در صورتی که تقاضا بیشتر از این باشد، ممکن است واکسن با ارز نیمایی خریداری شود که قیمت آن بیشتر بوده و حتی شاید تا ۲۰۰ هزار تومان نیز برسد.سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره اقدامات ایران برای خرید واکسن «کووید-۱۹» و جزئیات آن، گفت: در کشور خودمان گروه‌هایی مشغولند و دارند کار انجام می‌دهند و وزیر بهداشت نیز شخصا این موضوع را رصد می‌کند. در مجموع ایران نیز پا به پای دنیا در زمینه تولید واکسن کرونا فعالیت می‌کند. 
وی افزود: در عین حال منطقی نیز آن بود که ما هم سبد خود را برای خرید واکسن بگذاریم. در این زمینه مجمعی به نام کووکس فعال است که ۱۸۰ کشور در آن ثبت‌نام کرده‌اند و ۱۸ سازمان و شرکت در زمینه تولید واکسن در آن مشارکت دارند؛ ایران هم در میان این ۱۸۰ کشور هست. 
لاری ادامه داد: اما شرط این شرکت‌ها برای فروش واکسن این است که کشور متقاضی ۱۵ درصد پیش‌پرداخت برای این واکسن داشته باشد و اگر هم موفق به ساخت واکسن نشدند، این پول عودت نمی‌شود. در عین حال در آخرین جلسه ستاد ملی مقرر شد این ۱۵ درصد پرداخت شود و فکر می‌کنم ۱۰ سپتامبر این مبلغ پرداخت شود. در مجموع ما نیز سبدمان را برای خرید واکسن «کووید-۱۹» گذاشتیم و ثبت‌نام کردیم. 
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه تقریبا ۷ ماه است کشور درگیر بیماری کروناست، گفت: این در حالی است که سایر دنیا نیز وضعیتی مشابه ما دارند. تاکنون ۹۶۵ هزار نفر در دنیا قربانی این بیماری شده‌اند که 5/2 درصد آنها در کشور ما بوده است. این در حالی است که بیماری همچنان روند رو به افزایش خود را در پیش گرفته و با شرایطی که واکسن و داروی قطعی برای آن وجود ندارد، بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا، رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک است. لاری با اشاره به تحریم‌ها و مشکلات ارزی که سبب بروز مشکل در تامین واکسن آنفلوآنزا شد، گفت: نمی‌توانیم از این مشکلات غافل باشیم. هنوز تا هدف 5/2 میلیون دوز برای معاونت بهداشت فاصله داریم. واکسن فعلی که در اختیار این معاونت قرار گرفته است، هلندی بوده و پس از خانم‌های باردار، اولویت بعدی با افراد مسن، کادر بهداشت و درمان با اولویت‌بندی مراکز پرخطر، مراکز وابسته به بهزیستی، نیروهای مسلح شاغل در مراکز بهداشتی و... است. وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از بروز کلاهبرداری‌ها در زمینه دریافت واکسن آنفلوآنزا، گفت: هر شخصی که در معاونت بهداشتی مشمول دریافت واکسن آنفلوآنزا می‌شود باید کد ملی‌اش ثبت شده و در همان محل واکسن به او تزریق شود. درباره داروخانه‌ها نیز بر اساس سامانه‌ای که تعریف شده است، کد شناسایی باید در سامانه ثبت شود تا دست کلاهبرداران قطع شود. موضوعاتی مانند پیش‌فروش واکسن آنفلوآنزا به هیچ عنوان صحت ندارد. 
 
* ۳۳۴۱ مبتلا و ۱۷۷ فوتی جدید
آمار مبتلایان و بستری‌شدگان کرونایی به نسبت یکشنبه افزایش یافت. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین دیروز از شناسایی ۳۳۴۱ مورد جدید کرونا در کشور خبر داد و گفت: متاسفانه طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۷ تن جان خود را از دست دادند. بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۳۴۱ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۴۹۴ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۴۲۵ هزار و ۴۸۱ نفر رسید. به گفته وی، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۷ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۴ هزار و ۴۷۸ نفر رسید. لاری ادامه داد: خوشبختانه تاکنون ۳۶۱ هزار و ۵۲۳ نفر از بیماران، بهبود‌‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ۳۹۱۲ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. وی افزود: تاکنون ۳ میلیون و ۷۷۳ هزار و ۳۰۰ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان‌جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند.
 
* استاندار تهران: ظرفیت بیمارستان‌های تهران تکمیل شد
استاندار تهران گفت: به دلیل افزایش مسافرت‌ها در تعطیلات ابتدای محرم، اکنون شاهد تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در سراسر کشور و استان تهران هستیم. 
به گزارش «وطن امروز» به نقل از میزان، انوشیروان محسنی‌بندپی گفت: اعمال مصوبه دورکاری برای بیماران زمینه‌ای شاغل در دستگاه‌هایی که زیرساخت مناسب برای اجرای این قانون را دارند قابلیت اجرا دارد. وی افزود: میزان رعایت فاصله‌گذاری در نانوایی‌ها، بانک‌ها و مراکز خرید در استان تهران بسیار پایین است. 
استاندار تهران بیان داشت: امسال در اربعین حسینی پیاده‌روی و راهپیمایی نداریم و رعایت حداکثری فاصله‌گذاری اجتماعی اعمال خواهد شد. بندپی اظهارداشت: روزانه یک میلیون نفر از طریق مترو و ۸۰۰ هزار مسافر با اتوبوس جابه‌جا می‌شوند در حالی که فاصله میان آنان بسیار ناچیز است؛ در این شرایط باید هم شاهد شیوع بیشتر بیماری کرونا باشیم.
 
***
[ابتلای تعدادی از دانش‌آموزان خراسان‌جنوبی به کرونا]
مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان جنوبی گفت: بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، تعدادی از نوجوانان در سن مدرسه در خارج از مدرسه و در دورهمی‌های خانوادگی به کرونا مبتلا شده‌اند و این امر حساسیت آموزش‌و‌پرورش استان را دو برابر کرده است. محمدعلی واقعی تاکید کرد: مدیران مدارس از ورود دانش‌آموزان دارای کوچک‌ترین علائم سرماخوردگی جلوگیری می‌کنند و تنها راه پذیرش مجدد دانش‌آموز در کلاس‌های حضوری، ارائه گواهی سلامت از سوی پزشک متخصص است. وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید کلاس بدون معلم نداریم، اظهار کرد: تمام مدارس استان در هر وضعیتی باز است و کادر اجرایی و معلمان در مدرسه حضور خواهند داشت. واقعی با بیان اینکه حفظ سلامت دانش‌آموزان در اولویت کادر آموزشی است به ایسنا گفت: معلمان در دوران شیوع کرونا با فعالیت مستمر و مضاعف نگذاشتند دانش‌آموزی از آموزش بازبماند که این امر در سال تحصیلی جدید نیز به صورت حضوری و غیرحضوری ادامه خواهد داشت. 
***
[محدودیت‌ها  بازگردد]
مشاور وزیر بهداشت از تشکیل جلسات فشرده مسؤولان وزارت بهداشت برای ایجاد راهکارهای مناسب در راستای جلوگیری از شیوع گسترده بیماری «کووید-19» در استان‌های با وضعیت قرمز خبر داد و گفت: با توجه به وضعیت نامناسب و نگران‌کننده شهر قم در رشد بالای ابتلا و بستری‌شدن مبتلایان به ویروس کرونا، اخیرا تیم ویژه‌ای برای بررسی و چاره‌جویی جهت مقابله با این بیماری به این استان اعزام شده است.  علیرضا وهاب‌زاده در گفت‌وگو با «وطن امروز» همچنین درباره درخواست ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران برای بازگشت برخی محدودیت‌ها و اعمال مجدد دورکاری کارکنان و کارمندان دولت، همچنین تجدیدنظر در ترددها، افزود: وضعیت کلانشهر تهران از حیث شیوع کرونا نگران‌کننده است، چرا که طی چند روز اخیر آمار مبتلایان و بستری‌شدگان درصد قابل توجهی افزایش یافته است.  وی با بیان اینکه چنانچه آمار مبتلایان و بستری‌شدگان در تهران به این شکل ادامه‌دار باشد، باید منتظر افزایش شمار جانباختگان و بستری‌شدگان باشیم، افزود: درخواست مسؤولان وزارت بهداشت از ستاد ملی مقابله با کرونا این است که تدابیر ویژه‌ای برای استان‌های با وضعیت قرمز اندیشیده شود، چرا که در صورت رشد بالای آمار مبتلایان، کار خدمات‌رسانی کادر پزشکی بسیار سخت می‌شود. وهاب‌زاده گفت: درخواست معاونان و مسؤولان وزارت بهداشت و درمان از ستاد ملی مقابله با کرونا بازگشت به دورکاری و به حداقل رساندن ترددهاست، چرا که اکنون حضور مردم در ادارات، اماکن پرتردد، مراکز تجاری و... بسیار بالاست و این موضوع به شیوع گسترده بیماری کرونا در پایتخت و برخی شهرها دامن می‌زند.

Page Generated in 0/0073 sec