printlogo


کد خبر: 224740تاریخ: 1399/7/3 00:00
مروری کوتاه بر کتاب «دلهره‌های آخرین خاکریز»
سفر به جبهه‌های جنگ با لامپ‌های کمپوتی

طاهره راهی: بعد از پیروزی انقلاب، حضور مردمی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و نظامی شکل تازه‌ای به خود گرفت. یکی از نهادهای مردمی جوشیده از انقلاب اسلامی ایران، جهاد سازندگی بود؛ نهادی که از خود مردم و با مشارکت آنها برای رفع مشکلات جامعه در سراسر ایران تشکیل شد. 
کتاب «دلهره‌های آخرین خاکریز» زندگینامه شهید محمدرضا شمس‌آبادی، از جهادگران این نهاد مردمی است؛ روایت فرزندی از ایران که در دل کویر گرم و خشک به دنیا آمد و از همان ابتدا کمبودهای مختلف مناطق روستایی را با گوشت و خونش لمس کرد. این کتاب که توسط انتشارات «راه‌یار» منتشر شده، زندگی کودکی روستایی را روایت می‌کند که در روستای کویری شمس‌آباد از توابع سبزوار و در خانه عبدالحمید و بتول متولد شده است. 
راوی داستان، قصه‌گونه و از زبان افراد نزدیک شهید، مخاطب را جذب می‌کند. از آرام بودن و حیای محمدرضا در کودکی می‌گوید و اینکه در همان کودکی با قالیبافی کمک‌حال خانواده بوده است. 
مخاطب با محمدرضا میان گندم‌ها می‌دود و همراهش برای تحصیل به سبزوار سفر می‌کند. محمد اصغرزاده، نویسنده و راوی کتاب، از چگونگی آشنایی محمدرضا با جهاد سازندگی می‌نویسد و دیدن یک خواب عجیب؛ جوانی با لباس‌های خاکی و ریش نسبتا بلند و پوستری با حاشیه قرمز. 
اصغرزاده در میانه کتاب از کارهای جهادی شهید، اردوهای جهادی و رفتن به روستاها برای حفر قنات، ساخت جاده و ایجاد سایر امکانات رفاهی برای روستاییان سخن می‌گوید و محمدرضایی که کم‌کم نبض جهاد سازندگی سبزوار را با اخلاق پسندیده و کارکردن‌های دلسوزانه‌اش به دست می‌گیرد. 
وقایع کتاب با ازدواج ساده محمدرضا و طاهره، یکی از جهادگران خانم ادامه می‌یابد؛ با بیان جزئیاتی درباره عضویت شهید در شورای مرکزی جهاد سازندگی سبزوار پیش می‌رود و مخاطب را از سفر حج تا سفر به جبهه‌های جنگ با خود همراه می‌کند. اصغرزاده با گفت‌وگو با دوستان و خانواده شهید شمس‌آبادی، مخاطب را با خصوصیات بارز اخلاقی او مانند دقت و منظم بودن در انجام کارها، حساسیت به بیت‌المال و همفکری و مشورت در تصمیم‌گیری‌های مهم کاری آشنا می‌کند. 
راوی از مهربانی شهید با نیروهایش نوشته و فکرهای نو و ابتکاراتش در انجام دادن کارهای پیش‌عملیاتی مانند لامپ‌های کمپوتی، اکیپ کشش و اکیپ آب‌پاش را که مخصوص گردان جوادالائمه سبزوار بود روایت می‌کند. اصغرزاده در بخش‌‌های انتهایی کتاب از وظیفه گردان جوادالائمه سبزوار در عملیات‌های مختلف و نیز سختی زندگی همسران آنها در سوسنگرد سخن می‌گوید و خستگی‌ها و خواب‌های کوتاه محمدرضا را در شهادت زیبایش به تصویر می‌کشد. 
کتاب «دلهره‌های آخرین خاکریز» را بخوانید و با جوانمردی‌ها و از‌خود‌گذشتگی‌های افرادی آشنا شوید که برای پیشرفت ایران اسلامی از جان‌شان گذشتند. لازم به ذکر است که علاقه‌مندان علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند از طریق مراجعه به صفحات مجازی انتشارات «راه یار» به نشانی raheyarpub@ یا سایت Ammaryar.ir با تخفیف ویژه این ناشر به مناسبت هفته دفاع‌مقدس، نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند. 

Page Generated in 0/0114 sec