printlogo


کد خبر: 224750تاریخ: 1399/7/3 00:00
دور دنیا

عبدالله: زندانیان آزاد شده طالبان به میدان جنگ بازگشته‌اند
عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان از بازگشت دوباره شماری از زندانیان طالبان که از سوی دولت آزاد شده بودند، به میدان جنگ خبر داد. عبدالله در نشست مجازی شورای روابط خارجی ایالات متحده آمریکا، افزود: ما می‌دانیم که برخی زندانیان آزاد شده طالبان به میدان جنگ بازگشته‌اند و این نقض توافقی است که طالبان به آن تعهد داده بود. دولت افغانستان بر اساس توافق صلح آمریکا و گروه طالبان که سال گذشته در دوحه امضا شد، 5 هزار زندانی این گروه را از زندان‌های این کشور آزاد کرد. این زندانیان هنگام آزادی از زندان، تعهد کتبی داده بودند دوباره به میدان جنگ بازنمی‌گردند. عبدالله همچنین با اشاره به افزایش خشونت‌ها در افغانستان، گفت سطح خشونت‌ها بسیار بالا و در حدی است که برای مردم غیرقابل قبول است. وی از آمریکا که از طریق توافق با طالبان روند صلح را آغاز کرده و از پاکستان که با اعضای طالبان رابطه دارد، خواست این گروه را تحت فشار قرار دهند تا با آتش‌بس موافقت کند. 
***
روایت اندیشکده آمریکایی از توان موشکی کره‌شمالی
تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد در بحبوحه تنش‌های اخیر در شبه‌جزیره کره، ارتش پیونگ‌یانگ احتمالا از موشک‌های بالستیک در تمرینات رژه نظامی بزرگ که در چند روز آینده برگزار می‌شود، استفاده کند. اندیشکده آمریکایی «۳۸ درجه شمالی» که در حوزه تحولات شبه‌جزیره کره بویژه کره‌شمالی فعالیت دارد، تصاویری را از این کشور منتشر کرد که وسیله نقلیه‌ای شبیه کشنده موشک‌های بالستیک را در تمرینات پیش از برگزاری رژه نظامی دهم اکتبر نشان می‌دهد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این تصاویر که روز سه‌شنبه از تاسیسات آموزشی رژه «میریم» واقع در حومه شهر پیونگ‌یانگ، ثبت شده‌اند، به‌رغم اینکه چندان واضح نیستند تا نوع خودرو و موشک بالستیک آن را تشخیص داد اما اندازه بسیار بزرگ و شکل آن نشان می‌دهد حمل‌کننده آتش‌بار موشک عظیمی است. بر این اساس، اندیشکده ۳۸ درجه شمالی در گزارش خود نوشت: «این وسیله نقلیه به اندازه‌ای بزرگ است که یکی از موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای کره‌شمالی را حمل کند؛ موشک‌هایی که می‌توانند کلاهک‌های هسته‌ای را به اهدافی در فواصل مختلف ایالات متحده برسانند». در این گزارش همچنین آمده است که تصاویر ماهواره‌ای از تاسیسات آموزشی کره شمالی، حجم زیادی از نیروها و خودروهای نظامی را نشان می‌دهد که مشغول تمرین برای رژه بزرگ روز دهم اکتبر برای گرامیداشت هفتاد‌و‌پنجمین سالگرد تاسیس حزب کارگر این کشور هستند. 
***
ناوالنی از بیمارستان مرخص شد
الکسی ناوالنی، مخالف دولت روسیه که در بیمارستانی در برلین بستری بود، از بیمارستان مرخص شد. بیمارستان «شاریت» دیروز در توئیتر خود خبر مرخصی وی را اعلام کرد. بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، پزشکان آلمانی می‌گویند امکان بهبود کامل وی وجود دارد، اگر چه ارزیابی عوارض طولانی‌مدت «مسمومیت شدید» وی دشوار است. روز شنبه، ناوالنی تصویری از خود در اینستاگرام به اشتراک گذاشت که وی را در حال قدم زدن نشان می‌داد و در زیر آن تصویر، وی روند بهبودش را توصیف کرده بود. ناوالنی ۷ سپتامبر، درست چند روز بعد از آنکه دولت آلمان ادعای مسمومیت وی با گاز عامل اعصاب «نوویچوک» را مطرح کرد از کما خارج شد؛ ادعایی که روسیه آن را رد و اعلام کرد آزمایش ناوالنی هیچ شواهدی از وجود این سم را نشان نداده و همچنین از برلین خواست مدارک خود در اثبات این ادعا را با مسکو به اشتراک بگذارد؛ اقدامی که تاکنون دولت آلمان از انجام آن طفره رفته است. ناوالنی روز ۲۰ آگوست هنگام پرواز از شهر «تومسک» در روسیه به سمت مسکو، پایتخت این کشور دچار علائم بیماری شد و بعد از فرود اضطراری هواپیما در شهر «تومسک» به بیمارستانی در این شهر منتقل شد و سپس به آلمان انتقال یافت. از همان روزهای اول این حادثه و پیش از آنکه آزمایش و تحقیقی انجام شود، غرب در این خصوص علیه روسیه موضع‌گیری کرد و انگشت اتهام را به سمت مسکو نشانه رفت. 
***
خیز انتخاباتی کاظمی
منابع سیاسی در عراق می‌گویند مصطفی الکاظمی اقدامات اولیه برای تاسیس یک حزب سیاسی با هدف مشارکت در انتخابات پارلمانی آتی را که ژوئن ۲۰۲۱ برگزار می‌شود، آغاز کرده است. وبسایت روزنامه مصری عربی ۲۱ به نقل از این منابع که خواستند هویت‌شان فاش نشود، نوشت: حزب سیاسی‌ای که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در حال حاضر برای تأسیس آن تلاش می‌کند، توسط یکی از نزدیکان وی اداره خواهد شد و محتمل‌ترین گزینه تاکنون برای اداره این حزب، رائد جوحی، رئیس دفتر کاظمی است. این منابع همچنین خاطرنشان کردند چندین گزینه برای نام حزب در دست تاسیس کاظمی مطرح شده است، از جمله التجمع الوطنی (گردهمایی ملی). به گفته این منابع اقداماتی در این راستا در تعدادی از استان‌ها از جمله استان کرکوک آغاز شده است. این منابع به «عربی ۲۱» گفتند زمانی که کاظمی در خارج از عراق جزو مخالفان حزب بعث بود، از اعضای حزب «کنگره ملی» به ریاست احمد چلبی، سیاستمدار پیشین عراقی بود بنابراین بسیاری از شخصیت‌های حزبش نزدیکان و افراد بانفوذ همان جریان هستند. منابع مذکور گفتند کاظمی به دنبال کاهش نفوذ جریان‌های غالب عراق در دولت است، بویژه پس از تغییراتی که در سمت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی، شهردار بغداد، رئیس کمیسیون شفافیت پارلمان، رئیس کمیسیون اوراق بهادار، مدیر بانک سرمایه‌گذاری و دیگر مناصب مهم ایجاد کرد. در همین راستا، موید الجوهیشی، کارشناس امور سیاسی عراق گفت: ما هیچ سندی با امضای مصطفی الکاظمی ندیده‌ایم که نشان‌دهنده تعهد وی برای عدم شرکت در انتخابات در ازای تصدی پست نخست‌وزیری باشد که اکنون به دست آورده است، بنابراین تعجب‌آور نیست اگر او یک حزب سیاسی تشکیل دهد. 

Page Generated in 0/0139 sec