printlogo


کد خبر: 224752تاریخ: 1399/7/3 00:00
حمید درخشان در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره بازی سرنوشت‌ساز امشب پرسپولیس با الشارجه:
شانس صعود داریم

زهره فلاح‌زاده: امشب از ساعت ۲۱:۳۰ پرسپولیس در آخرین بازی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف نماینده امارات می‌رود. تیم فوتبال پرسپولیس برای صعود از این مرحله نیاز به پیروزی مقابل الشارجه امارات دارد؛ دیداری که برنده آن صعود و بازنده آن با این مسابقات وداع می‌کند. قوانین جدید AFC برای صعود ۲ تیم هم‌امتیاز تغییر کرده و دیگر قانون گل ‌زده در خانه حریف محاسبه نمی‌شود (چون بازی‌ها به صورت متمرکز در قطر برگزار می‌شود). قوانین جدید تفاضل گل را معیار سنجش تیم‌های صعود‌کننده انتخاب کرده و به همین دلیل پرسپولیس به دلیل تفاضل گل کمتر، با تساوی هم از صعود باز می‌ماند. آمار ضعیف تیم‌های ایرانی در آسیا باعث شده قانون تفاضل گل به کار پرسپولیس نیاید. این تیم در ۳ بازی اخیر خود تنها ۲ گل به ثمر رسانده است. «وطن امروز» برای بررسی این دیدار و عملکرد پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا با حمید درخشان، کاپیتان و مربی پیشین این تیم گفت‌وگو کرد. درخشان امیدوار به صعود پرسپولیس به مرحله یک‌هشتم نهایی است اما از نحوه بازی تیم بویژه در خط حمله قرمزها انتقاداتی دارد. از نظر او خریدهای جدید در نوک حمله پرسپولیس هنوز نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند. 
***
* پرسپولیس بازی حساسی با الشارجه امارات دارد. در صورت مساوی یا باخت، قرمزها از صعود باز می‌مانند؛ این دیدار را چطور می‌بینید؟
به نظر من بازی خوبی می‌شود، چرا که پرسپولیس نیاز به برد دارد و با تمام قوا وارد زمین می‌شود. تیم نباید با احتیاط بازی کند و فکر می‌کنم شانس صعودش هم زیاد است. توانایی پرسپولیس بالاست، فقط کافی است در زدن ضربات آخر، بازیکنان دقت بیشتری داشته باشند. محتاط بازی کردن بازیکنان، فکر نمی‌کنم برای تیم‌ حاصلی داشته باشد. 
 
* الشارجه در بازی قبلی ۶ گل به التعاون عربستان زد. این نتیجه و مهاجمان زهردار تیم اماراتی کار پرسپولیس را سخت نمی‌کند؟
آن بازی اصلا ملاک نیست. اگر بخواهیم به آن بازی توجه کنیم، باید پرسپولیس را پیش از دیدار امشب بازنده بدانیم. باید نقطه قوت حریف را کنترل و روی نقاط ضعفش خوب کار کنیم. بازیکنان پرسپولیس توانایی برد در این دیدار را دارند. 
 
* عملکرد پرسپولیس را در این ۳ دیدار برگزار شده، چطور دیدید؟
عملکرد پرسپولیس تا اینجا بد نبوده و رفته‌رفته بهتر هم شده است اما مشکل پرسپولیس خط حمله‌اش است که نمی‌تواند گلزنی کند. ۲ گلی هم که در این مسابقات زدند، دفاع و هافبک این تیم به ثمر رساندند. به هر حال پرسپولیس نیاز به یک مهاجم گلزن دارد. نمی‌شود که چندین موقعیت ایجاد شود و مهاجمان از فرصت استفاده نکنند. تیم باید گل بزند. وقتی گل بزند، تلاش بیشتری هم برای گل نخوردن می‌کند. 
 
* تیم‌های ما در این رقابت‌ها از نظر گل ‌زده آمار ضعیفی از خود به جا گذاشته‌اند؛ مشکل کجاست؟
فقر گلزنی در فوتبال و لیگ ما وجود دارد. ۲ دلیل هم دارد؛ فقر مهاجم ششدانگ و فقر تاکتیک. بازیکنان یا کیفیت خوبی ندارند یا ذاتا مهاجم نیستند. آقای گل لیگ ما ۱۵ گل‌ زده است. این یعنی ما فقر فوروارد و تاکتیک داریم که نمی‌توانیم به گل برسیم. 
 
* پرسپولیس مهاجمی دارد که امشب بتوان روی او حساب باز کرد تا جای خالی بازیکنی مثل علی علیپور را پر کند؟
به نظر من کار جانشین او سخت است. براحتی نمی‌توان جای خالی علیپور را پر کرد. امیدوارم مهاجمان جدید پرسپولیس در این دیدار تلاش بیشتری کنند تا این خلأ پر شود. 
 
* در بازی قبلی پرسپولیس مقابل الدحیل قطر، یک پنالتی اشتباه به ضرر تیم گرفته شد و همان پنالتی منجر به برد تیم قطری شد. به نظر شما اشتباهات داوری سهوی است؟
در فوتبال همیشه یک اشتباه باعث گلزنی تیم حریف می‌شود. مواقعی بازیکنان اشتباه می‌کنند و در برخی مواقع هم داور اشتباه سوت می‌زند. در آن بازی ما به اشتباه داوری باختیم ولی پرسپولیس باید توان گل زدن داشته باشد که ۲ گل بزند و اگر اشتباهی از طرف داور رخ داد، نتیجه به ضرر ما نشود. درواقع باید اول مشکلات تیم را حل کنیم و بتوانیم گل بزنیم، بعد بگوییم داور با اشتباهاتش ما را بازنده کرد. اگر داور پنالتی را هم نمی‌گرفت، بازی بدون گل به پایان می‌رسید و تیم ما باز هم گل نمی‌زد. 
 
* شانس پرسپولیس برای صعود چقدر است؟
پرسپولیس شانس دارد و اگر خوب بازی کند، مطمئن باشید برنده هم خواهد شد. 
 
* ارزیابی شما از بازیکنان جدیدی که به تیم اضافه شده‌اند چیست؟
 تعدادی از آنها در تیم زود جا افتادند و تعدادی دیگر نیاز به زمان بیشتری دارند تا خودشان را نشان دهند. البته آنها باید تلاش بیشتری کنند. 
 
* فکر می‌کنید جایگزین‌های خوبی هستند؟
اینکه ما در حرف فقط بگوییم جایگزین‌های خوبی هستند، درست نیست. بازیکنان جدید باید تلاش کنند و در زمین این مسأله را نشان دهند. 
***
پرسپولیس ایران - شارجه امارات
آخرین فرصت صعود در گروه مرگ!
در آخرین روز رقابت‌های گروهی لیگ قهرمانان آسیا تیم فوتبال پرسپولیس امشب ساعت 21:30 به مصاف تیم شارجه امارات می‌رود و سپاهان هم حریف السد قطر است. تیم پرسپولیس مقابل الدحیل با هدیه داور سریلانکایی 3 امتیاز حساس را از دست داد تا کارش برای صعود از گروه C به روز آخر کشیده شود. حریف این تیم در بازی آخر شارجه امارات است که پیش از این توانست با نتیجه عجیب 6 بر صفر التعاون عربستان را شکست بدهد. سرخپوشان ایرانی پنجشنبه آخرین فرصت را برای صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در اختیار دارند و باید شارجه امارات را شکست بدهند تا به مرحله بعد صعود کنند. نتیجه مساوی به درد پرسپولیس نمی‌خورد، زیرا تفاضل گل حریف اماراتی 6 است و بازی رفت 2 تیم هم با نتیجه مساوی 2 - 2 تمام شد. البته نکته تاسف‌برانگیز غیبت گلزن آن مسابقه در ترکیب سرخپوشان است؛ علی علیپور در بازی رفت که قبل از ویروس کرونا بود هر دو گل سرخپوشان را ‌زده بود. پرسپولیس حالا باید هر چه در توان دارد به کار گیرد تا پیروز شود. نایب‌قهرمان فصل گذشته آسیا اگر می‌خواهد ناکام بزرگ این فصل نباشد فقط یک راه دارد و آن هم شکست دادن تیم شارجه است. اگر چه باشگاه پرسپولیس بیانیه‌ای اعتراض‌آمیز و بحق نسبت به عملکرد کنفدراسیون فوتبال آسیا منتشر کرد اما بهتر است دیگر حوادث بازی با الدحیل قطر را که میزبان مسابقات است فراموش کند و فقط و فقط روی این بازی فینال‌گونه تمرکز کند. عیسی آل‌کثیر، مهاجم جدید پرسپولیس اگر می‌خواهد خود را در دل هواداران تیمش جا کند، باید از فرصت‌های نیم ‌درصدی گلزنی هم در این بازی حداکثر استفاده را ببرد. گل‌محمدی هم باید ترکیبی هوشمندانه برای حساس‌ترین مسابقه این فصل تیمش انتخاب کند. بازی با شارجه فوتبالی شطرنج‌گونه است. جالب اینجاست که شارجه روی کاغذ هم مثل پرسپولیس در خطر حذف است و اگر مقابل پرسپولیس مساوی کند و التعاون تیم الدحیل قطر را شکست دهد در آن صورت پرسپولیس و شارجه هر دو حذف می‌شوند و تیم‌های الدحیل و التعاون از گروه‌ صعود خواهند کرد. بدون تعارف این گروه را می‌توان گروه مرگ رقابت‌ها در غرب آسیا دانست، زیرا هر 4 تیم هم شانس صعود دارند و هم در خطر حذف هستند. اگر الدحیل مقابل التعاون بازنده شود، در آن صورت برنده مسابقه پرسپولیس و شارجه به همراه تیم عربستانی صعود خواهد کرد. نکته جالب اینجاست که در بازی رفت التعاون 2 بر صفر الدحیل را شکست داد. با این اوصاف هر دو بازی گروه مرگ رقابت‌ها حساس و نفسگیر خواهد بود و شاید در دقایق و حتی ثانیه‌های آخر تکلیف تیم‌های صعود‌کننده مشخص شود. 
 
* سپاهان به دنبال یک برد و یک گل!
تیم فوتبال سپاهان با سرمربیگری محرم نویدکیا از گردونه رقابت‌های لیگ قهرمانان حذف شده است. زردپوشان ایران با 4 امتیاز در رده سوم جدول گروه خود هستند و هیچ شانسی برای صعود ندارند و در یک بازی تشریفاتی به مصاف تیم السد قطر می‌روند. سپاهان با سرمربی جدید و جوان خود به دنبال نخستین برد و نخستین گل‌ آسیایی‌اش در این رقابت‌هاست و انگیزه دیگری ندارد! السد اما انگیزه بیشتری دارد و برای صدرنشینی در این مسابقه برای برد بازی
خواهد کرد.

Page Generated in 0/0062 sec