printlogo


کد خبر: 224793تاریخ: 1399/7/3 00:00
بیش از 50 درصد تولیدات بازار نوشت‌افزار ساخت ایران است
ایرانی‌ها ایرانی می‌خرند
* دبیر «جشنواره ایران نوشت»: دفترهای با طرح سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی با استقبال مخاطبان مواجه شده‌ است

تلاش جریان انقلابی در تقویت تولید ملی باعث شده در سال‌های اخیر بیش از 50 درصد حجم نوشت‌افزارهای عرضه‌شده در بازار ایران، تولیدات ملی با طرح‌های اسلامی- ایرانی باشد. 
به گزارش «وطن امروز»، هرساله با آغاز سال تحصیلی جدید، تهیه لوازم‌التحریر برای خانواده‌ها به یک مساله جدی تبدیل می‌شود، این در حالی است که با تلاش فعالان این حوزه بازار لوازم‌التحریر از 10 درصد کالای ایرانی به بیش از 50 درصد کالای ایرانی با کیفیت رسیده است. 
نوشت‌افزار ایرانی علاوه بر تنوع بالایی که پیدا کرده، از کیفیت قابل قبولی هم برخوردار است و این مهم باعث شده است علاوه بر بازار داخلی، حالا صادرات این حوزه نیز رونق داشته باشد و کشورهای همسایه به استقبال از تولید ایرانی بیایند. همسایگان ایران همانند عراق، پاکستان و اخیرا هم سوریه مشتریان نوشت‌افزار ایرانی هستند و کم‌کم ایران جای چین را در این کشورها می‌گیرد. در قطر هم بازارچه‌ای به نام «بازارچه ایرانیان» فعال شده است که یکی از محصولات پرفروش آن نوشت‌افزار ایرانی است. آنچه کالای ایرانی را ممتاز می‌کند آن است که ایران استانداردهای بین‌المللی کیفیت لوازم‌التحریر را کسب کرده است. در قطر، فقط محصولات با استاندارد بین‌المللی وارد می‌شود و ایران برای تمام لوازم‌التحریرش SGS یا استاندارد بین‌المللی گرفته که این استاندارد در کل دنیا معتبر است. 
در سال‌های ابتدایی شروع رقابت نوشت‌افزار ایرانی با نمونه‌های خارجی، یکی از مسائل اصلی، استفاده جنس‌های خارجی از کاراکترهای مشهور کارتونی جهانی برای تبلیغ کالای خود بود. باربی، بن تن، کیتی، باب اسفنجی و... شخصیت‌های نام‌آشنایی برای کودکان بودند و چشم‌شان را سریع به خود جلب می‌کردند اما کم‌کم تولیدکنندگان داخلی روی کاراکترهای داخلی و شخصیت‌هایی که کودکان در انیمیشن‌های تلویزیونی با آنها آشنا شده بودند، سرمایه‌گذاری کردند و حالا این شخصیت‌های بومی نیز برای کودکان و خانواده‌های‌شان جذاب شده‌اند. 
حالا اما با وجود کرونا و غیرحضوری شدن مدارس، این احتمال وجود دارد که این بازار رو به رشد که تعداد زیادی شاغل را به خود اختصاص داده است، دچار مشکل شود. این نگرانی باعث شده است یقینی، دبیر جشنواره ایران‌نوشت اعلام موضع کند و بگوید: «هرچند با اتمام شهریور، جشنواره ایران نوشت امسال به پایان رسید اما سامانه اطلاع‌رسانی عرضه‌کنندگان و نقاط فروش نوشت‌افزار ایرانی (محلی و اینترنتی) که در www.irannevesht.ir فهرست شده است، همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند».
جشنواره ایران‌نوشت امسال که با مشارکت بیش از 120 تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی، جایگزین نمایشگاه (با قدمت 7 ساله) شده بود، با استقبال چشم‌گیری رو‌به‌رو شد. بنا بر آنچه دبیر جشنواره ایران‌نوشت می‌گوید: علاوه بر 1000 فروشگاه نوشت‌افزار محلی و 4 فروشگاه اینترنتی، 20 فروشگاه تخصصی نیز در این جریان سهیم شدند؛ در این میان بیش از 50هزار خانواده از این رویداد استقبال کردند که نیمی به صورت حضوری و نیم دیگر به صورت مجازی بوده است. 
تلاش فروشندگان نوشت‌افزار ایرانی با اتمام شهریور و پایان جشنواره ایران‌نوشت، تمام نشده است و سامانه اطلاع‌رسانی عرضه‌کنندگان و نقاط فروش نوشت‌افزار ایرانی (محلی و اینترنتی) که در www.irannevesht.ir فهرست شده است، همچنان با قوت به کار خود ادامه خواهد داد و بتدریج اطلاعات آن تکمیل‌تر و نقاط عرضه بیشتری به آن اضافه خواهد شد و به‌روز‌رسانی می‌شود. 
طبق گفته مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت، در حوزه خودکار، ماژیک، مداد و پاک‌کن رشد بسیار خوبی به لحاظ کیفیت، کمیت و تنوع برند رخ داده است. همچنین در حوزه تولید دفتر، امسال از طرح‌های مرتبط با سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی و مبارزه با کرونا و ارج نهادن به مقام مدافعان سلامت استقبال قابل توجهی شده است و استفاده از فناوری واقعیت افزوده‌ (AR) روی جلد دفترها نیز از دیگر نوآوری‌ها و جذابیت‌های دفترهای ایرانی بوده است. 
یقینی درباره میزان مصرف نوشت‌افزار بیان کرد: با توجه به بررسی‌های میدانی در 4 ماه پایانی سال تحصیلی گذشته (99-98) و سال تحصیلی جدید، نیاز به نوشت‌افزار و مصرف در اقلامی مانند دفتر، مداد، تراش، پاک‌‏کن و سایر محصولات اصلی نوشت‌افزار نه‌تنها کاهش نداشته، بلکه به دلیل افزایش تکالیف و تمارین برای جبران کمبود فضای آموزشی حضوری مدارس، بعضا با افزایش مصرف در محصولات مذکور نیز مواجه شده‌ایم. در نتیجه جریان تولید و مصرف نوشت‌افزار که در سال‌های گذشته در شهریورماه به اوج می‌رسید، به یک روند مستمر و تدریجی در طول سال تبدیل خواهد شد. 
وی گفت: توجه به محتوای بومی و ایرانی که همواره دغدغه تولیدکننده‌ها و خانواده‌ها بوده نیز با پیگیری جدی‌تر و فعال شدن کانون‌های محتوا و کاراکتر ایرانی، با سرعت بیشتری به پیش خواهد رفت، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی با همان انگیزه این چند سال گذشته که سبب رشد و نمو چشمگیری در این صنعت بوده است، با همه تلاش خود در جهت رشد کیفیت و تنوع و «تولید محصولات بدون مشابه داخلی» به پیش می‌روند. 
اما آنچه امسال به رونق تولید نوشت‌افزار ایرانی کمک کرد، هماهنگی نهادهای امدادی و خیریه‌ای با تولیدکنندگان داخلی بود، چنانکه طرح‌های مساوات، ایران همدل و... که از ابتدای کرونا به یاری محرومان و مستضعفان آمده‌اند، در بازه زمانی توزیع بسته‌های حمایتی برای کودکان محروم در شروع سال تحصیلی تنها از محصولات با کیفیت داخلی استفاده کردند که این مساله باعث هم‌افزایی در حوزه تولید ملی شد.
***
[استقبال پرشور مردم از نوشت‌افزار ایرانی]
معاون ارتباطات مجمع ایران‌نوشت گفت: سال جاری لوازم‌التحریر تولید داخل به دلیل مزین بودن به تصاویر و طرح‌هایی از سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی با استقبال پرشور مردم مواجه شد. حسین حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با «وطن امروز» به حضور 50 هزار خانوار در جشنواره ایران‌نوشت امسال اشاره کرد و گفت: توجه به تولید و مصرف کالاهای ساخت وطن در کنار تنوع طرح‌ها در تولید نوشت‌افزار موجب شد فروش این کالاها با استقبال خوبی همراه شود. وی گردش مالی سالانه بازار محصولات نوشت‌افزار کشور را 6 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: امسال ۵۰ درصد نیاز مصرف محصولات نوشت‌‌افزاری در کشور از طریق تولید‌کنندگان داخلی تامین شده است، در حالی که شیوع کرونا و آموزش مجازی دورس موجب کاهش مصرف نوشت‌افزارها شده است. حاجی‌بابایی گفت: این مجمع در تلاش است برای تولید گسترده نوشت‌‌افزار ایرانی گام بردارد و از این طریق مانع از واردات محصولات مشابه به کشور شود، چرا که سالانه ارز زیادی از کشور برای تهیه این کالا‌ها خارج می‌شود. معاون ارتباطات مجمع ایران‌نوشت تصریح کرد: به طور مثال ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌(ره) برای سال جاری یک میلیون بسته نوشت‌افزار تولید داخل را برای دانش‌آموزان کم‌برخوردار خریداری و توزیع کرده است.

Page Generated in 0/0065 sec