printlogo


کد خبر: 224897تاریخ: 1399/7/7 00:00
رسانه لبنانی دیروز افشا کرد
نقش خط فشار آمریکا- عربستان در بی‌دولتی لبنان

گروه بین‌الملل: شکست مصطفی ادیب در تشکیل کابینه سبب شد فضای سیاسی لبنان بار دیگر در گرد و غبار و ابهام فرو رود و تحلیل و گمانه‌زنی در رسانه‌های لبنان بار دیگر تشدید شود. وبگاه خبری- تحلیلی النشره لبنان دیروز در گزارشی در این باره، به نشست اخیر ادیب با علی حسن خلیل (از جنبش امل) و حاج‌حسین خلیل (حزب‌الله) پرداخت و نوشت: این دیدار موفق نبود و احزاب دو‌گانه شیعی، همچنان شاهد مخالفت سرسختانه مصطفی ادیب در انتخاب یک وزیر شیعه به عنوان وزیر دارایی از میان لیست 10 نفره ارائه شده از جانب حزب‌الله و امل بودند و ادیب از پذیرفتن این لیست امتناع کرد. در ادامه این گزارش آمده است: از نظر احزاب دوگانه شیعی، نخست‌وزیران سابق یعنی «فواد سنیوره»، «نجیب میقاتی» و «تمام سلام» همان کسانی هستند که پشت ‌پرده به هم خوردن تشکیل کابینه و اعمال فشار بر ادیب برای ندادن امتیاز قرار دارند. 
النشره افزوده است: فرانسه تا لحظات آخر انصراف ادیب را رد کرد، زیرا آن را یک سیلی به امانوئل مکرون (رئیس‌جمهور فرانسه) می‌دانست. این وبگاه لبنانی ادامه داده است: تلاش برای شکست طرح فرانسه برای لبنان از روز دهم ارائه این طرح و با اعمال تحریم‌های آمریکا بر 2 وزیر سابق یعنی علی حسن خلیل وابسته به امل و یوسف فینانوس وابسته به جریان المرده (از متحدان مقاومت) آشکار شد. 
به نوشته این وبگاه لبنانی، عربستان سعودی یک روز پس از اعلام طرح سعد حریری، نخست‌وزیر سابق، برای جلوگیری از تشکیل دولت لبنان وارد عمل شد، زیرا از نظر ریاض تشکیل یک دولت با حضور حزب‌الله مجاز نیست. سخنرانی سلمان بن‌عبدالعزیز، شاه سعودی در سازمان ملل نیز هشداری واضح برای حریری، ادیب و نخست‌وزیران سابق لبنان بود مبنی بر اینکه تشکیل دولت با این شروط ممنوع است. 
در همین ارتباط، تحلیلگر و سردبیر روزنامه البناء فاش کرد عربستان سعودی از طریق واسطه‌هایی به سعد حریری پیام تهدیدآمیزی فرستاده و گفته است اگر به ادیب در تشکیل کابینه کمک کند، از قدرت حذف خواهد شد. 
 
* حریری: نخست‌وزیر نخواهم شد
سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان به روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» گفت حاضر نیست دوباره نخست‌وزیر لبنان شود. روزنامه الشرق الاوسط دیروز در خبری در این باره نوشت سعد حریری در گفت‌وگو با این روزنامه گفته نخست‌وزیر نخواهد شد: «من نقطه پایان برای رفتن به سطر بعد، نخواهم شد. همچنان که کسی را هم برای نخست‌وزیر شدن، نامزد نخواهم کرد». الشرق الاوسط نوشت: لبنان با انصراف مصطفی ادیب از تشکیل دولت، در بحرانی بسیار خطرناک و حساس به سر می‌برد و سرنوشتش در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این روزنامه سعودی نوشت: با توجه به شرایط کنونی، آنچه درباره بازگشت سعد حریری به نخست‌وزیری لبنان می‌گویند، حرف بجایی نیست و او گفت نخست‌وزیر نخواهد شد. 

Page Generated in 0/0053 sec