printlogo


کد خبر: 224898تاریخ: 1399/7/7 00:00
دور دنیا

احضار روحانی بحرینی به اتهام مخالفت با عادی‌سازی
مسؤولان بحرین «منیر معتوق» روحانی برجسته این کشور را احضار کردند. پایگاه خبری «مرآه البحرین» گزارش داد علت این احضار، اظهارات معتوق درباره عادی‌سازی روابط رژیم آل‌خلیفه با رژیم صهیونیستی بوده است. معتوق گفته بود این توافق، خواست ملت بحرین نیست؛ ملتی که از نظر تاریخی، تأیید‌کننده مبارزه ملت فلسطین با اشغالگر صهیونیستی در خاک خود است. این در حالی است که نظامیان بحرین هم ۲ نفر از نوجوانان منطقه «ابو صیبع» و یک نوجوان از منامه را به اتهام مشارکت در فعالیت‌های مسالمت‌آمیز مخالف عادی‌سازی بازداشت کردند. وزارت کشور بحرین «عبدالحسین احمد» شاعر این کشور را نیز بازداشت کرد. این شاعر، شعری سروده و در آن، هر گونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کرده بود. رژیم بحرین هر گونه انتقاد از عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها را جرم معرفی می‌کند. با این وجود، بیش از 150مورد تظاهرات در محکومیت این مساله در بحرین برگزار شده است. 
***
درخواست تل‌آویو برای تحویل جنگنده «اف‌۳۵» ناقص به امارات
کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی در گزارشی به ارزیابی‌های این رژیم درباره موعد امضای معامله تحویل جنگنده‌های اف‌۳۵ آمریکا به امارات و اینکه تل‌آویو تلاش می‌کند جنگنده ناقص تحویل ابوظبی شود، اشاره کرد. این رسانه رژیم صهیونیستی اعلام کرد: بر اساس برآوردها، طی هفته‌های آتی و تا ماه نوامبر معامله فروش جنگنده اف‌۳۵ میان آمریکا و امارات به امضا خواهد رسید. اسرائیل بر این باور است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، توافقات بیشتری با کشورهای عربی دیگری به امضا خواهد رساند. کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد: تل‌آویو به دنبال این است که اگر نتواند مانع فروش تسلیحات به کشورهای عربی شود، حداقل از کیفیت سلاح فروخته شده بکاهد و اینکه سلاحی ناقص تحویل اعراب داده شود. همچنین اسرائیل فهرستی از آنچه از آمریکایی‌ها به دنبال امضای توافق دریافت خواهد کرد، آماده کرده است. بر اساس این گزارش، اخیرا بنی‌گانتس به واشنگتن سفر و در آنجا تلاش کرده است برتری نظامی اسرائیل حفظ شود. تلاشی از سوی تل‌آویو برای تاثیرگذاری بر توافق میان آمریکا و امارات جریان دارد تا بفهمد که اصولا چه قرار است به امارات فروخته شود، یعنی سیستم‌های جنگنده پیشرفته چه خواهد بود و اینکه چه زمانی تحویل نیروی هوایی امارات می‌شود. به عبارت دیگر، اسرائیل به دنبال این است که اف‌۳۵ ناقص به امارات در مقایسه با آنچه به اسرائیل داده می‌شود، فروخته شود. 
***
شهادت ۲ نظامی لبنانی
ارتش لبنان اعلام کرد در حمله گروهی تروریستی به یک مقر ارتش در منطقه «عرمان-المنیه» (در شمال لبنان) ۲ نظامی به شهادت رسیدند. تروریست‌ها که سوار بر یک خودرو بودند اقدام به تیراندازی به سمت نیروهای ارتش در مقر مذکور کردند و نظامیان لبنانی پاسخ متقابل دادند که در این حین ۲ نفر از آنها به شهادت رسیدند. یکی از تروریست‌ها نیز کشته شد و مابقی به مکانی نامشخص فرار کردند. این اتفاق ساعاتی پس از عملیات امنیتی نظامیان لبنانی در مرزهای شمالی این کشور با سوریه رخ داد؛ عملیاتی که طی آن ۱۳ تروریست مرتبط با داعش کشته و ۱۵ نفر بازداشت شدند. رسانه‌های لبنان عصر شنبه از قول ارتش این کشور نوشتند نیروهای ارتش با گروه تروریستی نزدیک به داعش در شمال لبنان، هم‌مرز با سوریه درگیری شدیدی داشتند. 
***
برخورد خشن پلیس انگلیس با معترضان
چند هزار نفر از ساکنان لندن روز شنبه به وقت محلی با حضور در خیابان‌ها و میدان ترافالگار این شهر، به وضع محدودیت‌های قرنطینه‌ای برای کنترل شیوع ویروس «کووید-۱۹» اعتراض کردند. مأموران پلیس اما به بهانه عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دیگر دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله نزدن ماسک تنفسی، به آنها حمله کرده و سعی در متفرق کردن آنها داشتند. پلیس انگلیس می‌گوید در درگیری‌هایی که با معترضان لندنی داشتند، حداقل ۹ مأمور امنیتی زخمی شده و از تظاهرات‌کنندگان نیز ۱۶ نفر بازداشت شده‌اند. به ادعای پلیس، مأموران به معترضان دستور داده بودند به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی باید به تظاهرات پایان دهند اما در پی عدم تبعیت معترضان از دستورات، پلیس مجبور به استفاده از قوه قهریه برای متفرق کردن آنها شد. 
***
گلوله‌باران در مرز آذربایجان و ارمنستان
یک سخنگوی وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد نیروهای مسلح ارمنستان بر روی شهرک‌های در امتداد خط مقابله نظامی در منطقه قره‌باغ کوهستانی آتش گشودند که تلفاتی از غیرنظامیان را در پی داشته است. وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد: ۲۷ سپتامبر حدود ساعت ۶ [۲ به وقت گرینویچ] نیروهای مسلح ارمنستان به تحرکات گسترده، گلوله‌باران شدید مواضع ارتش آذربایجان در کل امتداد خط مقدم و همچنین شهرک‌های واقع در این منطقه دست زدند. به ادعای سخنگوی وزارت دفاع آذربایجان، دست‌کم ۶ شهرک مورد حمله قرار گرفت و در این میان تعدادی مردم محلی کشته و زخمی شدند. بنا بر اعلام این وزارتخانه، زیرساخت‌های غیرنظامی به طور جدی آسیب ‌دیده و اطلاعات درباره تلفات و زخمی‌های این حادثه از میان جمعیت غیرنظامی و نظامیان در حال بررسی است. درگیری‌های آذربایجان و ارمنستان بر سر کنترل منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی از اوایل دهه ۱۹۹۰ ادامه داشته و در جدیدترین درگیری در ماه ژوئیه، ۲ طرف تلفاتی را گزارش کردند.

Page Generated in 0/0063 sec