printlogo


کد خبر: 224900تاریخ: 1399/7/7 00:00
آبی‌پوشان تهرانی با بی‌تدبیری مدیران و ناداوری از آسیا حذف شدند
آخرین جام هم پرید

زهره فلاح‌زاده: روزهای تیره‌تر استقلال دقیقا زمانی شروع شد که استقلال بعد از یک فصل سخت توانست کمی لبخند به لب داشته باشد و نایب‌قهرمان لیگ شود؛ درست همان جایی که لیگ به پایان رسید و داربی جام حذفی پیش رو بود. 
احمد سعادتمند، مدیرعامل استقلال پیش از دیدار حساس سرخابی‌ها، برای خرید محبوبیت پا در مسیر اشتباهی گذاشت. مسیر ایران- ایتالیا می‌توانست مسیر ایران- آلمانی شود که وینفرد شفر نامه شکایت به فیفا دستش بود و می‌توانست با پرداخت نشدن مطالباتش، پنجره نقل و انتقالات تیم سابقش را ببندد اما سعادتمند به ایتالیا سفر کرد؛ جایی که برای شکایتی که هنوز آندره‌آ استراماچونی، مربی ایتالیایی به فیفا نبرده، ضرورتی نداشت وقت را هدر دهد. مدیران استقلال اما در تلاش بودند با مطرح کردن نام استراماچونی، صندلی‌شان را برای فصل بعد حفظ و هوادارانی را که خواهان این مربی بودند برای مدتی سرگرم کنند. 
احمد سعادتمند با 2 معاونش به «ایتالیا»یی رفت که سایه استراماچونی هم حتی در آن مسیر دیده نشد و آنها تنها توانستند با وکیل او گفت‌وگو کنند و شفاهی نظرات و پیشنهاداتی بدهند که از نظر قانونی سندیتی نداشت. اطراف باشگاه استقلال هم افرادی بودند که به بهانه کمک مالی به باشگاه، اخبار ضد‌و‌نقیضی را به برخی خبرنگاران و خبرگزاری‌ها می‌دادند. مثل خبر «توافق نهایی با استراماچونی و بازگشت او به نیمکت استقلال».
خبر به قدری عجیب بود که هواداران استقلال را یاد خبر مذاکره خیالی مدیران استقلال با استراماچونی در قطر- آذرماه سال گذشته- انداخت، جایی که نه عکسی منتشر شد و نه احمد سعادتمند به طور واضح از جزئیات جلسه در ایتالیا گفت. 
خبرهای ضد‌و‌نقیض به قدری بود که حتی یک خبرگزاری، خبر امضای قرارداد استراماچونی را هم کار کرد که خبرنگار «وطن امروز» به‌سرعت و با پرس‌و‌جو از نزدیکان استراماچونی، آن را تکذیب کرد. قرار بود هواداران استقلال با هشتگ «استراماچونی را برگردانید» به اهداف خود برسند اما خبر نداشتند مدیران‌شان حتی لیست خرید تیم را هم از مربی ایتالیایی مشورت نگرفته بودند و احمد سعادتمند پیش از فینال جام حذفی با الکساندر نوری، مربی دورگه ایرانی- آلمانی هم مذاکره کرده بود. 
پس از چند هفته سرگرم شدن هواداران، باشگاه استقلال بهانه آورد که تنها به دلیل قانون منع جذب خارجی‌ها نتوانسته استراماچونی را بیاورد و همه چیز برای آمدن او مهیا بوده است. اما در اینجا سوال پیش می‌آید: آیا مدیران این باشگاه قبل از راهی شدن به ایتالیا، از تصویب این قانون خبر نداشتند؟
 
* سفر بی‌موقع و بی‌حاصل
مدیران استقلال همان روزهایی که در ایتالیا حضور داشتند، عنوان کردند در صورت توافق نکردن با استراماچونی، تا ۱۰ روز دیگر با شکایت فیفا، تیم وضعیت وخیمی پیدا می‌کند اما یک ماه از آن روزها گذشته و هنوز خبری از شکایت این مربی نشده است. 
استقلال به دلیل سفر اشتباه مدیران استقلال به ایتالیا و درگیری بین مدیر و سرمربی وقت (فرهاد مجیدی) یک جام دیگر را از دست داد؛ سفری که نه تخفیف مالی برای آبی‌ها داشت، نه استراماچونی را به استقلال بازگرداند و نه موفقیتی برای تیم حاصل شد. 
استراماچونی هم پس از آنکه دید خبری از استقلالی‌ها نمی‌شود، عصبانی شد و در صفحه اینستاگرامش نوشت: «هیچ پیشنهادی نشده است». البته باید به این نکته هم اشاره کرد که مربی ایتالیایی هم بدش نمی‌آمد از محبوبیتی که نه در وطن خودش بلکه در ایران داشت، همچنان بهره ببرد، بنابراین تمام این مدت در جواب سوال هواداران که می‌پرسیدند به ایران می‌آیی؟ می‌نوشت: «ان‌شاءالله». در حالی که خود او هم توافق با استقلال را تکذیب کرد. 
مدیران استقلال اگر همان روزی که به فکر رفتن به ایتالیا بودند، به فکر رفتن به آلمان و توافق کردن یا تخفیف گرفتن از وینفرد شفر، مربی طلبکار اسبق خود بودند یا اگر به فکر پرداخت مطالبات پیرمرد آلمانی بودند، حالا پنجره نقل و انتقالات این تیم هم بسته نبود که تیم‌شان بدون بازیکنان جدید راهی مسابقات لیگ قهرمانان شود و دست سرمربی موقت خالی از بازیکن باشد. آبی‌ها به سختی توانستند در گروه خود دوم شوند تا شنبه‌شب مقابل پاختاکور ازبکستان قرار بگیرند. استقلال با ترکیب و تعویض اشتباه و عدم تمرکز از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا حذف شد تا این فصل سخت و طولانی برای آنها بدون کسب جامی تمام شود. البته ناداوری داور عمانی هم در این شکست مؤثر بود ولی نه به اندازه سوء مدیریت سعادتمند.
استقلال باز هم از درون شکست و خرده‌هایش تا چند متر آن‌طرف‌تر به هوادارانش که مثل همیشه تا پای جان کنارش ایستاده‌ بودند، اصابت کرد؛ خرده‌شیشه‌هایی که پای هوادارانش را زخمی کرد اما خود مدیران نه زخمی شدند و نه دردی را حس کردند! 
فصلی که مربی ایتالیایی آمد، استقلال را در نیمه راه تنها گذاشت، کاپیتان محبوب جانشین او شد اما او هم استقلال را تنها گذاشت و در ادامه مجید نامجو‌مطلق با تیم به آسیا رفت و بضاعتش بردن تیم به جمع ۱۶ تیم نهایی بود. 
هنوز هم مشخص نیست‌ طلب شفر پرداخت می‌شود یا نه؟ در حالی که پرداخت ‌طلب مربی آلمانی و باز شدن پنجره نقل و انتقالات باشگاه از نان شب هم برای آنها واجب‌تر است؛ واجب‌تر از حتی پاداش برد به بازیکنانی که وظیفه‌شان تلاش برای کسب پیروزی است. باید دید مدیران استقلال از گذشته خود درس عبرت گرفته‌اند یا باز هم قرار است هواداران تاوان اشتباهات آنها را بدهند!

Page Generated in 0/0055 sec