printlogo


کد خبر: 224921تاریخ: 1399/7/7 00:00
اخبار

بلندپروازی‌‌های دلار و سکه
دیروز در دومین روز هفته قیمت دلار نسبت به شنبه 400 تومان کاهش یافت و به کانال ۲۸ هزار تومان بازگشت. قیمت دلار در حالی از نیمه هفته گذشته روند صعودی به خود گرفته است که مسؤولان بانک مرکزی بارها تاکید بر کاهش قیمت ارز کرده‌اند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در یک ماه اخیر بازارساز هیچ فعالیتی برای کنترل قیمت ارز نداشته است. شواهد هم حاکی از آن است که صرافی‌ها فعالیتی در بازار ندارند و صرفا فعالان غیررسمی در بازار ارز فعالیت می‌کنند.
انتشار اخباری مبنی بر عرضه ارز توسط بانک مرکزی و افزایش ریسک ورود به بازار باعث شده است از میزان تقاضا کاسته شود.
 افزایش قیمت ارز باعث رشد قیمت طلا و سکه هم شد به طوری که قیمت هر سکه بهار آزادی طرح امامی به 13میلیون و 600 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار به یک میلیون و 260 هزار تومان رسید. با توجه به جذاب شدن بازار ارز و سکه اغلب سرمایه‌گذاران بورسی به سمت این بازار روانه شده‌اند که ادامه این روند می‌تواند مخرب باشد.
***
وام ودیعه مسکن به اجاره‌نامه‌های جدید هم داده می‌شود
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: قراردادهای رسمی اجاره که تا پایان دی‌ امسال منعقد می‌شود مشمول دریافت وام ودیعه مسکن است. پروانه اصلانی با اشاره به اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا در آخرین جلسه خود پرداخت وام ودیعه مسکن را تا دی‌ماه 99 تمدید کرد، گفت: متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکنی که تا پایان دی‌ماه قرارداد اجاره‌شان منعقد شود برای سال جاری می‌توانند این وام را دریافت کنند. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌و‌شهرسازی ضمن تاکید بر اینکه در حال حاضر ثبت‌نام جدید درباره وام ودیعه مسکن انجام نمی‌شود، توضیح داد: افرادی که پیش‌تر ثبت‌نام کرده‌اند ساماندهی می‌شوند و مبالغی که برای پرداخت وام ودیعه مسکن در نظر گرفته شده به متقاضیان واجد شرایط بتدریج پرداخت خواهد شد. وی گفت: تاکنون حدود ۵۰۰ هزار نفر مدارک خود را تکمیل کرده‌اند که به مرور به بانک معرفی می‌شوند و در فرآیند دریافت وام ودیعه مسکن قرار می‌گیرند.
***
متعادل‌سازی بازار سهام با ۳ ابزار معاملاتی
مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران درباره ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه در بازار سرمایه گفت: کسانی که در یک روز سهام را می‌خریدند و همان روز می‌فروختند، بقیه سهامداران را که نگاه طولانی‌مدت به بازار سرمایه داشتند، متأثر می‌کردند. علی صحرایی ادامه داد: بر این اساس با نظرسنجی از فعالان بازار سرمایه، تصمیم به اجرای ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه گرفتیم. وی اضافه کرد: در این شرایط، سهامداران بویژه حقوقی‌ها که در بازار، عملیات نقدشوندگی و اطمینان‌بخشی را انجام می‌دادند، از متولیان بازار سرمایه انتظار داشتند برای جلوگیری از نوسان‌گیری روزانه به نحوی ممنوعیت ایجاد کنیم تا ثبات به بازار بازگردد و از هیجانات بازار کاسته شود. صحرایی گفت: به این ترتیب اگر کسی سهمی را در روز معاملاتی بخرد، در همان روز امکان فروش آن را ندارد اما اگر کسی از قبل، سهم را داشته باشد می‌تواند بفروشد و دوباره با تشخیص خود بخرد. صحرایی با اشاره به اینکه تصمیمات درباره بازار سرمایه، همیشه موافقان و مخالفانی دارد، افزود: با نظرسنجی از فعالان منصف بازار سرمایه، این تصمیم درست را گرفتیم و بر اساس نظرسنجی، حدود ۸۰ درصد فعالان مجازی بازار سرمایه موافق این تصمیم هستند. مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران افزود: اختیار فروش تبعی یا بیمه سهام، بازارگردانی مؤثر که از ۱۰ مهر اجباری می‌شود و به کارگیری سهام خزانه، از جمله ابزارهای اطمینان‌بخش است. 
***
موافقت نمایندگان با بررسی اولویت‌دار طرح تأمین کالاهای اساسی
نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با طرح تامین کالاهای اساسی با ۲۰۰ رای موافق، ۸ رای مخالف و یک رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. حمیدرضا حاجی‌بابایی به عنوان نماینده درخواست‌کننده بررسی اولویت‌دار این طرح گفت: افزایش قیمت‌ها وضعیت معیشتی و تامین کالاهای اساسی اقشار مختلف کشور بویژه قشر ضعیف را که از درآمد پایداری برخوردار نیستند با مشکل مواجه کرده است؛ حدود ۲۰۰ نماینده به یک فوریت طرح رأی دادند که بر اساس آن دولت را مکلف می‌کنیم در این مقطع زمانی کالابرگ در اختیار مردم قرار دهد. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: حدود ۲۰ تا ۲۱ میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و حدود ۷ میلیون نفر از این افراد کسانی هستند که هیچ جایی رد پا ندارند و بر اساس این طرح قرار است به این افراد ماهانه معادل ۱۲۰ هزار تومان و به خانواده ۵ نفره معادل ۶۰۰ هزار تومان کالا داده شود؛ کارت مذکور اعتباری بوده و پولی نیست و باید کالا دریافت شود. ۴۰ میلیون نفر از مردم آمریکا توسط این کارت‌ها کالا دریافت می‌کنند. حاجی‌بابایی افزود: در واقع سبد کالا در اختیار آنها قرار می‌گیرد که ۲۰ میلیون نفر اول پول پرداخت نمی‌کنند اما ۴۰ میلیون نفر مابقی ۵۰ درصد پول پرداخت می‌کنند و در این رابطه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و این طرح ادامه‌دار نیست، بلکه از اول مهر تا آخر اسفندماه عملیاتی خواهد شد و در صورتی که وضعیت بهبود یابد، فسخ و در صورتی که وضعیت مطلوب نباشد، تمدید خواهد شد. 

Page Generated in 0/0058 sec