printlogo


کد خبر: 224944تاریخ: 1399/7/8 00:00
افشاگری روزنامه نیویورک‌تایمز درباره فرار مالیاتی ترامپ به مهم‌ترین محور حملات دموکرات‌ها به وی تبدیل شد
فراری از مالیات
ترامپ با وجود میلیاردها دلار درآمد از مجموعه تجاری‌اش در سال‌های اخیر فقط 750 دلار مالیات داده است

گروه بین‌الملل: رقابت‌های ریاست ‌جمهوری آمریکا در حالی 5 هفته دیگر برگزار خواهد شد که ۲ کاندیدای نهایی این رقابت‌ها یعنی جو بایدن و دونالد ترامپ آخرین تلاش‌های‌شان را برای شکست رقیب می‌کنند. در این میان بازار افشاگری کمپین‌ها علیه یکدیگر هم بسیار داغ شده است و هر لحظه باید در انتظار یک بمب خبری باشیم. مهم‌ترین خبر انتخاباتی آمریکا دیروز افشای فرار مالیاتی رئیس‌جمهوری آمریکا بود. در همین ارتباط دیروز روزنامه نیویورک‌تایمز فاش کرد دونالد ترامپ در نخستین سال حضورش در کاخ سفید (۲۰۱۷) تنها ۷۵۰ دلار مالیات بر درآمد پرداخت کرده است. این روزنامه بامداد دوشنبه همچنین نوشت ترامپ سال ۲۰۱۶ نیز که در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی رسید، تنها ۷۵۰ دلار مالیات پرداخت کرده است. 
بر اساس این گزارش، ترامپ در ۱۰ سال از ۱۵ سال گذشته، مالیات پرداخت نکرده، زیرا وی در اغلب گزارش‌هایی که اعلام کرده، مدعی شده زیان وی بیشتر از درآمدش بوده است. 
روزنامه نیویورک‌تایمز در عین حال گزارش کرد ترامپ هم‌اکنون درگیر یک حسابرسی یک دهه‌ای سازمان سرویس درآمد داخلی از بابت ادعای دریافت مجدد 9/72 میلیون دلار مالیات اضافی پرداختی بعد از اعلام ضررهای بزرگ است. اگر این سازمان در این حسابرسی علیه او حکم دهد، ممکن است او مجبور به پرداخت بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار شود. 
 
* شگردهای فرار مالیاتی ترامپ
یکی از نکات جالب گزارش اخیر نیویورک‌تایمز، شگردها و روش‌های ترامپ برای فرار مالیاتی است؛ که از جمله او هنگام ساخت برنامه تلویزیونی «ریالیتی شو» از ترفندهای کسر مالیات همچون هزینه هواپیمای شخصی، هزینه‌ نوسازی خانه و جالب‌تر از همه گزارش ۷۰ هزار دلار بابت هزینه لباس و آرایش موی خود به عنوان هزینه ساخت این برنامه در گزارش مالیاتی سالانه خود استفاده کرده است. همچنین گزارش نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد ۹ نهاد اقتصادی ترامپ در داخل ایالات متحده بیش از ۱۰۰ هزار دلار بابت هزینه اصلاح مو و آرایش «ایوانکا ترامپ» در برگه اظهار مالیاتی به عنوان هزینه رد کرده‌اند. منتقدان ترامپ از جمله حزب دموکرات شگردهای فرار مالیاتی ترامپ مانند داخل کردن ۷۰ هزار دلار از سوی او به عنوان هزینه لباس و آرایش مویش در برگه اظهار مالیاتی یا پرداخت ۱۰۰ هزار دلار به عنوان خرج اصلاح مو و آرایش ایوانکا ترامپ را برای نشان دادن کاهش درآمدهایش شرم‌آور خوانده و ۷۰ هزار دلار را کل درآمد سالانه بسیاری از خانوارهای آمریکایی دانسته‌اند. 
 
* واکنش وکیل مجموعه ترامپ
این افشاگری رسانه‌ای به تنهایی می‌تواند ضربه مهمی به کمپین ترامپ باشد. با این حال نخستین واکنش به این گزارش از سوی وکیل مجموعه ترامپ بیان شد. «آلن گارتن» وکیل مجموعه ترامپ در پاسخ به نیویورک‌تایمز گفت بخش زیادی از مطالبی که مطرح شده، غیرشفاف است. وی افزود: ترامپ در دهه گذشته ده‌ها میلیون دلار مالیات به دولت فدرال پرداخت کرده است؛ از جمله اینکه او بعد از اعلام نامزدی‌اش برای ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۵، میلیون‌ها دلار مالیات داده است. 
 
* ترامپ: دروغ است
بعد از اظهارات وکیل ترامپ، خود رئیس‌جمهوری آمریکا هم به این گزارش واکنش نشان داد. ترامپ در کنفرانسی خبری در کاخ سفید این گزارش را اخبار کاملا دروغ خواند و بار دیگر به یک حسابرسی در جریان به عنوان دلیلش برای عدم انتشار اظهارنامه‌های مالیاتی خود استناد کرد. ترامپ گفت: این اخبار دروغ است. در واقع من مالیات پرداخت کردم و شما به مجرد اینکه اظهارنامه‌های مالیاتی من منتشر شود، آن را خواهید دید. آنها هم‌اکنون در دست حسابرسی هستند. سرویس درآمد داخلی از من خوشش نمی‌آید. او گفت: ۱۰۸ صفحه سند مربوط به اظهارنامه‌های مالیاتی دارم و منتظر زمان مناسب هستم تا آنها را منتشر کنم. ترامپ گفت: من درگیر همین داستان‌ها بودم و شما 4 سال قبل می‌توانستید همین سوال‌ها را بپرسید. من مجبور شدم اقامه دعوا در این مساله کنم و درباره آن حرف بزنم. 
 
* انتقاد از ترامپ در فضای مجازی
منتقدان دونالد ترامپ همچنین می‌گویند اینکه او مدعی است یک کارآفرین و میلیاردر آمریکایی است اما به بهانه ضرر، ۷۵۰ دلار مالیات سالانه پرداخت می‌کند، در حالی است که بسیاری از خانوارهای متوسط آمریکایی بسیار بیشتر از ترامپ مالیات سالانه می‌پردازند، از جمله پرستاران سالانه بیش از ۱۰ هزار دلار و معلمان بیش از ۷ هزار دلار مالیات می‌پردازند. برخی کاربران فضای مجازی در آمریکا هم پرداخت ۷۰ هزار دلار سالانه بابت خرج آرایش موی ترامپ را به باد تمسخر گرفته‌اند و برای مثال می‌گویند آیا موهای ژولیده ترامپ ارزش ۷۰ هزار دلار را دارد؟ برخی نیز می‌گویند ترامپ می‌توانسته به جای پرداخت هزاران دلار به آرایشگر خود، از سیم برق استفاده کند و موهای خود را به مدلی که همیشه هست درآورد! 
 
* واکنش‌ کمپین بایدن به فرار مالیاتی ترامپ
در پی انتشار گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز مبنی بر اینکه دونالد ترامپ در سال اول ریاست‌جمهوری خود تنها ۷۵۰ دلار را به عنوان مالیات پرداخت کرده، گروهی از قانون‌گذاران دموکرات‌ به آن واکنش نشان دادند. به نوشته وبگاه آکسیوس، این گروه از دموکرات‌ها خواستار افشای سابقه بازده مالیاتی ترامپ شده‌اند. کارزار انتخاباتی جو بایدن، نامزد حزب دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، در تبلیغات خود در توئیتر عنوان کرده معلمان ۷ هزار و ۲۳۹ دلار، آتش‌نشانان ۵ هزار و ۲۸۳ دلار و پرستاران نیز ۱۰ هزار و ۲۱۶ دلار به عنوان مالیات پرداخت کرده‌اند و دونالد ترامپ ۷۵۰ دلار مالیات داده است.«تام پرز» رئیس کمیته ملی حزب دموکرات نیز در بیانیه‌ای گفته است: روابط تجاری ترامپ نشان از یک تضاد منافع خطرناک با شغل وی دارد و اکنون با وجود شمار بدهی‌های عظیم که سررسید آن بزودی فرا می‌رسد، او در حال سوءاستفاده از منصب ریاست‌جمهوری است تا به جای کمک به مردم آمریکا، جیب خود را پر کند. پرز همچنین گفته است: دونالد ترامپ تنها به ۲ چیز اهمیت می‌دهد؛ خودپسندی و جیبش. وی افزود: او کشور ما را مانند یکی از فعالیت‌های تجاری خود هدایت می‌کند. او درست می‌گوید که بیش از ۲۰۰ هزار نفر کشته شده‌اند و کشور‌مان به دلیل نبود رهبری او، با یک کساد اقتصادی روبه‌رو است. دیگر قانون‌گذاران حزب دموکرات از جمله الیزابت وارن، الکساندریا اوکازیو کورتز و بیل پاسکارل نیز نسبت به گزارش فرار مالیاتی ترامپ واکنش نشان دادند. 
 
* واکنش عجیب ستاد بایدن به درخواست ترامپ برای آزمایش مواد مخدر
«کیت بدینگ‌فیلد» معاون مدیر ستاد انتخاباتی جو بایدن به تقاضای دونالد ترامپ برای گرفتن آزمایش مصرف مواد مخدر از بایدن در آستانه برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی ۲ طرف واکنش نشان داد. او نوشت: بایدن قصد دارد مناظره‌اش را با کلمات ارائه دهد. اگر رئیس‌جمهور فکر می‌کند بهترین اجرای مناظره‌اش از طریق ادرار انجام می‌شود، می‌تواند این کار را بکند. وی در ادامه به عملکرد دولت آمریکا در مقابله با همه‌گیری کرونا اشاره کرد و نوشت: ما چیزی بیش از این هم از دونالد ترامپ انتظار نداریم؛ کسی که با عدم برنامه‌ریزی برای متوقف کردن روند شیوع «کووید-۱۹» شانس محافظت از جان ۲۰۰ هزار آمریکایی را هدر داد. گفتنی است رئیس‌جمهور آمریکا 2 روز پیش بار دیگر رقیب دموکراتش را به مصرف مواد مخدر متهم کرد و خواستار گرفتن آزمایش از او شد. ترامپ در این باره نوشت: بشدت درخواست می‌کنم از جو بایدن خواب‌آلود قبل یا بعد از مناظره سه‌شنبه‌شب آزمایش مواد مخدر گرفته شود. طبیعتا خودم هم آزمایش می‌دهم. بدون اغراق، اجراهای مناظرات قبلی او یکدست نبوده‌ است. فقط مواد مخدر می‌تواند باعث چنین تفاوتی شود.
***
[آماده‌سازی نمایندگان دموکرات آمریکا برای سناریوی تساوی آرای الکترال]
نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا قانون‌گذاران این حزب را برای احتمال تساوی آرای الکترال‌کالج بین ۲ نامزد انتخابات پیش ‌رو و در نتیجه محول شدن تصمیم درباره نتیجه انتخابات به مجلس نمایندگان آماده می‌کند. به گزارش نشریه آمریکایی پولیتیکو، پلوسی در نامه‌ای به دموکرات‌های مجلس در این باره هشدار داد و نوشت چنین سناریویی هیأت‌های نمایندگی هر یک از ۵۰ ایالت آمریکا در مجلس را که فقط یک رای در این روند دارند شامل می‌شود و دموکرات‌ها را مجبور خواهد کرد استراتژی خود را پیش از سوم نوامبر (روز انتخابات) تغییر دهند. پلوسی در این نامه نوشت: قانون اساسی می‌گوید یک نامزد باید رای اکثریت هیأت‌های نمایندگی ایالتی را برای پیروزی کسب کند و ما باید اکثریت هیأت‌ها را کسب کنیم یا مانع جمهوری‌خواهان در کسب اکثریت شویم. تساوی در آرای الکترال‌کالج می‌تواند در نتیجه چند سناریو ایجاد شود؛ از جمله آنها به دست نیاوردن ۲۷۰ رای الکترال به دلیل مجموع آرا یا در نتیجه الکتورهای «بی‌اعتقاد» یا الکتورهایی است که به نفع نامزدی که در ایالت آنها پیروز شده، رای نمی‌دهند. از سال ۱۹۶۸ هیچ الکتوری به نامزدی که در جایگاه دوم در ایالت آن انتخاب‌کننده قرار گرفته، رای نداده است. اما در سال ۲۰۱۶ چندین الکتور از دادن رای انصراف دادند که تعدادشان بالا بود. جمهوری‌خواهان در حال حاضر کنترل کلی ۲۶ هیأت نمایندگی ایالتی را در مقابل ۲۳ هیأت تحت کنترل دموکرات‌ها، در دست دارند. هیأت پنسیلوانیا بین ۲ حزب به طور مساوی تقسیم شده است. اما هر دوی این اعداد می‌تواند در ماه نوامبر بشدت تغییر کند، زیرا کل ۴۳۵ کرسی نماینده دارای حق رأی در مجلس، در معرض انتخاب قرار می‌گیرند.

Page Generated in 0/0069 sec