printlogo


کد خبر: 224945تاریخ: 1399/7/8 00:00
اخبار

خط و نشان چین برای هنگ‌کنگ
به دنبال فشارهای ضدچینی واشنگتن و اعمال محدودیت‌ها علیه دیپلمات‌ها و مقام‌های چینی در آمریکا، پکن در اقدامی تلافی‌جویانه دیدارهای دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در هنگ‌کنگ را به صدور مجوز وزارت خارجه چین منوط کرد. برخی رسانه‌های محلی در چین خبر دادند پکن در اقدامی علیه اقدامات اخیر آمریکا ضد دیپلمات‌ها و شهروندان چینی، دیدارهای مستقیم دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در هنگ‌کنگ را ممنوع و انجام این دیدارها را به مجوز وزارت خارجه چین منوط کرده است. طبق گزارش‌ها، دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در هنگ‌کنگ اکنون برای دیدار با مقام‌ها، شخصیت‌ها و سیاستمداران این جزیره باید از وزارت خارجه چین مجوز بگیرند. طبق فرمان دولت چین، دیپلمات‌های آمریکایی برای هر گونه دیدار رسمی، خصوصی یا شرکت در جلسات و نشست‌ها با «هر سازمان عمومی یا خصوصی چینی یا گروه و پرسنل آن» باید از پکن مجوز بگیرند. این فرمان دولت چین بعد از آن رسانه‌ای شد که به «فلیکس چونگ کوآن-پان» رهبر حزب لیبرال هنگ‌‌کنگ گفته شد دیدار سرکنسول آمریکا در هنگ‌کنگ با او بدون صدور مجوز وزارت خارجه چین ممکن نیست.  
***
دیدار محرمانه مرکل با مخالف ولادیمیر پوتین
در ادامه جنجال‌ها بین کشورهای غربی بویژه آلمان با روسیه بر سر ادعای مسمومیت یک مخالف دولت روسیه، خبرها از دیدار محرمانه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با این فرد حکایت دارد. الکسی ناوالنی، مخالف دولت روسیه خبر مجله اشپیگل درباره بازدید صدراعظم آلمان از او در زمان بستری بودن در بیمارستانی در برلین را تایید کرد. این رسانه آلمانی شامگاه یکشنبه به نقل از منابع مطلع خبر داد آنگلا مرکل در دیداری محرمانه از بیمارستان محل حضور ناوالنی در برلین با او که در حال معالجه بود، ملاقات کرده است. با گذشت ساعاتی از انتشار این خبر، ناوالنی در پیامی توئیتری دیدار مرکل از خود در بیمارستانی در برلین را تایید کرد. این مخالف دولت روسیه نوشت: یک دیدار انجام شد اما نباید آن را محرمانه خواند، بلکه یک بازدید خصوصی و مکالمه (مرکل) با خانواده بود. من از صدراعظم مرکل به خاطر دیدار با من در بیمارستان بسیار سپاسگزارم. رسانه‌ای شدن دیدار صدراعظم آلمان با مخالف دولت روسیه کمتر از 5 روز بعد از مرخص شدن او از بیمارستان «شاریت» برلین انجام شد؛ بیمارستانی که ناوالنی 32 روز آنجا بستری بود و 24 روز از این ایام را در بخش مراقبت‌های ویژه سپری کرد. 
***
دیدار سفیر آمریکا با مشاور امنیت ملی عراق
متیو تولر، سفیر آمریکا در بغداد، دیروز به دیدار قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق رفت و در این دیدار تاکید کرد کشورش از دولت عراق حمایت می‌کند. بر اساس بیانیه دفتر اطلاع‌رسانی مشاور امنیت ملی عراق، در این دیدار تقویت همکاری‌های مشترک میان عراق و ایالات‌متحده آمریکا در تمام زمینه‌ها و شیوه‌های توسعه رابطه رو به رشد میان آنها بررسی شد. سفیر آمریکا در بغداد بدون اشاره به حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی در عراق مدعی شد کشورش در زمینه‌ امنیت و مبارزه با تروریسم برای عبور از چالش‌های جاری از دولت عراق حمایت خواهد کرد. بنا بر این بیانیه، الاعرجی نیز گفت مرحله کنونی باید شاهد ثبات و آرامش بیشتر باشد تا منطقه و جهان از آن بهره ببرند. در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به خبرهای منتشر‌شده درباره قصد واشنگتن برای بستن سفارت آمریکا در بغداد نشد اما شبکه سعودی «الحدث» اعلام کرد سفیر آمریکا در بغداد در این دیدار موضوع بستن سفارتخانه کشورش در بغداد را رد یا تکذیب نکرد. 
***
بازداشت ۱۲۰ هزار فلسطینی از آغاز انتفاضه
عبدالناصر فروانه، رئیس بخش پژوهش کمیته ویژه اسرا و آزادگان فلسطینی اعلام کرد از انتفاضه الاقصی در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۰ تاکنون (طی ۲۰ سال) بیش از ۱۲۰ هزار فلسطینی بازداشت شده‌‌اند. بر اساس گزارش خبرگزاری صفا، وی افزود: در بین بازداشتی‌ها در ۲ دهه گذشته ۱۸۰۰۰ کودک، ده‌ها عضو شورای قانون‌گذاری فلسطین، وزرای سابق و صدها روزنامه‌نگار، دانشگاهی و شخصیت سیاسی وجود داشته‌اند. فروانه تصریح کرد تمام بازداشتی‌ها به نوعی مورد شکنجه روانی یا جسمی یا بدرفتاری قرار گرفته‌اند و استثنایی در این باره وجود ندارد. وی سپس گفت: ۱۰۲ فلسطینی از سال ۲۰۰۰ تاکنون به شهادت رسیده‌اند و از آن زمان تاکنون ۲۰۰۰ زن فلسطینی نیز بازداشت شده‌اند که ۴ زن، نوزادان خود را در زندان و در شرایطی سخت به دنیا آورده‌اند. فروانه افزود: از انتفاضه الاقصی تاکنون رژیم صهیونیستی حدود ۲۰۰۰ حکم بازداشت موقت یا بدون محاکمه صادر کرده و حدود ۲۹۰ فلسطینی را از کرانه باختری و قدس به نوار غزه تبعید کرده است.  
***
طرح ونزوئلا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا
نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا از کار روی یک طرح قانونی جدید برای مقابله با تأثیر تحریم‌های آمریکا بر بخش‌های اقتصادی کشورش خبر داد. مادورو با انتشار پیامی در توئیتر با اعلام این خبر نوشت:‌ ما در حال کار روی یک قانون ضد تحریم هستیم... این طرح قانونی بر اساس قانون اساسی است که علیه تحریم‌های جنایی آمریکا در نظر گرفته شده است. ما طرح این قانون را روز سه‌شنبه به مجمع ملی ارائه خواهیم کرد. طبق گفته مادورو یک نظر‌سنجی جدید انجام خواهد شد تا مشخص شود بخش‌های مختلف اقتصادی در کشور چه آسیب‌هایی را به دلیل تحریم‌های آمریکا متحمل شده‌اند. رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین توضیح داد قانون جدید شامل تدابیری خواهد بود که تأثیرات منفی اقتصادی، مالی و اجتماعی تحریم‌های آمریکا را کاهش خواهد داد. خزانه‌داری آمریکا هفته گذشته 5 مقام دیگر ونزوئلا را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد. بنا بر ادعای خزانه‌داری آمریکا، این افراد از اعضای شورای ملی ونزوئلا بوده و به تضعیف دموکراسی در این کشور آمریکای لاتین پرداخته‌اند. 

Page Generated in 0/0053 sec