printlogo


کد خبر: 225000تاریخ: 1399/7/9 00:00
ترامپ دیروز خبر معاون‌شدن دخترش را تکذیب کرد
برگزاری اولین مناظره ترامپ - بایدن

گروه بین‌الملل: نخستین مناظره انتخاباتی جو بایدن و دونالد ترامپ بامداد امروز برگزار شد و عملا امکان پرداختن به آن در شماره امروز چهارشنبه روزنامه فراهم نبود. با این حال اما حواشی انتخابات آمریکا همچنان بر متن این انتخابات غلبه دارد. دموکرات‌ها هم دیروز تلاش فراوانی کردند تا خبر فرار مالیاتی ترامپ در چند سال گذشته را در صدر اخبار آمریکا نگه دارند. یکی از موضوعاتی که کارشناسان دموکرات در تلویزیون‌های آمریکایی دیروز به آن پرداختند، یادآوری جزای فرار از مالیات در قوانین آمریکا بود که به گفته یکی از کارشناسان سی‌ان‌ان 5 سال زندان است. به عبارت دیگر ترامپ اگر به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب نشود، قضات آمریکایی می‌توانند وی را به دلیل فرار مالیاتی تحت پیگرد قرار داده و به زندان بیندازند. با توجه به کینه‌ای هم که دموکرات‌ها از وی به دل گرفته‌اند بعید است بایدن تلاشی برای آزادی وی انجام دهد، بلکه برعکس به احتمال فراوان خود مشوق چنین دادگاهی خواهد بود. 
 
* وکیل سابق ترامپ: داستان مالیات آغازی بر پایان او است
«مایکل کوهن» وکیل سابق دونالد ترامپ و کارچاق‌کن دیرینه‌اش که کینه عمیقی از ترامپ دارد هم در مصاحبه جدیدی گفته است رئیس سابقش در حال بی‌اثر کردن دروغ‌ها در موشکافی معاملات مالی خود است. کوهن در مصاحبه‌ای با یاهو‌نیوز به دنبال انتشار اطلاعاتی درباره اظهارنامه مالیاتی ترامپ در نیویورک‌تایمز گفت: بزرگ‌ترین ترس رئیس‌جمهور این است که در نهایت به خاطر خودداری از پرداخت مالیات درآمد فدرال برای حدود یک دهه، با جریمه یا مجازات دیگری مواجه شود. وی به این خبرگزاری گفت: بزرگ‌ترین ترس او این است که در نهایت با یک صورت‌حساب مالیاتی عظیم، مجازات‌های کلاهبرداری، جرایم و احتمالا تقلب مالیاتی روبه‌رو شود. کوهن ادامه داد: سوابق مالی دونالد ترامپ، برای درک عمق فساد و جرائم وی، مانند نرم‌افزار «روزتا استون» عمل می‌کند. هر چه بیشتر گشوده شود، آن هم گشوده‌تر خواهد شد. به همین دلیل هم هست که ترامپ به سختی جنگیده تا این موضوع را پنهان نگه دارد. وکیل سابق ترامپ همچنین گفت افشاگری‌های جدید از اظهارنامه‌های مالیاتی رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند آغازی بر پایان او باشد. 
 
* ایوانکا معاون پدرش می‌شود؟
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دیروز در آستانه نخستین مناظره خود با جو بایدن به انتشار برخی اخبار درباره تعیین دخترش به عنوان معاون رئیس‌جمهور واکنش نشان داد. پیش‌تر رسانه‌های آمریکایی از قبیل سی‌ان‌ان گزارش داده بودند رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۶ قبل از پیروزی در انتخابات قصد داشته دخترش ایوانکا را به عنوان معاون خود معرفی کند. «ریک گیتس» معاون رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ این مساله را در کتابی که قرار است بزودی چاپ شود فاش کرده است. مطابق ادعاهای این کتاب، ترامپ درباره معاونی که قصد داشته انتخاب کند گفته است: فکر می‌کنم معاونم باید ایوانکا باشد. نظرت درباره اینکه ایوانکا معاونم شود چیست؟ گیتس نوشت: همه ما اینقدر از ترامپ شناخت داشتیم که دهان‌های‌مان را ببنیدیم و نزنیم زیر خنده. ترامپ در ادامه گفته است: ایوانکا هم باهوش است و هم فهمیده و هم زیبا، مردم هم دوستش خواهند داشت. انتشار این خبر و جنجال‌ها در آمریکا سبب شد دونالد ترامپ در پیام توئیتری دیروز خود به آن واکنش نشان دهد. ترامپ در این پیام نوشت: «رسانه اخبار جعلی، سی‌ان‌ان حالا دارد واقعا این گزارش را منتشر می‌کند که من می‌خواستم با دخترم ایوانکا به عنوان معاون رئیس‌جمهور در انتخابات 2016 رقابت کنم». رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «این خبر غلط و کاملا مسخره است. این افراد سی‌ان‌ان انسان‌های مریض هستند». تکذیب توئیتری خبر تلاش ترامپ برای تعیین دخترش به منصب معاونت ریاست‌‌جمهوری در شرایطی انجام شده که از ابتدای ریاست‌جمهوری او، به دلیل عضویت دختر و دامادش به عنوان مشاور او در کاخ سفید، بارها درباره حضور اعضای خانواده ترامپ در مناصب مهم دولتی انتقاد شده است. 
 
* فاصله ۵ درصدی ترامپ با بایدن پیش از مناظره اول
دیروز در آستانه نخستین مناظره انتخاباتی آمریکا نظرسنجی‌ها از پیشتازی جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در برابر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی این کشور حکایت داشت. این نظرسنجی که به‌صورت مشترک توسط وبگاه هیل و مؤسسه تحقیقاتی هریس انجام شده و نتایج آن شامگاه دوشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد بایدن با اختلاف ۵ درصدی در سطح ملی و کل ایالت‌های آمریکا از ترامپ پیش است. به نوشته هیل، بر اساس این تحقیق، بایدن پیش از برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی، از حمایت ۴۵ درصدی مردم آمریکا برخوردار بوده و ترامپ نیز با ۴۰ درصد آرا، پشت سر او قرار داشته است. پیش از این نظرسنجی‌های ۲ دانشگاه آمریکایی نشان می‌داد بایدن با اختلاف ۱۰ درصدی در سطح ملی و کل ایالت‌های آمریکا از ترامپ پیش است. 

Page Generated in 0/0139 sec